کد خبر: ۱۷۸۴۵۳
زمان انتشار: ۱۹:۳۸     ۱۱ آبان ۱۳۹۲
رئیس سابق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی(شین‌بت) هشدار داد، بهار عربی به جهان عرب و فلسطینی‌ها ثابت کرد که قشر ناراضی می‌تواند موجب کودتا و تغییر رژیم شود حتی اگر که این جمعیت جزو اکثریت نباشد. این مساله ممکن است فرآیند صلح اسرائیل و فلسطین را از طریق واداشتن جوانان ناراضی کرانه باختری که به رهبران خود و همچنین اسرائیل بی‌اعتمادند برای آمدن به خیابان‌ها و زدن جرقه انتفاضه بعدی با خطر جدی مواجه کند.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یووال دیسکین، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی شین‌بت در سرمقاله‌ای در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: بهار عربی ممکن است برای درگیری فلسطین و اسرائیل تبعاتی خطرناک به همراه داشته باشد چرا که این پدیده می‌تواند بر توده مردم فلسطین تاثیر بگذارد تا به خیابان‌ها آمده و علیه اسرائیل و فرآیند صلح قیام کنند در حالی که نارضایتی‌های مردمی فلسطینیان نیز بالا گرفته است.

به گفته وی این سناریو یک سناریوی کاملا محتمل است.

دیسکین این پدیده را واقعیت دموکراسی توده‌های مردمی خواند اما نه لزوما دموکراسی اکثریت.

وی گفت: مردم خاورمیانه کم کم متوجه قدرت خود پس از دیدن سقوط حکومت‌ها در کشورهای مختلف به رغم آنکه از سوی اکثریت انتخاب و حمایت شده‌اند می‌شوند.

به گفته دیسکین واقع اخیر در کشورهایی نظیر مصر ثابت کرد اگر به تعداد کافی مردم در خیابان‌های جهان عرب نارضایتی خود از دولت را اعلام کنند حکومت برای تداوم کار خود با مشکل مواجه شده و بی‌ثبات خواهد شد.

وی افزود: درک این مساله در سراسر جهان عرب ظاهر شده و به طور خاص به ذهن فلسطینی‌ها نیز خطور کرده است. همه شرایط در اینجا برای قیام مردمی فلسطینی‌ها مهیا است.

رئیس سابق شین‌بت نسبت به افزایش تنش‌ها و نارضایتی در میان فلسطینی‌ها که احساس می‌کنند اراضی ‌آنها غصب شده و گسترش هر روزه شهرک‌ها را شاهد هستند و دریافتند که کشور فلسطینی که خواهان آن هستند در حال از دست رفتن است هشدار داد.

دیسکین از سال 2005 تا 2011 رئیس شین‌بت بود.

وی گفت: به رغم بهبود نسبی اقتصاد تشکیلات خودگردان فلسطین بسیاری از فلسطینی‌ها حتی در اقتصاد فعلی نمی‌توانند آرامش خاطر داشته باشند و احساس سرکوب و تبعیض در میان آنها رو به تشدید است.

دیسکین تاکید کرد که این موضوع باعث افزایش احساس ناامیدی و اینکه هیچ آینده‌ای برای فلسطینی‌ها وجود ندارد خواهد شد.

به گفته دیسکین نسل جوان فلسطینی‌ها مشاهده می‌کنند که بهار عربی در خاورمیانه طوفانی بر پا کرده و در عین حال ‌آنها ضعف حکومت خود را در حالی که بار فشار تبعات یک اقتصاد رنجور از اشغالگری‌ها متحمل می‌شوند می‌بینند به ویژه آنکه در میان آنها بیکاری به رغم قابلیت‌های زیاد افزایش یافته است و این باعث خشم و انزجار آنها می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: جوانان فلسطینی در نتیجه این اتفاق به دنبال هدفی برای خالی کردن نارضایتی خود هستند و به آسانی می‌توان حدس زد که این هدف چه می‌تواند باشد.

دیسکین هشدار داد که جوانان عرب اسرائیل نیز ممکن است در کنار همتایان فلسطینی خود به خیابان‌ها بیایند.

وی گفت: این سناریو کاملا محتمل است و اصلا بعید نیست که فلسطینی‌ها و یا اعراب اسرائیل به طور گسترده به خیابان‌ها بیایند.

وی افزود: چنین اتفاقی قبلا افتاده است و در دو سه سال گذشته نیز در تونس، لیبی، مصر، بحرین، ترکیه و ایران رخ داد. بنابراین ما باید فرض کنیم که اینجا نیز می‌تواند بیفتد. اعتراضات گسترده به آسانی می‌توانند تبدیل به انتفاضه شده و راه حل دو کشوری را غیرممکن سازند.

رئیس سابق شین بت پیشنهاد چارچوبی برای توافق صلح با فلسطینی‌ها با حمایت بازیگران منطقه‌ای و همسایگان اسرائیل نظیر ترکیه و عربستان را داد و گفت که اولویت اول اسرائیل باید دادن احساس امید به مردم فلسطین باشد و این اتفاق باعث کمک به فرآیند رشد اقتصادی در میان تشکیلات خودگردان فلسطین و راه افتادن چرخ اقتصاد خواهد شد.

وی افزود: برای فرستادن این پیام که رهبران ما به دنبال صلح هستند ما باید تغییری چشمگیر در نقشه سیاسی اسرائیل ایجاد کنیم. این به معنی ایجاد ائتلاف جدیدی از احزاب حامی توافق صلح با فلسطینی‌ها خواهد بود. نقش سیاسی فعلی به معنی این است که هیچ شانسی برای رسیدن به صلح وجود ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها