کد خبر: ۱۷۷۲۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۳     ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
كويت از مذاكره با عراق درباره اختلافات مرزي استقبال كرده اما تهديد نظامي يكي از نمايندگان پارلمان عراق عليه كويت شرايط را پيچيده‌تر كرده و نگراني‌هاي جديدي را از برخورد نظامي بين دو كشور ايجاد كرده است.
به گزارش 598 به نقل از مانيتورينگ فارس، اختلاف بين كويت و عراق برسرساخت بندر مبارك در حالي روبه افزايش است كه دو طرف عليه يكديگر جنگ لفظي به راه انداخته‌اند و نگراني‌ها درباره شروع جنگ جديدي در منطقه را افزايش داده است.

هرچند عراق نماينده‌اي را به كويت فرستاده تا درباره اين موضوع با مقامات دولت كويت رايزني كنند ولي منابع رسمي در بغداد از شكايت در شوراي امنيت عليه كويت در صورت ساخت بندر در جزيره بوميان خبر داده‌اند.

شبكه الجزيره در گزارشي با اشاره به اينكه اين بندر اختلافات در منطقه خليج فارس را وارد مرحله جديدي خواهد كرد، تصريح كرد كه كويت بر ساخت اين بندر استراتژيك در جزيره بوميان پافشاري مي‌كند.

اين بندر كه در شمال كويت قرار دارد قرار است نقش مهمي در تجارت خارجي كويت بر عهده بگيرد و دولت اين كشور اين مسئله را حق طبيعي خود براي ساخت ساز در خاكش در راستاي منافع اقتصادي‌اش مي‌داند.

از سوي ديگر عراق اين اقدام را به مثابه بستن تنها ورودي خود به خليج فارس مي‌داند و آن‌را تلاش كويت براي خفه كردن عراق مي‌داند؛ چراكه عراق به جمع كشورهايي مي‌پيوندد كه به دريا راه ندارند.

اين مسئله زماني داراي اهميت فزاينده مي‌شود كه بدانيم برخي استراتژيست‌ها دو جنگ عراق با ايران و كويت را تلاش صدام حسين براي خروج از تنگناي استراتژيك اين كشور و عدم دسترسي به آب‌هاي آزاد دانسته‌اند.

عراق در بخش كوچكي از مرز جنوبي‌اش از طريق بندر كوچك ام‌القصر با خليج فارس در ارتباط است و صدام تلاش داشت از طريق تسلط بر اروندرود در جنگ با ايران اين ضعف ژئوپلتيك را برطرف كند، پس از شكست صدام از ايران و ناكامي در دستيابي به اهدافش به كويت حمله كرد تا اين مشكل را برطرف كند كه بازهم ناكام بود.

براي عراق دسترسي به خليج فارس يك هدف استراتژيك دائمي است مانند تلاش دائمي روسيه براي رسيدن به آب‌هاي گرم كه در تمام دوران‌ها براي رسيدن به اين هدف تلاش كرده است.

عراق به خوبي مي‌داند احداث بندر مبارك به معني از بين رفتن اهميت بصره است چرا كه كويت با ساخت بندر مبارك آب‌هاي عميق خور عبدالله و فاو را به سود خود در اختيار خواهد گرفت.

كويت مدعي است كه ساخت بندر مبارك تنها 3 مرحله دارد ولي عراق با رد اين ادعا بر اين باور است كه كه اين پروژه 4 مرحله است كه در مرحله آخر كويت به خورعبدالله و فاو تجاوز خواهد كرد.

نوري مالكي نخست وزير عراق يك كارشناس فني به جزيره بوميان فرستاده تا شرايط را بررسي كند و گزارشي به پارلمان اين كشور ارائه كند.
اما تهديد مالكي درباره اينكه به سازمان ملل مراجعه خواهد كرد، آينده روابط دو كشور را وارد مرحله جديدي كرده است.

هرچند كويت از مذاكره با عراق استقبال كرده و نسبت به نتيجه اين مذاكرات براي حل بحران عراق ابراز اميدواري كرده است اما تهديد نظامي يكي از نمايندگان پارلمان عراق عليه كويت شرايط را پيچيده كرده است.

"كاظم الشمري " از فراكسيون العراقيه گفته بود: تهديد گردان ها و گروه‌هاي مسلح عراقي مبني بر انجام عمليات نظامي در بندر مبارك الكبير و درعمق كويت، امري جدي است و از اين رو كويت احتياط هاي فراواني را در جزيره بوبيان در نظر گرفته است.

وي در ادامه ابراز داشت: پاسخ دولت عراق اين خواهد بود كه اين گروه ها سركش و قانون شكن هستند و ما مسووليت آنها را نمي پذيريم.

اين نماينده پارلمان عراق افزود: بر اساس اطلاعاتي كه من در اختيار دارم، اين گردان هاي عراقي به تصميمات دولت و دستگاه هاي رسمي عراق مبني بر عدم حمله به كويت پايبند نيستند.

اختلاف مرزي كويت و عراق يكي از اختلافات مرزي متعدد در منطقه خليج فارس است؛ عربستان _قطر، عربستان _امارات، ايران_عراق، امارات_ عمان و ايران _ امارات از جمله اختلافات مرزي بين كشورها در منطقه خليج فارس است و اين مسئله يكي از دلايل بحران امنيتي دائم در منطقه است به طوري كه علي رغم مشتركات فراوان همچنان سايه اين اختلافات در روابط دوجانبه و چندجانبه در منطقه ديده مي‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها