به گزارش
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598،
آيتالله مصباح يزدي روز گذشته در ديدار با جمعي از کارکنان سپاه حفاظت
هواپيمايي گفت: سنت الهي چنين است که کمکهاي خود را به کساني ارزاني
ميدارد که استعداد کسب آنها را از طريق سپاسگزاري و قدرداني از نعمتهاي
او به دست آورده باشند.
وي ادامه داد: انسان به دليل ضعف شناخت و
غفلت، مرتکب اشتباهاتي ميشود و براي اينكه بتواند قدردان نعمتهاي الهي
باشد، بايد اين نقاط ضعف را شناسايي کند و از آنها عبرت بگيرد.
ايشان
يکي از شيوههاي تربيتي خداوند در قرآن را بيان داستانها و سرگذشت اقوام
گذشته عنوان كرد، و افزود: هدف قرآن از بيان داستانهاي پيشينيان كشف و
تقويت نقاط مثبت، و شناسايي و جبران نقاط ضعف اقوام و امتهاي گذشته است.
براي مثال، پس از ذكر ماجراي جنگ بدر، اعتماد بر خداوند را سبب پيروزي آن
عده اندک معرفي ميكند و با بيان داستان جنگ حنين، اعتماد به توان و تعداد
خود را زمينهساز شکست مسلمانان عنوان ميكند.
آيتالله مصباح يزدي
انقلاب اسلامي ايران را انقلابي با ويژگيهاي خاص و آن را در عالم کمنظير
دانست، و گفت: ما بايد هر اندازه که ميتوانيم با مطالعه و بهرهگيري از
رهنمودهاي مقام معظم رهبري، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسيم و قوتها را
تقويت و ضعفها را جبران کنيم.
ايشان اولين نقطه قوت انقلاب اسلامي
را توجه و توکل به خداوند در موقعيتهاي گوناگون معرفي كرد، و گفت: شعار
امام «نه شرقي و نه غربي» بود. امام به هيچکس جز خداوند تکيه نداشت و
زماني كه نهضت را آغاز کرد، اکثريت مردم، و حتي بسياري از اقران امام باور
نميکردند که بتوان شاه و سلطنت او را در هم شکست؛ اما امام ميفرمود ما
براي خدا قيام کردهايم، و خداوند به ما کمک خواهد کرد.
عضو جامعه
مدرسين حوزه علميه قم دومين نقطه قوت انقلاب اسلامي را توجه به اسلام و
ياري دين خدا دانست، و افزود: اگر فرمايشات امام را واژهشماري کنيم، در
مييابيم مسألهاي كه امام بيشترين تأكيد را بر آن داشتند اسلام است. از
همين رو بر خلاف بعضي کشورهاي انقلابي ديگر مثل مصر كه محور قيامشان
ناسيوناليسم و قوميت عربي بود، محور نهضت مردم ايران اسلام بود و مردم با
روشنگريهاي امام و پيروي از دستورات ايشان به دنبال اسلام و ياري دين خدا
بودند.
ايشان حاکميت اسلام با محوريت ولايت فقيه در ايران را
دستاوردي مهم و اساسي خواند، و گفت: اينکه يک آخوند در رأس هرم قدرت قرار
گيرد و بهجاي شاه بنشيند براي هيچکس باورپذير نبود و حتي از نظر
روشنفکران خندهدار بود؛ اما امام اصل ولايت فقيه را در درس خود مطرح کرد،
درباره آن کتاب نوشت و آن را در عمل پايهگذاري کرد. امام ـرحمتالله
عليهـ حکومت را متعلق به خدا، و مجريان آن را نيز امامان معصوم و در غيبت
آنان فقها ميدانست.
آيتالله مصباح يزدي افزود: مردم، به ويژه
کساني که در انقلاب نقش اساسي ايفا كردند، باور داشتند که ارزشها منحصر در
ماديات نيست؛ بلكه ارزشهاي معنوي مثل رضايت خداوند و خشنودي امام زمان
والاتر و مهمتر از ارزشهاي مادي است.
وي همچنين گفت: مکتب اسلام و
عشق به امام حسين ـعليهالسلامـ به ما آموخت اگر امر داير بين ماديات و
معنويات شد، معنويات اهم است؛ و اگر دين به خطر افتاد، بايد جان را فداي
دين کرد. از همينرو بزرگترين آرزوي شهيدان سر گذاشتن بر دامان سيدالشهداء
ـ عليهالسلام بود؛ نه رفاه زن و فرزند.
عضو مجلس خبرگان رهبري
خاطر نشان کرد: استراتژيستهاي آمريکايي تصريح کردهاند پيروزي بر ايران با
استفاده از ابزارهاي نظامي به تنهايي امكانپذير نيست؛ بلکه تبديل روحيه
شهادتطلبانه به رفاهطلبانه زمينه اين امر را فراهم ميكند. از همينرو
دشمن تمام تلاش خود را بهكار ميگيرد تا روح معنويت و اتکا به خداوند را
از ما بگيرد.
استاد اخلاق حوزه علميه رفاهطلبي و دنيازدگي بعضي از
مسؤولان و اقشار مردم را مهمترين نقطهضعف انقلاب دانست، و گفت: اين
نقطهضعف در صدر اسلام هم وجود داشت. کساني که با حضرت علي ـعليهالسلامـ
درافتادند و حق ايشان را غصب کردند، عقيده داشتند که آنها بايد از حق
ويژهاي برخوردار باشند.
ايشان در ادامه گفت: برخي از متصديان و
مسؤولان انقلاب نيز از همان ابتدا به فکر پيشرفتهاي مادي خود و
خانوادهشان بوده و با ويژهخواري و هزينه کردن از بيتالمال اسباب رفاه را
براي خود فراهم کرده بودند و بعضي از ايشان پس از چند دهه پرچمداري
انقلاب، در جريان فتنه سال 88 چهره واقعي خود را نشان دادند.
آيتالله مصباح يزدي تأکيد کرد: عامل پيروزي ما عشق به امام حسين بود؛ نه عشق به سکههاي طلا.
وي
اعتقاد به ولايت فقيه و پيروي از ولي امر را ضروري و حياتبخش خواند، و
افزود: متأسفانه کساني هستند که اين اصل اساسي را باور ندارند و اساساً
تشکيل اين حکومت را امري اتفاقي و بهرهبرداري امام از موج ايجاد شده در
جامعه آن روز ميدانند.
اين استاد اخلاق همچنين گفت: در زمان
پيامبر ـصلواتالله عليهـ بسياري از افراد در فرمايشات آن حضرت در باره
جانشيني حضرت علي ـعليهالسلامـ ترديد داشتند و حتي به پيغمبر اكرم
ميگفتند آيا اين حرف تو است، يا دستور خدواند است؟! امروز نيز عجيب نيست
كه كساني باور نکنند که حضور وليفقيه براي اداره کشور بر اساس دستورات
اسلام ناب، ضروري و لازم است.
وي با اشاره به مشکلات اخلاقي و
رفتاري رؤساي جمهور بعضي از کشورها گفت: بعد از نعمت اسلام و انقلاب، نعمت
ولي فقيهي پاک، دلسوز و مهربان از منتهاي خداوند بر ما است.
وي افزود: بنده در طول 40 سال آشنايي با ايشان نديدم که معظمله با کسي خصومت شخصي داشته باشد؛ چنين کسي را کجا ميتوان يافت؟
استاد
حوزه علميه با اشاره به اهميت شناخت مسأله ولايت فقيه، همراه با عشق قلبي و
اطاعت عملي، بيان کرد: بايد بدانيم که مرتبه نازله اطاعت از امام معصوم،
پيروي از ولي فقيه است. پس بايد اين امر را به عنوان يک واجب شرعي تلقي
كرده و هم خود و هم ديگران را به آن ترغيب کنيم.
ايشان،
در پايان سادهزيستي، صرفهجويي و پرهيز از رفاهطلبي را امري ضروري
دانست، و خاطرنشان کرد: صرفهجويي و سادهزيستي محور اقتصاد مقاومتي است و
بايد توجه داشته باشيم هزينههايي که در برخي از كارها صرف ميشود، با
ارزشهاي انقلاب و روح اسلام سازگار نيست و بايد در حد معقول و نافع و
بهگونهاي که حق مردم پايمال نشود، از ريختوپاشهاي اضافي پرهيز کنيم.