کد خبر: ۱۷۸۶۹۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۱۲ آبان ۱۳۹۲
وزیر خارجه مصر هشدار داد، واشنگتن دیگر نمی تواند نیازها و درخواست های مردم در جهان عرب را نادیده بگیرد و بر این نکته تاکید کرد که قاهره نیازهای امنیتی خود را از سایر کشورها تامین می کند

به گزارش 598 به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ نبیل فهمی وزیر خارجه مصر در آستانه دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، آمریکا باید نگاه بلند مدتی به روابط خود با مصر داشته باشد و این واقعیت را درک کند که پس از بهار عربی اکنون باید با مردم کشورهای عربی تعامل داشته باشد نه فقط با دولت های عربی.

جان کری وزیر خارجه آمریکا قصد دارد برای نخستین بار پس از تشکیل دولت جدید مصر و برکناری محمد مرسی رئیس جمهور منتخب این کشور به قاهره سفر کند.دولت آمریکا اعلام کرده است که کمک های نظامی و مالی خود به مصر را متوقف کرده و تحویل تسلیحات نظامی به قاهره را به حالت تعلیق درآورده است.

مصر هر سال 1/6 میلیارد دلار کمک نظامی و مالی از آمریکا دریافت می کند و پس از رژیم صهیونیستی بزرگترین دریافت کننده کمک های مالی از آمریکا است.

وزیر خارجه مصر در این باره نیز گفت، مصر برای تامین نیازهای امنیتی و نظامی خود انتخاب ها و گزینه های زیادی دارد. وی خطاب به مقام های کاخ سفید گفت، اگر می خواهید در خاور میانه منافعی داشته باشید باید روابط خوبی نیز با کشورهایی منطقه برقرار کنید و یا حداقل روابط خود را با کشورهای منطقه به خوبی مدیریت کنید.

وزیر خارجه مصر نخستین سفر خارجی خود را در ماه سپتامبر به جای آمریکا به روسیه انجام داده است. ارتش مصر از زمان امضای قرارداد سازش قاهره با رژیم تل آویو در سال 1979 میلادی هر سال 1/3 میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می کند.

وی ضمن اشاره به سفر خود به روسیه گفت، من سعی ندارم که آمریکا و روسیه را در مقابل همدیگر قرار دهم. من تنها سعی می کنم شرکای جدیدی را برای مصر انتخاب کنم.تصمیم ماه گذشته واشنگتن در لغو تحویل تسلیحات نظامی و کمک 260 میلیون دلاری به قاهره موجب خشم و ناراحتی مقام های مصر و متحدان عرب این کشور شده است.

جان کری قرار است یک روز قبل از محاکمه محمد مرسی و 14 رهبر اخوان المسلمین به قاهره سفر کند.فهمی افزود، تنها راهکار حل و فصل مشکلات و بحران های سیاسی مصر دموکراسی است. موفقیت یا شکست الگوی مصر خاور میانه را شکل خواهد داد و این مساله به خصوص برای کشورهایی که با قیام های مردمی مشابهی برای سرنگونی دیکتاتورها روبرو هستند، اهمیت زیادی خواهد داشت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها