کد خبر: ۱۷۹۶۵۱
زمان انتشار: ۲۳:۱۴     ۱۴ آبان ۱۳۹۲

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه امروز سه‌شنبه اعلام کرد 150 سرباز فرانسوی دیگر دوشنبه شب وارد کیدال در شمال شرق مالی شدند.

فابیوس به رادیو بین‌المللی فرانسه ار اف ایی گفت: دستور داده شد که 150 نظامی فرانسوی از جنوب مالی به کیدال بروند و این کار دیشب انجام شد.

حدود 200 سرباز فرانسوی از قبل در آنجا مستقر بودند.

اعزام نظامیان بیشتر فرانسوی به کیدال در پی قتل دو خبرنگار فرانسوی رادیو بین المللی فرانسه در این شهر صورت گرفت.

فابیوس تاکید کرد: تصمیم رئیس جمهور برای تقویت نیروهای نظامی در کیدال، برنامه زمانی کلی و کاهش حضور نظامی فرانسه را در مالی زیر سؤال نمی برد.

وی با اشاره به انتخابات پارلمانی مالی که دور اول آن 24 نوامبر (سوم آذر) برگزار می شود، گفت: فرانسه نزدیک به 3000 نیرو در مالی دارد و پیش‌بینی شده است که آنها تا زمان برگزاری انتخابات در این کشور باقی بمانند.

فابیوس افزود:پس از انتخابات ما شمار نظامیان خود را در مالی کاهش خواهیم داد و به طور معمول قرار است یک هزار سرباز فرانسوی در این کشور باقی بمانند که به ویژه، وظایف ضد تروریسم خواهند داشت.

وی درباره موضوع حساس تأمین امنیت کیدال و اقداماتی که فرانسه آماده است در این خصوص انجام دهد گفت:تصمیم در این خصوص به ابراهیم بوبکر کیتا رئیس جمهور مالی بستگی دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد:‌ ما با هماهنگی آقای کیتا عمل می کنیم، کیدال بخشی از خاک مالی است و رئیس جمهور ابراهیم بوبکر کیتا که به شیوه دموکراتیک انتخاب شده تنها فردی است که باید تصمیم بگیرد فرانسه در کنارش باشد یا نباشد.

ارتش فرانسه که ژانویه 2013 برای بیرون راندن گروه‌های تندرو مسلح از شمال مالی در این کشور مستقر شد، قرار است تا پایان سال 2013 و پایان انتخابات پارلمانی 2500 سرباز را در این کشور حفظ کند سپس اواخر ژانویه تعداد سربازانش را به یک هزار نفر کاهش دهد.

دو خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه شنبه گذشته در شهر کیدال توسط افراد مسلح ربوده و کشته شدند.

اجساد این دو خبرنگار به نام‌های گیسلن دوپون 57 ساله و کلود ورلون 55 ساله که روز شنبه به دست افراد مسلح در کیدال کشته شدند صبح امروز سه‌شنبه به پاریس منتقل شد و مورد استقبال رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، خبرنگاران و خانواده هایشان قرار گرفت.

کیدال در هزار و 500 کیلومتری کیلومتری شمال شرق باماکو پایتخت مالی واقع است و هنوز شورشیان طوارق در این منطقه حضور دارند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد که سفر دوره ای خود را به منظقه ساحل با دیدار از مالی آغاز کرد ،در باماکو اقدامی هماهنگ و فوری را برای تغییر اوضاع در منطقه ساحل که شمار زیادی از کشورهای آن با بحران های سیاسی، امنیتی و انسانی مواجه هستند، خواستار شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد این اظهارات را در نشستی که در آن ابراهیم بوبکر کیتا رئیس جمهور مالی و شمار زیادی از اعضای دولتش و همچنین چند مقام بلند پایه منطقه ای و بین المللی از جمله اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و بانک جهانی حضور داشتند، بیان کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ما مصمم هستیم با دولت های منطقه و سازمان های منطقه ای برای حل وفصل مشکلات منطقه ساحل همکاری کنیم، در صورتی که منطقه ساحل متحد باقی بماند، می تواند پیشرفت کند.

رئیس جمهور مالی نیز طی نطقی با تاکید بر ضرورت اتخاذ اقدامات هماهنگ کشورهای منطقه ساحل برای مقابله با تهدیدهای مشترک گفت:باماکو قاطعانه متعهد است که نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها