کد خبر: ۱۷۸۶۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۱۲ آبان ۱۳۹۲
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان گسترش روابط با روسیه و ایران، ضرورت برقراری روابط متعادل با چین، آمریکا و اتحادیه اروپا را از اولویت‌های سیاست خارجی کشورش خواند.

به‌ گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سید‌جعفر عثمان‌اف» رئیس حزب دموکرات تاجیکستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که در صورت پیروزی، اقدام به‌ تحقق برنامه‌های جدی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد کرد.

عثمان‌اف ضمن مصاحبه اختصاصی با خبرنگار فارس، گفت: در صورت پیروزی نقش نهادهای جامعه مدنی و به خصوص احزاب سیاسی ارتقاء یافته و مردم از طریق برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک در مدیریت کشور و تعیین مسیر توسعه آینده آن مستقیما سهیم خواهند شد.

در زیر مشروح مصاحبه فارس با یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان آمده است.

فارس: به‌ نظر شما همه نامزدهای انتخاباتی برای انجام تبلیغات، دیدار و ملاقات با انتخاب‌کنندگان از شرایط یکسانی برخوردارند؟

عثمان‌اف: البته «امامعلی رحمان» که یکی از ۶ نامزد این انتخابات به‌ شمار می‌رود به‌ عنوان رئیس جمهور تاجیکستان در این مرحله به‌ مناطق مختلف کشور سفرهای کاری انجام داده و ضمن دیدار و گفت‌وگو با مردم همچنین طرح‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را راه‌اندازی می‌کند که این امر بار تبلیغاتی برنامه‌های ایشان را به‌ مراتب تقویت می‌کند.

اما در کل، برای همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری جهت اجرای برنامه‌های تبلیغاتی‌ آنان شرایط مناسبی فراهم شده است.

در مجموع ما از روند مبارزات انتخاباتی راضی بوده و در هفته‌های قبلی توانستیم به‌ صورت حداکثری با مردم ملاقات و برنامه و اهداف خود را معرفی کنیم.

در ضمن، در برگزاری دیدارهای ما با انتخاب‌کنندگان نیز هیچگونه مواردی به‌ نظر نرسید که بتواند به‌ عنوان تلاش برای ایجاد محدودیت از سوی نهادهای دولتی ارزیابی شود.

فارس: چه نکاتی از برنامه شما مورد توجه مردم قرار گرفته است؟‌  

عثمان‌اف: چند دقیقه قبل از صحبت با شما از ملاقات با صدها نفر انتخاب‌‌کننده در ناحیه «فرخار» ولایت «کولاب» بیرون آمدم.

به صورت طبیعی مردم خواهان تغییر و تحول مثبت در زندگی خود و جامعه‌ می‌باشند. می‌خواهند از زندگی بهتر و شرایط مناسبتر اقتصادی و اجتماعی برخوردار باشند. اما بیشتر طرفداران حزب ما نمایندگان نسل جوان کشور بوده و احساس کردم که آنها از برنامه ما حمایت خواهند کرد.

نکته مهم این است که مردم دستاوردهای موجود کشور را می‌دانند و از زحمت‌های کشیده نیز قدردانی‌ می‌کنند ولی همزمان انتظار اقدامات فراگیرتری را دارند.

به‌ نوبه خود، ما نیز از ضرورت تغییر و تحول به‌ صورت تدریجی حمایت کرده و مخالف حرکت در مسیری می‌باشیم که بهانه‌ برای برهم زدن ثبات و امنیت تاجیکستان را فراهم کند.

فارس: در مورد مهمترین نکات برنامه خود که توجه مخاطبانتان را جلب کرده بفرمایید.

عثمان‌اف: در برنامه ما بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، روابط بین‌المللی و امنیت ملی وجود دارد. در این عرصه‌ها ما به‌ مهمترین مسائل اشاره کرده‌ایم.

مثلا در عرصه سیاسی هدف ما بالا بردن نقش نهادهای جامعه مدنی و بخصوص احزاب سیاسی است. باید احزاب در نظام سیاسی کشور نقش مؤثر داشته باشند و نمایندگان آنها در ساختارهای مدیریت دولتی حضور فعال داشته باشند.

همچنین مردم بتوانند از راه انتخابات شفاف و دموکراتیک افراد مورد اعتماد خود را انتخاب و از این طریق در مدیریت کشور و تعیین مسیر آینده رشد و توسعه آن سهیم شوند. ما تأمین استقلال نظام دادگاهی، ارتقاء نقش پارلمان و آزادی واقعی بیان را هدف خود قرار داده‌ایم.

در زمینه اقتصادی و اجتماعی، حرکت در مسیر خودکفایی کشور هدف ماست. برای ما ایجاد نظام انتخاب و آماده‌سازی مدیران دارای دانش روز و قادر به‌ تأمین توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور مهم می‌باشد.

اقتصاد تاجیکستان با اقتصاد‌های منطقه‌ای و جهانی باید بیشتر همگرایی پیدا کند. باید برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری امکانات لازم فراهم شود تا سرمایه داخلی و خارجی برای حضور در تاجیکستان انگیزه داشته باشند و فرصت‌های خوب شغلی فراهم کنند.

تقویت نیروهای مسلح و بالا بردن نقش نهادهای انتظامی و امنیتی در مقابله با تهدیدات و چالش‌های قرن معاصر (تروریسم، افراط‌گرایی، جنایات فراملی، قاچاق انسان و مواد مخدر و غیره) ضمن همکاری با کشورهای منطقه در نظر گرفته شده است.

فارس: شما در مقایسه با سایر نامزدهای انتخابات سن کمتری دارید. ورود شما به‌ میدان مبارزات انتخاباتی با هدف پیروزی است و یا استفاده از این فرصت برای معرفی خود به‌ عنوان سیاست‌مدار؟

عثمان‌اف: واقعیت امر این است که حزب دموکرات تاجیکستان در سال‌های اخیر در صحنه سیاسی کشور تقریبا حضور نداشت و جدا از بحث اهداف، نامزدی بنده فرصت مناسبی را فراهم کرد تا با مردم به‌ طور مستقیم بتوانیم راجع به‌ برنامه و اهداف حزب خود صحبت کنیم و تا حد زیادی هم مورد توجه قرار بگیریم.

اما وقتی هر فردی وارد عرصه رقابت و مبارزه می‌شود و آن هم در شرایط انتخابات، حتما در قلب خود امید و آرزوی پیروزی را دارد که بنده نیز می‌خواهم پیروز انتخابات ششم نوامبر باشم.

فارس: اجازه دهید این سؤال را مطرح کنم که چرا خود شما در چند نشست اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب تاجیکستان شرکت کردید و در نهایت از حمایت نامزد مشترک منصرف شده و اقدام به‌ معرفی نامزد حزب خودتان را کردید؟ 

عثمان‌اف: شخصا ضمن شرکت در این نشست‌ها و قدردانی از دعوت حزب نهضت اسلامی و سوسیال دموکرات، به‌ صراحت گفته بودم که تصمیم در زمینه معرفی نامزد با شورای سیاسی حزب دموکرات می‌باشد.

در مراحل بعدی بحث شرکت یا عدم شرکت نامزد حزب در جلسات سازمان‌های ناحیه‌ای و منطقه‌ای و در نهایت در شورای سیاسی حزب مورد بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر، بیشتر جانبداران ما بر این نظر بودند که ایجاد ائتلافاتی به‌ این شکل در اوایل دهه 90 باعث بحران عمیق سیاسی و امنیتی در تاجیکستان شده و بقای کشور و استقلال آن را زیر سؤال برده بود.

حتی در مراحل بعدی نیز رفتن به‌ سوی ائتلاف نه‌ تنها برای حزب ما عملا نتیجه‌ای نداشت بلکه آن را به چند بخش تقسیم کرد و به‌ مرز حذف شدن از فضای سیاسی کشور کشاند. بنابراین حفظ استقلال حزب بر سایر منافع برتر دانسته شد.

اما ناگفته نماند که اگر حزب ما در ترکیب اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب باقی می‌ماند باز هم به‌ هیچ وجه از نامزدی که حزب نهضت اسلامی معرفی کرد، حمایت به‌ عمل نمی‌آورد.

فارس: در برنامه شما مسائل فرهنگی نیز مشاهده می‌شود ولی در رابطه با خط نیاکان (خط فارسی) اشاره‌ای نشده است. در صورت پیروزی در این زمینه چه ‌اقداماتی را در نظر خواهید گرفت؟

عثمان‌اف: تقویت آموزش و تدریس خط نیاکان ضروری است زیرا از این طریق مردم ما می‌توانند با تاریخ و میراث بزرگ فرهنگی و تمدنی خود به‌ طور مستقیم آشنایی پیدا کند. وجود این خط امکان می‌دهد تا مردم ما از ریشه‌های تاریخی خود کنده نشوند. باید آنها با این خط بتوانند بخوانند و بنویسند. دایره مخاطبان این خط بسیار گسترده است که از این فرصت باید استفاده کرد.

می‌خواهم اینجا به‌ این نکته نیز اشاره کنم که تسلط بر خط نیاکان زمینه تقویت ارتباط با کشورهای دوست و همزبانمان ایران و افغانستان را بیشتر فراهم خواهد کرد.

فارس: لطفا از اولویت‌های سیاست خارجی خود بگوئید.

عثمان‌اف: ما علاقمند وجود ارتباط و همکاری با کشورهای مختلف جهان هستیم. البته روابط خود با دنیای بیرون را اولویت‌بندی کرده‌ایم.

اگر از نوع مناسباتمان با قدرت‌ها بگوئیم، به‌ عنوان مثال با چین، آمریکا و اتحادیه اروپا رفتار متعادل و تاحدی محتاطانه خواهیم داشت.

روابط با روسیه به‌ عنوان شریک استراتژیک و پذیرنده صدها هزار نفر مهاجر کاری تاجیک دارای جایگاه خاصی است.

البته ما با ایران و مردم آن اشتراکات بسیار گسترده تاریخی، فرهنگی و تمدنی داریم و باید ارتباط و همکاری‌های خود را به‌ مراتب بالاتر از سطح فعلی ببریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها