کد خبر: ۱۷۸۴۴۳
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۱۱ آبان ۱۳۹۲
رئیس‌جمهوری ترکیه از کشورهای منطقه خواست تا به امحای تسلیحات کشتار جمعی در سراسر خاورمیانه بپردازند.

  به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نوشته روزنامه حریت، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه با درخواست امحای این تسلیحات نگرانی عمیق خود را از وجود آن‌ها در منطقه خاورمیانه ابراز داشت و خواستار اجرای قوانین قدرتمند برای نابودی این تسلیحات کشتار جمعی شد.

عبدالله گل افزود: ترکیه به عنوان کشوری در منطقه با تمام تسلیحات کشتار جمعی مخالف و موافق امحا و نابودی چنین تسلیحاتی است. ما معتقدیم که داشتن این نوع تسلیحات و تلاش برای ساخت انواع جدید راه را برای رقابت تسلیحات جدید در منطقه فراهم می‌کند. آنکارا بر این باور است که این مساله تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

رئیس‌جمهوری ترکیه به تفاوت عملکرد و واکنش کشورهای مختلف منطقه نسبت به این مساله پرداخت و افزود: در جایی که مالکیت و داشتن چنین تسلیحاتی قانونی و مشروع است، به دست آوردن این تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی و رادیو اکتیوی برای برخی دیگر از کشورها غیر قانونی است. تلاش‌های ما برای امحا و نابودی این تسلیحات کشتار جمعی تنها در صورتی با موفقیت روبرو می‌شود که ما اختلافات را کنار بگذاریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه صحبت‌هایش گفت: در ابتدای امر همه باید به این ارزیابی برسند که استفاده از تسلیحات کشتار جمعی نادرست و غلط است. هیچ پایه و اساس منطقی یا امنیتی برای مالکیت اینچنین تسلیحاتی وجود ندارد. مالکیت چنین تسلیحاتی نه تنها باعث امنیت یک کشور نمی‌شود بلکه مشکلات و بی‌ثباتی برای آن کشور به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره به جنگ ایران و عراق در دهه 1980 میلادی و درگیری نیروهای مخالف و موافق سوریه افزود: خلاء ناامنی به این دلیل به وجود آمده که برخی از کشورهای حوزه خاورمیانه اجازه داده‌اند این نوع تسلیحات وارد منطقه شود. ما حتی نمی‌خواهیم چنین تسلیحات به دست تروریست‌ها و نیروهای رادیکال بیفتد. من بار دیگر بر همکاری به منظور یافتن راه حلی برای این مشکل جهانی تاکید می‌کنم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها