کد خبر: ۱۷۷۰۳۷
زمان انتشار: ۱۶:۵۸     ۰۶ آبان ۱۳۹۲
مصباحی‌مقدم در همایش علمی شناسایی مشمولان دریافت یارانه:
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اگر دولت اراده کند امکان شناسایی دهک‌های پردرآمد در کشور فراهم است، گفت: حقوق‌بگیران ثابت در افزایش قیمت‌ها باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند.
به گزارش 598 به نقل از فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در همایش علمی امکان‌سنجی شناسایی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه در ایران گفت: زمانی که قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌خواست تصویب شود، لایحه دولت این بود که یارانه تنها به 7 دهک پرداخت شود و به ما می‌گفتند که گروه‌های درآمدی قابل شناسایی هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: براساس گزارشی که به ما داده شد، گروه‌های درآمدی جامعه شامل؛ سه دهک ثروتمند، سه دهک میانی و چهار دهک پایین هستند که چهار دهک پایینی نزدیکی زیادی به هم دارند و سه دهک میانی از آنها متمایزند.

به گفته وی، اما فاصله بین دهک‌های 7 و 8 بسیار معنادار است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پیشنهاد اول ما در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی برای پرداخت یارانه این بود که یارانه فقط به دو دهک داده شود و این موضوع را به رئیس‌جمهور وقت گفتیم.

وی اضافه کرد: احمدی‌نژاد به ما گفت آنچه شما تصویب کرده‌اید بهتر از لایحه دولت است، اما 2 نکته را در آن اصلاح کنید، اول اینکه دو دهک تبدیل به هفت دهک شود و نکته بعد اینکه تعیین قیمت آب و حامل‌های انرژی را به عهده دولت بگذارید که کمیسیون در این بحث همراهی کرد و در رأی تجمیع نظر، دادن یارانه به پنج دهک را تصویب کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یارانه به معنای کمک و هدفمندسازی به این معناست که یارانه‌ها به هدف اصابت کند، گفت: اگر یارانه به همه اقشار پرداخت شود، در واقع به هدف نخورده است.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: این عیب است که ثروتمندان یارانه و کمک بگیرند و در مبانی دینی هم تقاضا و دست‌درازی حرام است و تنها کسی باید کمک بگیرد که ضرورت اقتضا کند.

وی گفت: برای کشور ما ننگ است که در جمهوری اسلامی ایران خانواده زیر خط فقر داریم، بنابراین کمک به این اقشار انجام شود.

وی در خصوص اینکه چرا در قانون هدفمندی با وجود مصوبه کمیسیون، اعطای یارانه به همه اقشار جامعه تصویب شد، گفت: اتفاقی که در صحن علنی مجلس رخ داد این بود که آقای میرتاج‌الدینی که آن وقت عضو هیئت رئیسه مجلس بود، پیشنهاد اعطای یارانه به همه خانوارهای ایرانی را مطرح کرد و فضای مجلس را تحت تأثیر قرار داد، اما قانون با این قید تصویب شد که یارانه به تناسب درآمد خانوارها پرداخت شود.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی از سوی دولت و صدا و سیما گفت: باید گرفتن یارانه را منفی تلقی کنیم وگرنه همه این را حق خود می‌دانند، اما اگر اینگونه تبیین شود که یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، ثروتمندان، داوطلبانه کنار می‌روند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: عیدانه‌ای که سال گذشته پرداخته شد، پیشنهاد رهبری این بود که به نیازمندان و اقشار ضعیف داده شود اما دولت قبل اعلام کرد که قابل شناسایی نیست، چون اراده جدی برای این کار را نداشت اما الان اگر دولت اراده کند حتماً می‌تواند این کار را انجام دهد.

به گفته وی، در حال حاضر مجلس می‌خواهد 30 درصد یارانه‌بگیران یارانه را دریافت نکنند نه سه دهک.

وی اضافه کرد: افراد ایرانی‌ای که خارج از کشور هستند، فوت‌شدگانی که به نام آنها یارانه گرفته می‌شود، کسانی که تعداد زیادی املاک دارند، یا به طور مکرر سفرهای خارجی می‌روند، امکان شناسایی‌شان وجود دارد و قابل حذف هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت بیش از 20 پایگاه اطلاعاتی دراختیار دارد که با کنار هم گذاشتن و تجمیع اطلاعات این پایگاه‌ها، امکان شناسایی خانوارهای قابل حذف به خوبی فراهم است.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: مانعی وجود ندارد که طبقه متوسط هم یارانه دریافت کند، اما کسانی که اصلاح قیمت‌ها هیچ فشاری به آنها وارد نمی‌کند، نباید یارانه بگیرند و حقوق‌بگیران ثابت هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: مابقی افرادی که فعالیت‌های خدماتی انجام می‌دهند، با افزایش قیمت‌ها، نرخ خدمات خود را بالا می‌برند و جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها