کد خبر: ۱۷۶۷۱۸
زمان انتشار: ۱۹:۰۲     ۰۵ آبان ۱۳۹۲
برخی منابع آگاه در دمشق گزارش دادند که فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه فردا دوشنبه به دمشق می‌رود.

به گزارش 598،  خبرگزاری فارس، شبکه المنار به نقل از الوطن سوریه نوشت که برخی منابع آگاه در دمشق گزارش دادند «اخضر ابراهیمی» فردا به دمشق می‌رود و با تعدادی از مسئولان ارشد سوریه، شخصیت‌ها و نمایندگان احزاب معارض دیدار و درباره جزئیات برگزاری کنفرانس بین‌الملل حل بحران سوریه در ژنو گفت‌وگو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش پیش از آنکه ابراهیمی به دمشق برود برخی خبرها حاکی از آن است که برگزاری کنفرانس ژنو 2 بنا به درخواست آمریکا تا اوایل سال آینده میلادی به تعویق افتاده است زیرا واشنگتن نتوانسته است هیئتی از معارضان را تشکیل دهد و اختلافات جدی نیز با ریاض دارد.

برخی منابع مطبوعاتی در پاریس نیز گفتند که یک مسئول ارشد در وزارت خارجه فرانسه به رسانه‌های خبری در یک جلسه‌ای که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت که کشورهای غربی تمام تلاش خود را برای تشویق معارضین به شرکت در نشست ژنو 2 انجام دادند و از جمله این تلاش‌ها نیز بیانیه اجلاس هفته گذشته در لندن بود که هیچ کس به آن راضی نبود اما هدف از آن تنها حمایت از موضع معارضین به منظور تشویق آنها به شرکت در کنفرانس بود.

این مقام مسئول فرانسوی صحبت‌های طولانی درباره اختلافات موجود در صفوف ائتلاف معارضین و عدم به رسمیت شناختن آن از سوی قشر زیادی از سوری‌های معارض و گروه‌های مبارز، کرد و گفت که غرب از ائتلاف معارضین خواست تا در ژنو 2 شرکت کند و مشروعیت از دست رفته خود را بازیابد اما آنها این درخواست را رد و خواستار فرصت زیاد برای مشورت شدند.

این مقام مسئول فرانسوی با اشاره به نفوذ عربستان بر ائتلاف معارضین پیش‌بینی کرد که آنها به نتایج خاصی دست پیدا نکنند زیرا تصمیم برای مشارکت و یا عدم مشارکت در نشست در اختیار ائتلاف معارضین نیست.

بر اساس این گزارش، ائتلاف معارضین بار دیگر نشست هیئت عمومی را به 9 ماه آینده به منظور اعلام تصمیم نهایی به تعویق انداخت.

 

ابراهیمی به دمشق می‌رود

پس از اختلافات سوریه و ابراهیمی درباره بی‌طرفی وی و پایبندی به ماموریت خود، ابراهیمی فردا از بیروت به دمشق می‌رود و این سفر وی پس از سفرش به مصر، اردن، کویت، عراق، ترکیه، قطر، عمان، ایران و لبنان صورت می‌گیرد و این در حالی است که عربستان و امارات ابراهیمی را به حضور نپذیرفتند.

ابراهیمی دیروز در تهران بر اهمیت دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد و افزود: معتقدیم که مشارکت ایران در این کنفرانس طبیعی، ضروری و مثمر ثمر است و امیدوار هستیم که از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت بعمل آید.

از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با «جان کری» همتای آمریکایی خود آمادگی برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 را بررسی کرد.

لاوروف پیش از این نیز با ابراهیمی درباره آمادگی برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 گفت‌وگو و بر اهمیت استمرار تلاش‌های ابراهیمی به منظور تشکیل هیئت یکپارچه به نمایندگی از سوی معارضین جهت گفت‌وگو با دولت سوریه تاکید کرد.

در همین رابطه «هیثم مناع» رئیس هیئت هماهنگی ملی معارضین در خارج نیز برخی کشورها را به تلاش برای کارشکنی در برابر برگزاری کنفرانس ژنو 2 متهم کرد و گفت که از جمله این کشورها عربستان سعودی است که برای ناکام گذاشتن برگزاری کنفرانس تلاش می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها