کد خبر: ۱۷۹۲۹۷
زمان انتشار: ۲۱:۰۴     ۱۳ آبان ۱۳۹۲

دکتر رضا قراخانلو در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین اظهار کرد: در یک نگاه عمیق وقتی با دقت به فوتبال نگاه می‌کنیم، روشن است که یک بعد قوی آن بعد علمی است و توسعه و پیشرفت فوتبال بدون توسعه علمی ممکن نیست.فوتبال ورزش سنگینی است و از جنبه‌های روحی، روانی، فیزیولوژیکی، تکنیکی، تاکتیکی و مدیریتی به علم نیازمند است. رویکرد علمی در دنیا توانسته مجموعه فوتبال را به وسیع‌ترین و موفق‌ترین ورزش جهان تبدیل کند.

دبیر علمی همایش علم و فوتبال به ایده شکل‌گیری این همایش اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت در عرصه فوتبال نیازمند بهره بردن از دستاوردهای علمی هستیم. این موضوع در دنیا دارای سابقه طولانی است و تاکنون چندین و چند کنگره در زمینه علم و فوتبال در سرتاسر جهان برگزار شده است. پیشگام این قضیه فردی به تام ریلی است که از او چندین بار برای حضور در ایران دعوت کرده بودیم. مجموعه این نیازها سبب شد تا اولین دوره کنگره علم و فوتبال در سال 88 برگزار شود.

او به برگزاری موفقیت‌آمیز اولین دوره این کنگره اشاره کرد و گفت: دوره اول به صورت کاملا موفقیت‌آمیز برگزار شد و مورد استقبال چشمگیری قرار گرفت. امیدواریم در دوره دوم نیز همین اتفاق بیفتد و مطمئنا با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت پذیرفته، شاهد استقبال بیشتر و بهره‌وری بالاتر در دومین دوره خواهیم بود.

رییس سابق کمیته ملی المپیک ایران با بیان اینکه در آکادمی فوتبال تلاش کرده‌ایم تا فعالیت‌های علمی به صورت مرتب و منظم برگزار شود، اظهار کرد: علاوه بر کمیته‌های آموزش و پزشکی، فعالیت‌های علمی و آموزشی نیز به صورت جدی در دستور کار قرار دارد. آکادمی ملی فوتبال ایران در این زمینه‌ها به صورت جدی ورود کرده که برگزاری کنگره علم و فوتبال یکی از آنهاست.

قراخانلو خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دوره پیش به اهدافی که می‌خواستیم دست یافتیم و به نظرم یکی از مهم‌ترین اهدافی که دنبال می‌کردیم آن بود که یافته‌های دانشگاهی و مطالبی که در محیط‌های علمی درباره فوتبال مطرح می‌شود را بتوانیم به صورت عملی وارد این رشته ورزشی کنیم.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی علم و فوتبال ادامه داد: دانشگاه‌ها در این زمینه کارهای مناسبی انجام می‌دهند که در توسعه فوتبال ایران اثرگذار بوده است. یکی از این بخش‌ها مدیریت بوده که خصوصی‌سازی و مدل‌های موفق مدیریت در باشگاهداری از جمله آنها است.

او افزود: بخش دیگر بدنسازی و علم تمرین است و بررسی اینکه چرا فوتبال ما در این زمینه با جهان فاصله دارد. آیا مساله دیگر میزان دویدن در فوتبال ماست که فاصله‌ای نسبتا معنادار با جهان دارد. همچنین باید به مقوله توانایی جسمی و حرکتی نیز اشاره کرد که در این زمینه هم باید فعالیت‌های جدی صورت پذیرد.

دکتر قراخانلو خاطرنشان کرد: مسائل روحی و روانی هم در کنار مسائل پزشکی و تغذیه باید مورد توجه قرار گیرد. البته در دانشگاه‌ها فعالیت‌های قابل توجهی در این زمینه‌ها صورت پذیرفته ولی باید بیش از اینها به صورت عملی بر روی آن تاکید شود. بنابراین اولین هدف ما در برگزاری این کنگره‌ها ورود پیدا کردن یافته‌های علمی در دانشگاه‌ها به صورت عملی در فوتبال است.

او یکی دیگر از اهداف برگزاری این کنگره را در کنار هم قرار گرفتن افراد علمی و دانشگاهی با افرادی که به صورت تجربی در زمینه فوتبال فعالیت می‌کنند دانست و به ایسنا گفت: برگزاری چنین کنگره‌هایی سبب نزدیکی و تبادل نظرهای بیشتر میان این دو گروه خواهد شد.

دکتر قراخانلو اظهار کرد: یکی دیگر از فواید برگزاری این چنین کنگره‌هایی آن است که می‌خواهیم به نهادهایی چون کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان دهیم که ایران در کنار فعالیت‌های مختلفی که دارد، به صورت جدی به بخش علمی در فوتبال توجه دارد. شاید در کمتر کشوری در آسیا به این شکل به فعالیت‌های علمی توجه شود.

رییس سابق کمیته ملی المپیک ایران به وجود میهمانانی از سراسر جهان در کنگره فوتبال اشاره کرد و افزود: حضور میهمانان خارجی کمک بسیاری می‌کند تا ما به لحاظ علمی با جهان ارتباط داشته باشیم.

وی با تاکید بر مورد استفاده قرار گرفتن دستاوردهای این کنگره در عرصه فوتبال اظهار کرد: برخی اشکالات در زمینه‌های علمی در فوتبال وجود دارد. البته نباید فراموش کرد که همواره معدود افرادی هستند که چندان نیازهای علمی در فوتبال را درک نمی‌کنند که باید درباره این افراد این ضرب‌المثل را گفت، آن کس که نداند و نداند که نداند، در جهل مرکب تا ابدالدهر بماند.

برگزاری این کنگره شروع بسیار خوبی در پیوند اهالی دانشگاه و افرادی که در فوتبال حضور دارند، است اما فراموش نکنید که راه درازی را در پیش داریم. تمامی مدیران و برگزار کنندگان این کنگره عضو خانواده فوتبال هستند و در این عرصه فعالیت دارند.

دبیر علمی کنگره علم و فوتبال گفت: استقبال بسیار خوبی از سوی دانشگاهیان از این کنگره صورت گرفته است. تاکنون 47 مقاله برای سخنرانی انتخاب شده و 100 مقاله نیز به عنوان پوستر انتخاب شده‌اند که واقعا ارزش این 100 مقاله کمتر از مقالاتی نیست که برای سخنرانی انتخاب شده است. همچنین بخشی را به عنوان پایان‌نامه‌های فوتبالی در نظر گرفتیم که تاکنون 107 پایان‌نامه در این زمینه به صورت اختصاصی درباره فوتبال به دست ما رسیده است. همچنین بخشی را به کتب فوتبالی اختصاص داده‌ایم.

رییس سابق کمیته ملی المپیک ایران با بیان اینکه نمی‌خواهیم برگزاری این همایش فقط به صورت یک‌سویه باشد، تاکید کرد: بخش قابل توجهی از زمان همایش را به پرسش و پاسخ اختصاص داده‌ایم تا حاضرین فقط به به عنوان شنونده حضور پیدا نکنند.

دکتر قراخانلو درباره میهمانان خارجی که در این همایش حضور پیدا خواهند کرد، گفت: رییس فدراسیون جهانی فوتبال، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا، رییس کمیته پزشکی فیفا، افرادی از فدراسیون فوتبال قطر از جمله میهمانانی هستند که در این همایش شرکت خواهند داشت.

او درباره زمان همایش هم گفت: البته می‌شود این همایش را هر دو سال یک بار و حتی سالانه برگزار کرد ولی به نظرم بهترین شکل آن است که هر سال یک همایش ملی در این زمینه داشته باشیم و هر دو یا چهار سال یک بار این همایش به صورت بین‌المللی برگزار شود.

رییس سابق کمیته ملی المپیک ایران درباره حضور سپ بلاتر در این همایش نیز گفت: حضور ایشان نکته بسیار جالب و مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی ایشان به ایران سفر می‌کنند و در کنگره علم فوتبال حاضر می‌شوند، بدین معناست که فیفا به دقت فعالیت فوتبالی در ایران را پیگیری می‌کند. ما با برگزاری این کنگره‌ها می‌خواهیم به فیفا و AFC پیام دهیم که اگرچه فوتبال ما با ضعف‌هایی روبه‌روست اما نقاط قوت فراوانی دارد.

دکتر قراخانلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی برای ورود عملی مطالبی که در کنگره علم و فوتبال مطرح می‌شود به بدنه فوتبال کشور چیست، گفت: به نظرم این مطلب به مخاطبان و مصرف‌کنندگان مطالب این کنگره که مربیان، مدیران، کادرپزشکی و اهالی فوتبال هستند بازمی‌گردد. البته علایم و نشانه‌های خوبی در تیم‌ها دیده می‌شود که آنها از مهارت‌های حرفه‌ای و علمی در عرصه فوتبال بهره می‌برند. برای مثال در حال حاضر مربیان بدنسازی فوتبال ما که آشنا به فعالیت‌های علمی هستند، در فوتبال مشغول کار هستند.

دبیر علمی کنگره علم و فوتبال افزود: البته در برخی از موارد نیز این مطلب را نمی‌بینیم. هستند مربیانی که نه علم کافی دارند و نه نیازی نسبت به مطالب علمی در خود حس می‌کنند.

او درباره برخی از نقاط ضعف در فوتبال ما گفت: متاسفانه فوتبال ما سرعت بسیار پایینی دارد و میزان دوندگی بازیکنان ما کم است. همچنین در فوتبال ما آسیب‌دیدگی بسیاری دیده می‌شود. زمین‌های چمن ما خوب نیست. برخی از قراردادهای ما تنش‌زا است. در بسیاری از دعاوی بین‌المللی در فوتبال بازنده هستیم. بی‌اخلاقی در این فوتبال دیده می‌شود و فوتبال پایه ما چندان که باید از ظرفیت‌های عظیم خود استفاده نمی‌کند. ما باید برای رفع مسائلی از این دست به علم متوسل شویم. چیزی که در دنیا ثابت شده آن است که برای حل مشکلاتی از این دست باید به راه‌های علمی متوسل شد.

دبیر علمی کنگره علم و فوتبال در بخش پایانی صحبت‌های خود به نقش رسانه‌ها در معرفی این کنگره مهم در سطح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در این عرصه دارند و باید بیشتر به ابعاد علمی در عرصه فوتبال توجه کنند. رسانه‌ها کمک بسیاری می‌کنند که افراد غیرعلمی که خودشان را به فوتبال چسبانده‌اند، جرات نکنند در خانواده فوتبال حضور پیدا کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها