کد خبر: ۱۷۹۳۵۶
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۱۴ آبان ۱۳۹۲
القدس العربی نوشت پژوهش انجام شده در اسرائیل حاکی است سامانه های موشکی اسرائیل قدرت مقابله با حجم انبوه موشک های محور مقاومت را ندارد و در صورت وقوع جنگ جدید شمال و جنوب سرزمین های اشغالی گروگان نیروهای مقاومت است.
به گزارش 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت هنوز بحث جدی درباره قدرت اسرائیل برای جلوگیری از حملات موشکی احتمالی در صورت بروز درگیری نظامی پشت تصمیم گیران سیاسی و نظامی در تل آویل را می لرزاند و مراکز مطالعاتی و تحلیلگران را درگیر تلاش برای درک عمیق این خطر که رژیم صهیونیستی را تهدید می کند، کرده است. زیرا براساس گزارش منابع رسمی در تل آویو، سرزمین های اشغالی ممکن است هدف حدود 200 هزار فروند موشک از دو جبهه شمالی و جنوبی با مشارکت ایران، سوریه، حزب الله و مقاومت فلسطینی در نوار غزه قرار گیرد. در همین رابطه، یک پژوهش انجام شده به وسیله موسسه مطالعات راهبردی بگین ـ سادات، می گوید تعریف و تمجید از ویژگیهای مثبت سامانه گنبد آهنین هنوز زود است زیرا هیچگاه نتوانسته است قدرت بازدارندگی اسرائیل را تقویت کند بلکه برعکس، پرفسور آوی کوپر، تهیه کننده این پژوهش می گوید این سامانه زمینه را برای مسابقه تسلیحاتی در منطقه و مشخصا توسط دشمنان اسرائیل، که از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به این رژیم فروگذار نمی کنند، فراهم کرده است. وی تاکید می کند این سامانه موفقیت ارتش اسرائیل را در برداشتن گام های تنبیهی با این ادعا که قدرت بازدارندگی دارد، کم می کند.
اما دکتر ناتان فاربر کارشناس ارشد در زمینه مقابله با موشک های بالستیک، در گفتگو با نشریه اقتصادی گلوبز دیدگاه انتقادی خود را درباره مفهوم محافظت از طریق سامانه های رهگیری که از زمان جنگ دوم لبنان در سال 2006 تاکنون اسرائیل به آن تکیه دارد بیان کرده و گفته است چنین چیزی از بعد اقتصادی، عملیاتی و فناوری شدنی نیست.
وی در توضیح محاسبات و برآوردهایی که انجام داده است می گوید اسرائیل در جنگ آینده با تهدید حدود 800  فروند موشک بالستیک ایران، حدود 400 فروند موشک اسکاد سوریه، بین 500 تا 1000 فروند موشک تاکتیکی(از نوع فاتح و فجر) موجود در دست حزب الله و حماس و شاید بیش از 100 هزار فروند موشک کوتاه برد سوریه، حزب الله و حماس مواجه خواهد شد.
این پژوهش حاکی است بسیاری از کارشناسان در اسرائیل درخصوص توانمندیهای سامانه گنبد آهنین ابراز تردید کرده اند زیرا این سامانه نمی تواند همزمان هزار موشک را رهگیری کند  به ویژه آن که این سامانه باید موشک اندازهای چندگانه را رهگیری کند در حالی که از همان آغاز از نظر فنی نتوانسته است از مجتمع هایی که در نزدیکی مرزهای غزه قرار دارند محافظت کند. چنین دفاعی مستلزم سامانه های دیگری مانند سامانه های لیزری است. آنها همچنین بر این نکته تاکید کردند که برخی از انواع موشک ها می تواند بر این سامانه غلبه و از آن عبور کند. این کارشناسان می افزایند سامانه گنبد آهنین ویژگیهای منفی دیگری نیز دارد که باید در آن بازنگری شود از جمله این که سامانه گنبد آهنین قدرت بازدارندگی مطلوبی را برای اسرائیل به وجود نمی آورد زیرا این سامانه تنها می تواند با تعداد محدودی از موشک های حزب الله و نیروی مقاومت غزه مقابله کند.
این پژوهش می افزاید سامانه گنبد آهنین به هیچ وجه نمی تواند از همه شهرهای اسرائیل دفاع کند به عنوان نمونه، شهرکهای جنوب سرزمین های اشغالی همچنان گروگان سازمان های فلسطینی موجود در نوار غزه باقی خواهند ماند. این پژوهش یادآور می شود گرچه سامانه گنبد آهنین در جنگ اخیر، عملا نود درصد موشک ها را رهگیری کرد اما به موازات آن، اسرائیلی ها ناگزیر شدند همچنان در پناهگاهها بمانند و زندگی روتین و روزانه بیش از یک میلیون نفر از ساکنان سرزمین های اشغالی تعطیل شد. در این پژوهش همچنین تاکید شده است ساکنان شمال و جنوب سرزمین های اشغالی همیشه گروگان حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت فلسطینی بوده و خواهند بود.
این پژوهش همچنین می افزاید مشکل سامانه گنبد آهنین، در تعامل با حجم زیاد موشک هایی که به سوی اسرائیل شلیک خواهد شد به قوت خود باقی است و به منزله مشوقی برای مسابقه تسلیحاتی خواهد بود همان گونه که رقبا را برای دستیابی به حجم بیشتری راکت و موشک به منظور نفوذ در این سامانه تشویق می کند. بعلاوه مساحت اسرائیل کم است و استقرار چنین سامانه ای در آن قابل توجیه نیست اما در مقابل، این مسئله نمی تواند موجب تغییر این واقعیت بشود که دشمنان اسرائیل از مدتها پیش به این نتیجه رسیده اند که قدرت دفاعی اسرائیل اندک و ضعیف است و همین مسئله تصمیم گیران تل آویو را به گسترش این سامانه و سایر سامانه های موشکی دیگر وادار کرده است ولی با وجود آن، این پژوهش نشان می دهد این سامانه نمی تواند از مناطق نزدیک مرز محافظت کند و علاوه بر تضعیف روحیه جبهه داخلی آنها را ناگزیر از تعطیل کردن زندگی روزمره می کند. بعلاوه، چنین وضعی در زمینه بازدارندگی نتیجه معکوس در پی دارد و  شاید این برداشت را به وجود بیاورد که اسرائیل آماده است با دشمنی که به آن حمله موشکی می کند مدارا و آن را تحمل کند. علاوه بر آن می توان گفت سامانه گنبد آهنین دست اسرائیلی ها را بسته است از این رو به جای آن که دست آنها را در انجام اقدامات تلافی جویانه باز بگذارد ممکن است دست دولت یهودی را در انجام حملات سنتی به دشمنانش ببندد و بالاخره آن که، این سامانه براثر تلاش های ایران و عربها برای بهره برداری از مشکلاتی که در مواجهه با حجم انبوه موشک ها دارد، مسابقه تسلیحاتی را تشویق می کند. در پایان این گزارش آمده است سامانه گنبد آهنین به یک شرط، تنها  خبر خوشحال کننده است و آن این که: رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل ناگزیرند به محدودیت های آن اذعان کنند.
اما فاربر در ادامه اظهاراتش می افزاید یک سوم موشک هایی که به اسرائیل شلیک خواهد شد به وسیله نیروی هوایی رهگیری و منهدم می شود در حالی که یک سوم دیگر آنها یا شلیک نمی شوند یا آن که با مشکلات فنی مواجه می شوند اما یک سوم آخر، به سمت اهداف خود در عمق اسرائیل شلیک می شوند. وی تاکید می کند این ارزیابی وی مورد قبول ارتش و دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل است. وی معتقد است درخصوص آنچه به موشک های بالستیک دور برد مربوط است سامانه های رهگیری ناگزیرند تنها یک سوم تعداد کل آنها را که بین 1000 تا 1300 فروند موشک هستند یعنی حدود 400 فروند آنها را رهگیری کنند. اما بیشتر موشک های تاکتیکی، به اهدافشان اصابت خواهند کرد زیرا موشک هایی بسیار دقیق هستند و این بدان معنی است که سامانه های دفاعی ناگزیرند به مقابله با بیشتر این موشک ها بپردازند همان گونه که ناگزیر خواهند شد با حدود 30 هزار فروند موشک کوتاه برد از 100 هزار فروند از چنین موشکهایی که در اختیار سوریه، حماس و حزب الله است مقابله کنند. این کارشناس می افزاید تل آویو در چنین جنگی به بیش از 10 میلیارد دلار برای تامین هزینه موشک های دفاعی خواهد داشت و پس از جنگ نیز به همین میزان سرمایه برای پرکردن انبارهای ویژه این موشک ها دارد که در جریان جنگ آنها را از دست می دهد. وی در پایان این سئوال را مطرح می کند که: آیا این حجم از ماجراجویی معقول و منطقی است؟ و در پاسخ می گوید به نظر می رسد هیچکس به چنین حماقتی باور ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها