کد خبر: ۱۷۶۷۳
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۲۵ مرداد ۱۳۹۰
مهر: روزگاران قدیم آداب و رسومی در روستاهای استان قم با تشریفات خاصی انجام می‌شد که متأسفانه امروز با گذشت زمان برخی آن‌ها از خاطره‌ها رفته و شاید کمتر کسی یاد و خاطره‌ای از آن‌ها در ذهن داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در میان آداب و رسوم اهل قم، خوشبختانه برخی از سنن با کمی تغییر در نحوه برگزاری همچنان بر قوت خود باقی است و هر ساله در تعدادی از روستاهای استان قم اجرا می‌شوند.

در این میان، روستای ویریچ یکی از روستاهای بخش کهک است که در جنوب استان قم قرار دارد، این روستا دارای ۴۰۰ نفر جمعیت دائم و ۴۰۰ نفر جمعیت فصلی است و بیشتر اهالی آن به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

ویریچ ازجمله روستاهایی است که با وجود ورود فرهنگ شهرنشینی به روستا‌ها و گذشت چندین سال از قدمت آن، آداب و رسوم گذشته مردم آن دیار همچنان بر قوت خود باقی مانده و هر ساله اجرا می‌شود.

یکی از این آداب و رسوم مراسم "والشمس و الضحی خوانی" ویژه ماه مبارک رمضان است که با پیشینه‌ای بیش از ۱۵۰ سال هنوز در این روستا برگزار می‌شود و در تعدادی دیگر از روستاهای استان نیز با کمی تغییر و با نام‌های متفاوت هر ساله اجرا می‌شود.

در این رابطه دهیار روستای ویریچ در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص نحوه برگزاری این مراسم اظهار داشت: مراسم "والشمس و الضحی خوانی" هر ساله در نیمه ماه مبارک رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود.

علی شادمند اضافه کرد: این مراسم از گذشته‌های بسیار دور در این روستا برگزار می‌شده و همچنان این سنت پایدار است.

رسمی با حضور نوجوانان و جوانان و همراهی بزرگترها

وی با اشاره به جزئیات نحوه برگزاری این مراسم بیان داشت: در این مراسم حدود ۳۰ نفر از نوجوانان و جوانان به همراه چند تن از بزرگان روستا بعد از نماز مغرب و عشاء با در دست داشتن ظرفی بزرگ به درب منازل روستا رفته و با هم دو آیه اول سوره شمس و شعر (صدای خش خش آمد، دوری پر کشمش آمد و...) را برای صاحبخانه می‌خوانند.

شادمند افزود: صاحبخانه هم با در دست داشتن هر چیزی که تمایل داشته باشد مثل آجیل، شیرینی، کشمش برگه آلو و زردآلو و... به استقبال آن‌ها می‌آید و در‌‌ همان ظرف روحی می‌ریزد.

وی یادآور شد: در پایان این مراسم جوانان روستا اقلامی که جمع آوری شده را نگه داری کرده و در شب‌های قدر در مسجد بین اهالی روستا تقسیم می‌کنند.

دهیار روستای ویریچ هدف از برگزاری این مراسم را زنده نگه داشتن و احیای سنت‌ها و آداب و رسوم گذشته عنوان کرد و افزود: این سنت حسنه سال‌ها است که در این روستا اجرا می‌شود و بزرگان روستا نسل در نسل این سنت را به جوانان آموخته‌اند و آنان را همراهی می‌کنند.

پایبندی به این رسم باعث سرافرازی است

در ادامه یکی از اهالی روستای ویریچ نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برگزاری این رسم دیرینه همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان در این روستا، بیان داشت: پایبندی به این رسم باعث سرافرازی است.

حبیب الله مقدم اضافه کرد: زنان و مردان روستا از چند روز قبل خود را برای برگزاری این مراسم آماده می‌کنند و صدای والضحی خوانی که شنیده می‌شود اشک شوق از چشمانمان جاری شده و به روستایمان می‌بالیم، چون در زمانی که شهرنشینی روستاهای ما را احاطه کرده است چنین سنت حسنه و پسندیده‌ای همچنان در این روستا اجرا می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها