کد خبر: ۱۷۸۴۵۷
زمان انتشار: ۱۹:۴۰     ۱۱ آبان ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه روسیه امروز (شنبه) پس از مذاکرات وزیران خارجه و دفاع مسکو و توکیو، تمایل ژاپن را برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 برای حل مساله سوریه تحسین کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روسیه و ژاپن نخستین نشست مشترک وزرای دفاع و خارجه خود را امروز (شنبه) برگزار کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: وظیفه اصلی کل جامعه بین‌الملل در قبال سوریه برگزاری هر چه سریع‌تر کنفرانس ژنو 2 است. ریسک‌های بسیاری در اطراف این ابتکار عمل روسیه و آمریکا وجود داشته است، از جمله تلاش‌های فراوانی برای مختل کردن این ابتکار عمل یا دست‌کم برای تحریف معنای آن و سوق دادن آن به سوی یک راه غیرواقعی و نهایتا رساندن آن به یک بن‌بست.

در همین راستا، فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز از روسیه به دلیل حمایتش از مشارکت توکیو در کنفرانس ژنو 2 تشکر کرد.

لاوروف در ادامه گفت: امیدواریم که روابط میان آمریکا و ژاپن مشکلی برای روسیه ایجاد نکند. این مذاکرات تجاوزی به روابط توکیو با واشنگتن یا هر کشور دیگری نیست. ما هرگز روابط دوستانه خود با یک کشور را به بهای از بین رفتن روابط دوستانه دیگر کشورها برقرار نمی‌کنیم و این اولویت اصلی ما است. این یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است که در راستای برقراری روابط دوستانه با یک کشور، دیگر کشورها نباید از نظر امنیتی احساس خطر کند.

لاوروف ادامه داد: به همین دلیل است که روسیه به دنبال ایجاد یک ساختار جدید در منطقه آسیا - اقیانوسیه است که به قوانین عدم جبهه‌گیری و عدم حفظ امنیت خود به ازای از بین بردن امنیت دیگران متکی است. قانون جدایی‌ناپذیری امنیت هنوز به مرحله عمل نرسیده است. به نظر من هدف اصلی این نشست پیشبرد مذاکرات درباره مسائل امنیتی در منطقه آسیا - اقیانوسیه از جنبه‌های مختلف و گسترش روابط روسیه و ژاپن بر پایه اعتماد و اطمینان است.

وی افزود، روسیه از وزرای ژاپن دعوت کرده تا در سال 2014 میلادی برای مذاکرات بیشتر به مسکو سفر کنند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در کنفرانس خبری پس از این نشست 2+2 گفت: رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه و رئیس ستاد مشترک نیروهای دفاعی ژاپن از آنجایی که نگران افزایش نفوذ چین هستند، در مورد تقویت روابط دوجانبه و همکاری امنیتی در منطقه آسیا - اقیانوسیه موافقت کردند.

وی افزود: ما از نتایج این مذاکرات بسیار راضی هستیم. ما توضیحات رویکردهای جدید ژاپن برای توسعه امنیت و دفاع ملی را به عنوان همکاری برای روابط دوجانبه عالی‌تر بر پایه اعتماد و شفافیت تلقی می‌کنیم. ما با برقراری دیدارهای متعدد از جمله دیدار در سطح وزرای دفاع موافقیم. ما در این نشست نسبت به مشارکت ژاپن در سیستم جهانی دفاع موشکی آمریکا ابراز نگرانی کرده‌ایم.

در جریان مذاکرات 2+2 وزرای دفاع و امور خارجه مسکو و توکیو، بر استقرار بخش‌های شبکه دفاع موشکی آمریکا در ژاپن تمرکز ویژه‌ای شده بود.

سرگئی شویگو گفت: ما پیشنهاد کرده‌ایم تا درباره نگرانی‌های مسکو در خصوص اقدامات آمریکا برای استقرار سامانه‌های دفاع‌ موشکی در اطراف دریای چین جنوبی و همچنین سپر دفاع موشکی مناقشه‌آمیز اروپا از جمله الحاق یک رادار جدید دفاع موشکی در غرب ژاپن به رادار موجود در استان آموری، مذاکرات بیشتری با ژاپن برگزار شود. ما این حقیقت را پنهان نمی‌کنیم که ایجاد سیستم جهانی دفاع موشکی آمریکا باعث نگرانی شدید ما درباره احتمال از بین رفتن تعادل استراتژیکی قدرت در منطقه آسیا - اقیانوسیه شده است.

کیشیدا نیز در این کنفرانس گفت: محور اصلی سیاست دفاعی ژاپن حفظ اتحاد با آمریکا است و در این باره هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد.

فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز در کنفرانس خبری گفت: تقویت همکاری دوجانبه در زمینه امنیتی و اقتصادی نشانگر بهبود روباط مسکو و توکیو است. این مساله همچنین بر مذاکرات درباره امضای یک معاهده صلح نیز تاثیر مثبت دارد.

هر دو کشور امروز بر برگزاری مانورهای دریایی برای مبارزه با تروریسم و نیز تعمیق همکاری‌های امنیتی موافقت کردند.

روسیه و مسکو تاکنون معاهده‌ای را برای پایان جنگ جهانی دوم به خاطر مناقشات منطقه‌ای امضا نکرده‌اند اما به سمت تعمق روابط پیش می‌روند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها