کد خبر: ۱۷۹۳۹۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۱۴ آبان ۱۳۹۲
سخنگوی کاخ سفید در جواب به سؤالی درباره شعارهای مرگ بر آمریکا در روز 13 آبان گفته است آمریکا از رأی ملت ایران به حجت الاسلام روحانی در انتخابات به این نتیجه رسیده که مردم ایران به دنبال رابطه با غرب هستند.

به گزارش 598 به نقل از سرویس سیاسی جام، سخنگوی کاخ سفید در روز 13 آبان و همزمان با شعارهای مرگ بر آمریکا ملت ایران بدون آن که از تغییر رویکرد کشورش در قبال مردم ایران بگوید، مدعی شد مردم ایران با رأی دادن به حجت الاسلام حسن روحانی نشان داده اند که خواهان روابط خوب با کشورهای غربی هستند.

 

 

این سخنان "جی کارنی" در حالی بیان شده است که دولت های غربی ملت ایران را تحریم کرده اند و حتی در مقطعی تحریم ها را به دارو و مواد غذایی هم کشانده بودند و به طور خاص دولت آمریکا در بیش از سه دهه گذشته انواع روش ها؛ از تحریم تا دخالت نظامی، از حمایت از صدام تا سرنگون کردن هواپیمای مسافربری و ... را در دشمنی با مردم ایران آزموده است.

 

 

سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) در این زمینه نوشته است:

 

 

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره شعارهای مرگ بر آمریکا که در روز سیزدهم آبان ماه در ایران سر داده شد، گفت که بیشتر مردم ایران خواهان داشتن رابطه خوبی با کشورهای غربی هستند.

 

 

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در جلسه پرسش و پاسخ روزانه خود، گفت که مردم ایران از جمله به بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشورشان از طریق برقراری رابطه با غرب امیدوارند.

 

 

او صحبت هایش را به رای مردم ایران در انتخابات اخیر مستند کرد و گفت: "نتیجه انتخابات اخیر ایران ما را به این نتیجه رسانده است."[!]

 

 

در اظهارنظری جداگانه و همسو، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در انتخابات وعده گشایش اوضاع اقتصادی را به مردم داد و با این شعارها رای آورد.

 

 

سیزده آبان روزی است که عده ای از دانشجویان ایرانی به سفارت آمریکا در ایران حمله کردند و با تسخیر آن، کارکنان سفارت را برای ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.

 

 

در سالگرد این روز در ایران تظاهرات برپا می شود و شعار "مرگ بر آمریکا" هم سر داده می شود.

 

 

این حادثه یکی از دلایل ناخشنودی آمریکا از ایران است و در مقابل ایران هم به خاطر کودتای ۲۸ مرداد و کمک های آمریکا به عراق در جریان جنگ هشت ساله دو کشور به آمریکا اعتماد ندارد.

 

 

با توجه به این گذشته است که سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هر دو این جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را به زبان آوردند که "تاریخ بی اعتمادی دو کشور آن قدر زیاد است که یک شبه از بین نمی رود."

 


تعلیق تحریم‌ها

 

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در جواب به سوالی درباره صحبت های منسوب به آقای روحانی این جمله را به زبان آورد. سخنانی که خیلی زود از روی وب سایت رئیس جمهوری ایران برداشته شد.

 

 

در سخنانی که ابتدا از زبان آقای روحانی منتشر شده بود، آمده بود که "دولت به غربی‌ها و مذاکرات جاری خوشبین نیست".

این بخش از سخنان آقای روحانی بعدا از وب سایت او حذف شد.

 

 

سخنانی که از زبان آقای روحانی نقل شده بود همان ها بود که رهبر ایران هم پیشتر گفته بود و به نظر می رسد که آمریکایی ها هم در مورد طرف مقابل اعتماد کامل ندارند.

 

 

وقتی از خانم ساکی درباره برداشتن تحریم ها علیه ایران سوال شد، او گفت که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات این امر ممکن می شود. البته با این شرط که بتوان دوباره آنها را اجرا کرد.

 

 

خانم ساکی گفت: "اگر ما در مذاکرات با ایران به این نتیجه برسیم که ایران قدم های مشخصی در مسیر توقف یا بازگشت از برنامه هسته ای خود بر می دارد و به تفاهم نزدیک می شود، ما هم می توانیم شروع کنیم به بررسی حذف محدود، هدفمند و قابل بازگشت تحریم‌های اقتصادی."

 

 

همچنین از خانم ساکی درباره متوقف کردن وضع تحریم های جدید سوال شد و او گفت که تحریم ها در واقع ابزاری در خدمت مذاکرات است.

او گفت: "ما قاطعانه معتقدیم که استراتژی تحریم ها و استراتژی مذاکرات باید با هم مرتبط و هماهنگ باشند."

 

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از قول کنگره گفت که آنها هم می خواهند بحث بر سر مناقشه هسته ای ایران به صورت دیپلماتیک حل شود.

حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران به گفته سخنگویان دولت آمریکا هم به نفع ایالات متحده و هم به نفع هم‌پیمانان آمریکا در منطقه از جمله اسرائیل است.

 

 

گفتنی است که ملت ایران با هیچ کشوری دشمنی نداشته و ندارد؛ اما آیا این ملت می تواند با کسانی که مدام در پی دخالت در کشورشان هستند "رابطه خوب" برقرار کند؟ تنها شرط برای رابطه خوب ایران با کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی احترام متقابل است. تا زمانی که این کشورها که در رأس آن ها آمریکاشت رویکرد خصمانه خود را کنار نگذارند نمی توانند انتظار داشته باشند که مردم ایران از شعار مرگ بر آمریکا دست بکشند.

 

444

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها