کد خبر: ۱۷۷۸۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۰۹ آبان ۱۳۹۲
داور مشهور فوتبال کشورمان گفت: «مثل بعضي‌ها با هياهو پاسخ بي‌حرمتي‌ها را نمي‌دهم.»

598؛ 10 نفر از دانشجويان نخبه در كرج روز گذشته معرفي شدند و نكته قابل توجه اينكه سعيد مظفري‌زاده نيز نامش در بين اين نخبگان خودنمايي مي‌كرد. شايد علاقه‌مندان به فوتبال ندانند كه مظفري‌زاده مهندس عمران است و در حال حاضر در مقطع كارشناسي ارشد در رشته مديريت مشغول به تحصيل است و به‌خاطر كسب معدل بالا (19.76) جزو نخبگان علمي معرفي شده و با مقاله‌اي كه به يكي از دانشگاه‌هاي كانادا ارائه كرده قصد دارد دكتراي خود را در اين كشور بگيرد.

 

مظفري‌زاده كه در يك خانواده پزشك بزرگ شده يكي از داوران طراز اول ايران به‌حساب مي‌آيد و شايد در اين هجمه‌اي كه عليه جامعه داوري راه افتاده و بعضا شأن و شخصيت اين قشر با اتهام گرفتن دو ميليون و يك جفت كفش پايين مي‌آيد، هيچ‌كس نداند كم نيستند داوراني كه همانند مظفري‌زاده چه از نظر علمي و چه از لحاظ مالي در شرايطي هستند كه هيچ‌گونه چشم‌داشتي به پول‌هاي بي‌حسابي كه در اين فوتبال به‌دست مي‌آيد ندارند.

 

به بهانه انتخاب شدن در بين نخبگان دانشجويي به سراغ مظفري‌زاده رفتيم تا صحبت‌هاي اين داور را بشنويم.

 

* جزو نخبگان دانشجويي معرفي شديد؟

- بله، در ترم گذشته نمرات خيلي خوبي گرفتم و معدلم بالا بود. خدا را شكر كه اين افتخار را در بين دانشجويان كسب كردم.

 

* مگر چه معدلي داشتيد كه جزو نخبگان معرفي شديد؟

- معدل من 19.76 بود. مسئولان لطف داشته و من را جزو 10 نفر برتر انتخاب كردند.

 

* مهندس عمران بوديد، چه شد بعد از چند سالي كه گذشت دوباره تصميم گرفتيد درس بخوانيد، آن‌هم در اين سطح؟

- از سال قبل مصمم شدم تحصيلاتم را ادامه دهم چون دنياي فوتبال و داوري يك روز تمام مي‌شود و بايد در تحصيلات هر روز خودت را بالا ببري.

 

* در نهايت قصد داريد با بالا بردن سطح تحصيلات به كجا برسيد و سقف علمي براي شما چطور تعريف شده؟

- به نظرم سطح علمي بايد به‌گونه‌اي بالا برود كه بتواني در همين زمينه داوري هم به تحليل بزرگي برسي و كمك بيشتري به اين جامعه بكني.

 

* به نظر مي‌رسد به كرسي‌هايي كه در فيفا يا AFC در اين زمينه وجود دارد چشم دوخته‌ايد، مثلا كسب يك جايگاه در AFC.

- من سعي مي‌كنم ظرف سه چهار سال آينده تحصيلاتم را كامل كنم كه در خدمت جامعه داوري چه در داخل و چه در خارج از كشور باشم.

 

* داوراني كه از نظر علمي و تحصيلاتي شبيه شما هستند كم نيستند، پس چطور اين هجمه عليه داوري راه افتاده است؟!

- با احترامي كه براي تمامي اهالي فوتبال قايلم، طبق يك آمار رسمي مدرك داورها با بازيكنان و مربيان قابل قياس نيستند. اكثر داوران ليسانس و فوق‌ليسانس به بالا هستند در حالي كه بازيكنان و مربيان اينطور نيستند. اگر فكر مي‌كنيد اشتباه مي‌كنم آمار را در اين ارتباط بررسي كنيد، تفاوت آشكاري بين دو قشر وجود دارد و بي‌انصافي است كه در اين شرايط اين هجمه عليه داوري راه افتاده. اگر كسي مدرك و مستندي دارد بياورد تا با متخلف برخورد كنند اما اينطور اتهام نزنند و با حيثيت افراد بازي نكنند. براي همه احترام قايلم اما همه چيز بايد داخل چارچوب قانون اجرا شود تا به كسي لطمه نخورد.

 

* قبول داريد در حق داوري طي اين چند وقت اخير خيلي اجحاف شد؟

- من مثل بعضي‌ها معتقد نيستم كه با هياهو بايد پاسخگوي اين اجحاف شد اما معتقدم اگر تخلفي صورت گرفته بايد داخل مقررات و چارچوب برخورد شود. در كجا شما مي‌بينيد كه در تخلفات سياسي يا فرهنگي چنين برخوردي شود. متاسفانه فقط در ورزش چنين برخوردهاي بي‌رحمانه و هجمه‌اي را مي‌بينيد. سوال من اين است چرا در ورزش و داوري فقط براي اينگونه مسائل خط قرمز وجود ندارد و اينطور برخورد مي‌شود.

 

* آنطور كه گفته مي‌شود براي برخورد با افرادي كه با آبروي جامعه داوري بازي كردند به آقاي كفاشيان نامه زديد و خواستيد برخورد كنند؟

- من مدت‌ها در ايران نبودم. وقتي به ايران برگشتم ديدم يك هجمه‌اي عليه يكي از همكاران است. نمي‌خواستم مثل بعضي‌ها هياهو به پا كنم و اصلا به آن معتقد نيستم چون بايد همه چيز از راه اصولي‌اش پيش برود، به همين خاطر نزد مسئولان حراست فدراسيون رفتم و طي نامه‌اي از مسئولان فدراسيون خواستم هر چه سريع‌تر در مورد هجمه‌اي كه عليه داوري است اقدام كنند و تصميمات درستي گرفته شود.

 

* به نظر مي‌رسد اينگونه مسائل فوتبالدوستان را به نحوي فوتبالزده و بي‌اعتماد كرده، شما اينطور فكر نمي‌كنيد؟

- دقيقا همينطور است. فوتبال يك سرمايه براي كشور ما محسوب مي‌شود. هيچ كجاي دنيا اينقدر مردم فوتبال دوست ندارند. اين فوتبال براي مملكت ما سرمايه است پس چطور مسئولان مي‌گذارند اين سرمايه اينطور بسوزد.

 

* همانطور كه گفتيد در آن مقطع كه هجمه عليه داوري راه افتاد و به آقاي قهرماني اتهاماتي زدند، داخل كشور نبوديد اما داوراني كه در داخل كشور بودند تعريف مي‌كردند كه حتي ديگر نمي‌توانند يك نان بخرند چرا كه نانوا از آنها مي‌پرسد "چند مي‌گيري بازي را دربياوري"، شما چنين مساله‌اي را در خارج از كشور احساس كرديد و دامنه اتفاقات به خارج از كشور هم رسيد؟

- شايد باورتان نشود اما در هر جمع ايراني‌ها كه قرار مي‌گرفتم همين سوال از من مي‌شد و آزارم مي‌داد. باور كنيد آن هجمه فرهنگ و فضاي كشورمان را زير سوال مي‌برد. من مي‌گويم چرا با اين مساله مسئولانه و قانونمند برخورد نشد؟ چرا همه چيز احساساتي پيش رفت؟

 

* چه كساني را مقصر مي‌دانيد و چه انتظاري را از مسئولان داريد؟

- من از آقاي كفاشيان يك خواهش دارم. به ايشان مي‌گويم آقاي كفاشيان اگر قرار نيست كاري بكنيد قول ندهيد. نياييد در مراسم كلاس توجيهي داوران با روي گشاده با ما صحبت كنيد، لبخند بزنيد، بعد كه از در بيرون رفتيد همه چيز يادتان برود. انتظار افزايش دستمزد نداريم. همچنين قولي هم ندهيد و اگر در توان‌تان نيست قولي بدهيد، اصلا قول ندهيد. اينطوري به شأن داوران ما لطمه مي‌خورد. از مسئولان مي‌خواهم اين بار اگر به مراسم داوري آمدند، قول الكي ندهند.

ایران ورزشی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها