کد خبر: ۱۷۹۸۳۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۱۵ آبان ۱۳۹۲

سمانه سادات فقیه: صبح پاییز است و نسیمی سرد، گونه رهگذران را که به سرعت در رفت و آمد هستند نوازش می‌دهد، در میان آن همه هیاهو که معلوم نیست برای چه هر روز بیش از دیروز به گوش می‌رسد و توجه هیچ کس را به خود جلب نمی‌کند، ساختمانی کوچک در یکی از خیابان‌های قم به چشم می‌خورد.

نجوای چند جوان که لبخند تلخی بر لب دارند به گوش می‌رسد، چهره‌های نگران و آشفته و سیگارهایی که نیمه کاره روی زمین افتاده گویای دردی سنگین بر دلشان است. هیچ چیز با هیچ چیز دیگری همخوانی ندارد، ذهن خلاقشان هر از چند گاهی این صحنه را مقابل چشمانشان به تصویر می‌کشد.

سکانس اول : روز-خارجی – خیابان

وانتی آبی رنگ مقابل در ایستاده است و یکی از داخل ساختمان فریاد می‌زند ماشین آمد، وسایل را بار بزنید ....

فقط یک تابلوی رنگ و رو رفته بر سر درب ورودی است که نشان از آن دارد که اینجا، محلی برای تجمع جوانانی است که عشق را برای خود بارها تکرار کرده و به رشد و بلوغ اندیشه رسیدند.

نمایانگر خاطرات هنرمندانی است که بارها و بارها بر روی صحنه رفتند و در مقابل دیدگان حیرت آور دیگران در عرصه ملی و فراملی خوش درخشیدند.

عبارت «انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر قم»خیل خاطرات و احساسات نوستالوژیکی را در ذهن یادآوری می‌کند که فیلم‌سازان امروز و هنرجویان دیروز قمی، عزت و افتخارات فراوانی را به ثمر نشاندند.

چه عبارتی.... « سینمای جوان قم » ...؟ محفلی که تا همین دیروز، جوشش و پویش در آن مثال زدنی بود ولی فقط مثال زدنی ...!

هیچ مسئول کلان فرهنگی در سطح استانی و کشوری حاضر نیست با توجه به تمام غیرتی که در اینجا خرج می‌شود تا آبروی هنر قم در دنیا بدرخشد با غم «خانه به دوشی» این سینماگران جوان خود را شریک کند.

سینمای جوان قم، که به تازگی 28 ساله شده است، گام‌های بلندی را برای عزت هنر دینی در کشور برداشته و با پرورش استعدادهای درخشان در عرصه فیلم سازی،خانه‌ای را با عنوان «انجمن سینمای جوان» فریم به فریم بنا کرد.

در طول دوران رشد و بلوغ اندیشه سینمای جوان قم، هنرمندان سینمایی در این استان ، شاهد «کات‌های» فراوانی بودند که پلان به پلان بر سر راه ایشان گذاشته می‌شد و این موضوع تنها به دلیل بی مهری برخی از مسئولان کلان فرهنگی رخ می‌داد.

بحث خانه به دوشی «انجمن سینمای جوان قم» پایانی ندارد،‌ سینمای سرشناس و سربلند قم؛ کوتاه امروز و بلند فردا، نتیجه دستاوردی است از تلاش و ذوق به بار نشسته هنرجویان همیشه بیدار که امروز هیچ دست نوازشگر و مهربانی برای دلجویی او از آستین بیرون نمی‌آید.

علی بیطرفان مسئول انجمن سینمای جوان قم، چندی پیش در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی «انجمن سینمای قم» را بسیار فعال معرفی کرد و گفت: این انجمن در بخش تولید فیلم کوتاه کارنامه‌ای درخشان از خود بر جلی گذاشته است ولی هنوز یک ساختمان ثابت در مالکیت خود ندارد.

وی با اشاره به دستاوردهای این انجمن تصریح کرد: جشنواره نماز و نیایش از جمله اقدامات فرهنگی و هنری بزرگ انجمن سینمای جوان استان قم است که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود ولی با وجود تمام تلاش‌ها برای بین‌المللی شدن این جشنواره محدودیت‌های مالی مانع از این امر شده است.

فریادهایی که هیچ گاه به گوش کسی نمی‌رسد بغضی که همیشه در گلوی هنرمندان قمی باقی می‌ماند ولی در حالی که اشک در چشمانشان حلقه زده، راه جشنواره‌های ملی و فراملی را پیش می‌گیرند تا غیرت هنر قم را به رخ دیگران بکشند.

سعید نجاتی هنرمند قمی بیان کرد: تنها دلخوشی ما بچه‌های سینما، محفلی بود که به عنوان پناهگاه و ماوا به آن می‌نگریستیم ولی اکنون بی خانمان شده‌ایم.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود گفت: سینمای قم همیشه از نظر مسئولان مغفول مانده ولی هرگز فکر نمی‌کردیم که باید درد خانه به دوشی را افزون بر تمام مشکلات در این عرصه به دوش بکشیم.

*کارنامه‌ای پرتندیس دسترنج هنرمندان قمی

جوانان سینمای قم با گذر از سنگلاخ‌های خستگی و نامهربانی، کارنامه‌ای پرتندیس را برای قم دست و پا کردند و این نکته را همه می‌دانند ولی درد بی خانمان بودن ایشان را نه دیده‌ای هست که ببیند و نه گوشی هست که بشنود.

سینمای سرشناس و سربلند قم، کوتاه امروز و بلند فردا، نتیجه دستاوردی است از تلاش و ذوق به بار نشسته هنرجویان همیشه بیدار «سینمای جوان» مجموعه دیروزیان و امروزیان که بیش از 30 نفر ایشان در عرصه ملی و فراملی خوش می‌درخشند.

سینمای پرضربان قم، هرچه دارد، که قمی و غیر قمی به آن می‌بالند و صحّه‌اش می‌گذارند، اندیشه‌ها و سرمایه‌هایی از جنس عشق دارند.

*تغییر کاربری محل انجمن سینمای جوان با فروشگاه مواد غذایی 

رضا ابوذر معاون انجمن سینمای جوان قم گفت: خانه به دوشی و حکم تخلیه از سوی دادگاه، برای موسسه‌ای که فعالیت فرهنگی می‌کند و برای ترویج فرهنگ دینی گامی موثر بر می‌دارد در شأن قم نیست.

وی تصریح کرد: با وجود درخواست‌های بی شمار برای همکاری مسئولان و متولیان فرهنگی مانند شهرداری که در همه کشور سمبل ساماندهی امور فرهنگی در یک شهر است پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی ابراز داشت: آنچه بیش از پیش قلب هنرمندان را به درد می‌آورد تغییر کاربری این مرکز است که صاحب ملک با دریافت حکم تخلیه از سوی دادگاه، این ساختمان را به عنوان انبار به فروشگاه بزرگی که در همسایگی انجمن قرار دارد اجاره داده است.

معاون انجمن سینمای جوان قم با ابراز نگرانی از پایین آمدن جایگاه و ارزش فرهنگ و هنر در قم گفت: با وجود اینکه سینمای قم، مهد ارزش‌های دینی است ولی هیچ نهاد فرهنگی حاضر به پاسخگویی در شرایط فعلی نیست.

*بی خانمانی انجمن سینما دردی بی درمان

سینمای کوتاه قم که بدون تردید امروز شیوا و رسا قادر به تکلم با الفبا و دستور زبان سینما است، خود را مدیون حمایت و تشویق‌های هفته به هفته، دلسوزان این عرصه می‌داند.

حمید منتظری، عضو فعال انجمن سینمای جوان با تکرار خاطره چند سال گذشته در بی خانمانی انجمن سینما اذعان کرد: سینمای جوان قم با داشتن سابقه‌ای افتخار آفرین، هر چند سال یک‌بار درد آوارگی را برتن زخم خورده خود حس می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ نهادی خود را وامدار سینمای قم نمی‌داند گفت: هیچ گاه انجمن سینمای جوانان قم به صورت ایده آل تغییر مکان نداده و فریاد هنرمندان قمی را هیچ مسئولی نشنیده و یا عده‌ای نخواسته‌اند که شنیده شود.

این هنرمند قمی ادامه داد: فعالان فیلم سازی در قم سال‌هاست که خانه به دوشی را تجربه می‌کنند و حتی این درد که هیچ مسئولی در پی درمان آن نیست را در مطبوعات مطرح کرده‌اند ولی گویا این درد هیچ درمانی ندارد.

منتظری اضافه کرد: داشتن مکانی ثابت برای این انجمن تخصصی به آرزویی محال برای هنرمندان تبدیل شده است و هر چند سال یک‌بار باید شاهد خانه به دوشی انجمن سینمای جوان باشند.

با وجود اینکه انجمن سینمای جوان قم که در میان انجمن‌های کشور فعالیت شایانی دارد و با برگزاری جشنواره‌های گوناگون، آموزش فیلم سازی، تربیت سینما گران حرفه‌ای و تحویل آنان به جامعه هنر و سینما، افتخارات پرشماری را کسب کرده است اما انجمن سینمای جوانان کشور که محوریت تمام انجمن‌ها را بر عهده دارد و بر فعالیت ایشان نظارت دارد حاضر به کمک برای برطرف کردن این بحران فرهنگی نیست.

****

– از بیرون قاب: «...کات... ببخشید مشکل از ما بود، همین صحنه را دوباره تکرار می کنیم....»

انجمن سینما که به عنوان حامی بی قید و شرط سینما در قم به شمار می‌رود بیش از پیش نیازمند حمایت و توجه مدیریت کلان فرهنگی هنری است و آنچه قلب هنرمندان عرصه فیلم سازی را در هم می‌فشرد شعار همیشگی مدیران در اختتامیه‌ها  مبنی بر حمایت از سینما است که هیچ گاه جامه عمل پوشانده نمی‌شود.

سینما آموزی و بهره برداری از سینما نیازمند حمایت حقیقی است؛ صرف هزینه و توجه مستقیم مدیریت کلان، و نه تریبون فرسایی از نیازهای امروز سینما است.

– از بیرون قاب« ...کات، خوب بود، آماده می شیم برای صحنه بعدی...»

 

سکانس دوم : روز -خارجی – خیابان

جوانان در حالی که سیگار خود را زیر پا له می‌کنند وسایل داخل ساختمان را در وانت می‌گذارند و به مقصدی که نمی‌دانند به کجا می رسد خیابان را ترک می‌کنند.

انتقال انجمن سینمای جوان، مانند سال‌های گذشته تجربه‌ای است که در هر دوره هنرمندان آن را به خوبی تجربه می‌کنند و با غم بی خانمانی از تولید فیلم باز می‌مانند.

***

– از بیرون قاب: «کات.... همگی خسته نباشید...»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها