بی باک، وزارت نفت دو راهکار کوتاه مدت به منظور مهار مصرف اين فرآوردههاي استراتژيک نفتي را در دستور کار قرار داده است.سناريوي اول افزايش قيمت بنزين و حتي گازوئيل مطابق با مصوبات قانوني و مورد تائيد دولت و مجلس بوده که از اين رو احتمال افزايش 20 تا 25 درصدي قيمت بنزين به عنوان کف گراني بهاي اين دو فرآورده نفتي قوت گرفته است.
بيژن زنگنه وزير نفت هم پيشتر در يک برنامه تلويزيوني قيمت واقعي يک ليتر بنزين مطابق با بازار فوب خليج فارس را 3000 تومان عنوان کرده است و از اين رو قيمت 400 و 700 توماني فعلي بنزين با بهاي بينالمللي آن فاصله قابل توجه اي دارد.از اين رو پيش بيني ميشود براي سال آينده دست کم بهاي بنزين 20 تا 25 درصد افزايش يابد که در اين صورت با توجه به ذخيره بيش از دو ميليارد ليتر بنزين 400 توماني در کارتهاي هوشمند سوخت، از سال آینده احتمال عرضه بنزين با سه نرخ 400 توماني، بنزين با قيمت نيمه يارانهاي و بنزين با قيمت آزاد وجود دارد.
دومين سناريوي دولت براي تامين بنزين مورد نياز کشور، تهاتر نفت خام با بنزين برخي از کشورهاي خريدار نفت ايران همچون چين، هند و حتي تهاتر نفت کوره و بنزين با امارات متحده عربي است.
سید هاشم بنی هاشمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بی باک اظهار داشت: نرخ بنزین و سایر فرآورده های نفتی و سوخت که در ایران عرضه می شود نسبت به قیمت منطقه و جهانی آن تفاوت دارد و این تفاوت قیمت آنقدر زیاد است که برخی ها ترجیح می دهند که خطرات قاچاق سوخت را به جان بخرند و متاسفانه بخشی از سوخت ملی قاچاق می شود.
وی تصریح کرد: هدفمندی یارانه ها از ابتدا در جهت اصلاح قیمت سوخت بود که مرحله اول آن انجام شده و بحث رسیدن به قیمت واقعی بخش دوم هدفمندی یارانه ها است، در بودجه سال92 یک افزایش نسبی قیمت برای سوخت منظور شده است که در جهت اجرای قانون قاعدتا قیمت بنزین تغییر میکند، البته این قیمت هنوز به قیمت واقعی آن و قیمت منطقه ای نمی رسد و در صد کمی افزایش پیدا می کند.
بنی هاشمی بیان داشت: سهمیه ای که برای افراد منظور شود قیمت400تومان است، اما بحث این می باشد که ممکن است هر خانواری چند خودرو داشته باشند سهمیه باید برای هر خودرو تعلق بگیرد یا سهمیه به صورت خانواری باشد، که فکر نمی کنم این بخش به زودی اجرا شود.
عضو کمیسیون انژری گفت:آنچه مسلم است سهمیه خودروها به قوت خود باقی است اما قیمت آزاد بنزین تغییر خواهد کرد، در مرحله دوم قانون هدفمندی بر اساس قانون برنامه باید به قیمت منطقه ای برسیم، یکی از مزیت های رسیدن به مرحله واقعی قیمت سوخت کاهش و حذف قاچاق سوخت از جمله گازوئیل و بنزین است.
دوی تاکید کرد: اینکه هنوز نتوانسته ایم فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در راستای واقعی کردن سوخت برسیم به دلیل مشکلاتی که ممکن است در راستای افزایش قیمت کالا ها به طبع افزایش قیمت سوخت به وجود بیاید می باشد، باید برای جلوگیری از شوک افزایش قیمت کالا ها، مدیریت به صورت قدم به قدم صورت گیرد و دولت بر اساس شرایطی که در کشور وجود دارد طوری عمل کند که به مردم فشار وارد نشود.
نماینده مردم مشهد در پایان در خصوص راهپیمایی13 ابان در مشهد گفت :13 ابان روز دانش آموز است و دانش آموزان مشهد در کنار دیگر اقشار مردم در راهپیمایی شرکت می کنند.