کد خبر: ۱۷۷۲۴۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۷     ۰۷ آبان ۱۳۹۲
كيهان نوشت:

اواخر شهریور ماه همزمان با ایام ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) جشنواره رضوی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. همزمان با اختتامیه جشنواره مشهد مقدس تعدادی از خبرنگاران برای پوشش دادن به این مراسم به مشهد اعزام شدند. یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای خبرنگاران در این سفر دو روزه، بازدید از پدیده شاندیز بود.

تصور نگارنده از پدیده شاندیز، یک رستوران مجلل بود که غذاهایش را به چند برابر قیمت متعارف رستوران‌های دیگر می‌فروشد. و در برابر چنین تصوری این سؤال مطرح شد که بازدید از یک رستوران چه اهمیتی دارد و گروهی که به عنوان خبرنگاران فرهنگی رسانه‌ها و نه خبرنگار اقتصادی یا خانواده یا... و برای جشنواره امام رضا به مشهد سفر کرده‌ایم چرا باید از این رستوران «بازدید» کنند.
 
صبح روزی که قرار بود به شاندیز برویم از طرف حرم امام رضا برای‌مان در هتل فیش غذای حضرتی آوردند. عطای رستوران شاندیز رابه لقائش بخشیدیم و آماده رفتن به حرم شدیم برای صرف غذای حضرتی که مشتاقان زیادی دارد و برایش صف می‌کشند و آن‌ها که گیرشان نمی‌آید حتی به دانه‌ای از برنج یا تکه‌ای از نان آن به قصد شفا و رفع حاجت دلخوشند. عزم رفتن داشتیم که مسئولین هماهنگ کننده جشنواره با این عنوان که غذای حضرتی را می‌گیریم و برای شام در اختیارتان قرار می‌دهیم فیش‌های غذا را از خبرنگاران گرفتند. لاجرم راهی بازدید از پدیده شاندیز شدیم.
 
در شاندیز از بی‌خبری درآمدیم و دستمان آمد که پدیده شاندیز صرفاً یک رستوران مجلل نیست بلکه شهرکی است که با صرف مبلغی نزدیک به آنچه دو سال پیش اختلاس شده بود و مردم برای خواندن صفرهایش مشکل داشتند در حال احداث است. حالا جشنواره امام رضا حدود 50 خبرنگار را کشانده بود آنجا و گردانده بود در این شهرکی که پس از ساختش همین خبرنگاران را به جرم بی‌پولی در آنجا راه نخواهند داد که ببینید و تماشا کنید که شهر، شهر فرنگ است.
 
کسی نیست بگوید این شهر فرنگ چه نسبتی دارد با پایتخت فرهنگی و مذهبی ایران و از سوی دیگر چه ربطی دارد به جشنواره امام رضا و... وقتی هم که از راهنمای این تور تبلیغاتی سؤال شد از ربط‌ها و نسبت‌ها پاسخ شنیدیم قرار است در بخشی از این شهرک ماکتی از خانه خدا ساخته شود و این هم می‌شود کار فرهنگی و دینی که دهان بدخواهان سرمایه‌داری ولنگار بسته شود.
 
اینکه مسئولین جشنواره امام رضا(ع) چقدر ارزان خبرنگاران را با پدیده شاندیز معاوضه کرده‌اند اما مشخص است که بودجه جشنواره امام رضا سال گذشته توسط معاون رئیس جمهور وقت 8 برابر شد. آیا این مبلغ باز هم برای این جشنواره کم بوده است که مسئولینش را به شراکت با بخش خصوصی واداشته است؟!
 
اما آنچه باعث تقریر این سطور پس از گذشت حدود یک ماه از جشنواره شد خبری بود که چند روز قبل منتشر شد مبنی بر اینکه دولت هزینه پرداختی توسط دستگاه‌ها را برای برگزاری سمینارها، همایش‌ها و بزرگداشت‌ها را شش برابر کرد. اینکه ضرورت برگزاری بسیاری از همین سمینارها چیست و چه نتیجه و بازخوردی از این همایش‌ها به دست می‌آید و اینکه چرا باید این تعداد جشنواره همسو و موازی برگزار شود و آیا نظارت مالی بر این همایش‌ها و سمینارها صورت می‌گیرد یا نه و بسیاری دیگر سؤالاتی هستند که هم باید رسانه‌ها جدی‌تر به آن بپردازند و هم متولیان مربوطه به آن‌ها پاسخگو باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها