کد خبر: ۱۷۸۰۴۸
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۱۰ آبان ۱۳۹۲
برخورد سلبي دولت تدبير و اميد با فعاليت‌هاي فرهنگي ضدآمريكايي ظاهرا خودش دارد به انگيزه‌اي مضاعف براي ايجاد موجي از فعاليت‌هاي ضدآمريكايي خودجوش مردمي در سرار كشور تبديل مي‌شود.
به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، در همين زمينه در پی جمع‌آوری بيلبوردهاي صداقت آمریکایی از سطح  شهر تهران حرکت‌هایی خودجوش در جهت نصب آن در شهرهای مختلف کشور به وجود آمده است و اين موج فعاليت‌هاي ضدآمريكايي در سطح شهرهاي مختلف و همچنين در بين فعالان فضاي مجازي در روزهاي گذشته در حال افزايش است و شواهد نشان از ایجاد موج جدیدی از استکبارستیزی در آستانه 13 آبان  در سطح کشور دارد. 
 
 
 
نصب بنر «صداقت آمریکایی» در خیابان فداییان اسلام مشهد
 
 
نصب بنر ضد امریکایی در شیراز
 
اين اقدام مردمي پس از آن صورت گرفت كه مسئولين دولت در پي نصب بيلبوردهاي «صداقت آمريكايي» در سطح شهر تهران با فشار بر مديران شهرداري، اين بيلبوردها را با بهانه «غيرقانوني بودن» از سطح شهر جمع‌آوري كرد.
 
این در حالی است که علاوه بر شهر مشهد که گفته می شود این بنرهای در شصت نقطه از آن نصب شده اند، بنرهای صداقت امریکایی در بیست نقطه از شهر شهرکرد و برخی شهرهای دیگر هم نصب شده اند.
 
ارتباط وزارت خارجه با تبلیغات شهری؟!
 
در همين زمينه روزگذشته مرضیه افخم در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه بررسی کرده است که چه کسی بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» را در معابر شهر تهران نصب کرده است؟ گفت: پیش از این که وزارت خارجه درگیر این موضوع شود شهرداری تهران و نهادهای داخلی موضوع را بررسی کردند که کار غیرقانونی صورت گرفته بود و هماهنگی‌های لازم درباره نصب آن‌ها انجام نشده بود. 
 
در این زمینه چند مساله قابل بیان است. اول اینکه خانم افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هستند و اساسا حق اظهارنظر درباره مسائل داخلی کشور را ندارند و این مساله در حیطه وضایف و مسئولیت‌های ایشان نیز قرار ندارد. پس به چه حقی و بر اساس کدام قانون، ایشان وارد عرصه مسائل داخلی کشور شده‌اند؟
 
همچنین به طور کلی باید گفت که مساله تبلیغات شهری یک مساله کاملا داخلی است و هیچگونه ارتباطی با دستگاه دیپلماسی کشور که وظیفه هدایت امور خارجی را برعهده دارد، ندارد. ورود وزارت امور خارجه به این مساله نه تنها غیرقانونی و تعجب برانگیز است، بلکه زمینه را برای موازی کاری و دخالت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در عرصه‌های غیرتخصصی فراهم می‌کند.
 
تبلیغات شهری؛ قانونی یا غیرقانونی؟
 
 از سوی دیگر، بر اساس ادعای خانم افخم، بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» نه به دلایل سیاسی و محتوای خاص آن یعنی اشاره به عدم صداقت دولت امریکا بلکه به دلیل سپری نکردن روال قانونی جهت نصب در سطح شهر تهران سانسور و جمع‌آوری شده است. 
 
این در حالی است که مجتبی پیرهادی عضو شورای شهر چهارم و رئیس بسیج شهرداری تهران، پیش از این، ادعای سخنگوی وزارت امور خارجه را رد کرده و اعلام کرده بود: «کسی نمی‌تواند در تهران هر پوستر و تبلیغاتی را نصب کند و باید مجوز بگیرد.» 
 
وي همچنين در مورد اطلاع داشتن بسيج شهرداري از نصب اين بيلبوردها هم گفته بود كه: «ما در بسیج شهرداری تهران اطلاع داشتیم و مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشدیم چون محتوای آن‌ها را خارج از سیاست‌های نظام ندیدیم. طرح این پوسترها در راستای منافع نظام بود و من هم مانع نصب آن‌ها نشدم.»
 
همچنین بر اساس اطلاعات خبرنگار رجانیوز، این مساله در یک تفاهم نامه معتبر میان سازمان زیباسازی شهرداری تهران و همچنین بسیج شهرداری با سازمان رسانه‌ای اوج مطرح شده و به طور کاملا قانونی به تصویب رسیده است.
 
جمع آوری "صداقت آمریکایی"، تنها پاک کردن صورت مساله است
 
در روزهاي گذشته جمع‌آوري بيلبوردهاي ضدآمريكايي از سطح شهر مورد استقابل شديد رسانه‌هاي غربي قرار گرفت و بازتاب‌هاي زيادي در رسانه‌هاي منطقه  و نشريات غربي يافت. به عنوان مثال خبرگزاری CNN در واکنش به حذف اين بیلبوردها عکسی از مراسم رژه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در آغاز هفته دفاع مقدس سال جاری در شهریور ماه را منتشر نمود. اين خبرگزاري به جای پرداختن به بیلبوردهای طراحی شده به سراغ شعار گفتمانی ایران علیه آمریکا، آن هم در مراسم ملی آغاز هفته دفاع مقدس رفت و با گزارشی کوتاه جمع‌آوری بیلبوردها را به معنای کنار گذاشتن شعار مرگ بر آمریکا در ایران قلمداد نمود!
 
اما آنطور كه از شواهد و قرائن برمي‌ايد اين اقدامات منفعلانه دولت نظير جمع‌آوري اين بيلبوردها و تعطيلي جشنواره افق‌نو در روزهاي منتهي به 13آبان منجر به ايجاد موجي خودجوش و مردمي از فعاليت‌هاي ضدآمريكايي در سطح كشور شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها