کد خبر: ۱۷۶۴۱۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۰۴ آبان ۱۳۹۲
اطلاعات موثق تاکید می‌کند، «زهران علوش»، سرکرده «ارتش الاسلام» که مستقیما زیر نظر شاهزاده بندر در سوریه عمل می‌کند، در سفر اخیرش به عربستان با افسران اطلاعاتی آمریکایی و سعودی با هدف تشدید بحران در سوریه دیدار داشته است.

به گزارش 598 به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، در روزهای اخیر اختلافات سعودی‌ - آمریکایی به شدت توجه ناظران و کارشناسان امور بین‌ الملل را به خود جلب کرده، به ویژه آنکه یکی از بازتاب‌های این اختلافات در کاهش همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و عربستان سعودی خود را نمایان ساخت و موجب شد تا عربستان سعودی درپی یافتن منابع جایگزینی برای خریدهای نظامی خود از آمریکا بیفتد، موضوعی که ناظران آن را موضوعی بسیار با اهمیت و بی‌سابقه خواندند.

در تمام طول‌ سال‌هایی که عربستان سعودی و آمریکا با یکدیگر در ارتباط بودند، یکی از مهمترین اصول و مبادی حاکم بر این رابطه پنهان نگه داشتن اختلافات فیما بین پشت درب‌های بسته و عدم درز آنها به بیرون بود، این درحالی است که آمریکا با عربستان به عنوان یک تابع و وابسته برخورد می‌کرد و شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان معروف بود که در میان شاهزادگان و مسئولان سعودی «کد ویژه‌ای» را از سوی دستگاه اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا – دریافت کرده بود و مزدور رسمی این سازمان به شمار می‌آمد و بالطبع نیاز به گفتن نیست که این رابطه و ارائه خدمات از جانب سعودی به گونه‌ای بود که به منافع آمریکا در منطقه خدمت کند.

اما اقدام آمریکا در عقب‌نشینی از اقدام نظامی علیه سوریه و رسیدن به توافقاتی با روسیه درباره بحران سوریه عاملی شد تا اختلافات آمریکایی – سعودی از پشت درب‌های بسته خارج شود.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد، «زهران علوش»، سرکرده گروه تروریستی مسلح موسوم به «ارتش الاسلام» در سوریه که به وابستگی و ارتباط مستقیمش با شاهزاده بندر بن سلطان معروف است، در سفر اخیرش به عربستان سعودی برای ادای مناسک حج دیدارهایی با افسران اطلاعاتی آمریکا در ترکیه و اردن و همچنین مسئولان اطلاعاتی و امنیتی سعودی در ریاض دیدار داشته است.

این اطلاعات تاکید می‌کند که علوش به همراه افسران اطلاعاتی کشورهای فوق الذکر ارزیابی‌هایی از آخرین تغییر و تحولات عرصه میدانی سوریه داشتند، به ویژه راستای موفقیت‌های بزرگ و مهمی که ارتش سوریه در جبهه‌های مختلف از جمله ریف دمشق محقق کرده است.

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهد که علوش و افسران حاضر در این نشست بر استفاده و بهره‌برداری از تمام امکانات در اختیار جهت تشدید اوضاع نظامی در سوریه به ویژه اطراف دمشق و تاثیرگذاری بر برگزاری کنفرانس ژنو 2 و با مانع مواجه کردن آن تاکید کردند.

اما علوش تنها سرکرده‌ای نبود که در حج امسال در عربستان سعودی حضور یافته بود، بلکه چهره‌هایی همون «عبد الرزاق طلاس» و دیگران هم مشاهده می‌شدند. اما گل سرسبد آنها علوش به شمار می‌آمد که در نشست‌های امنیتی‌اش براین نکته تاکید شد که وی تا جای ممکن می‌بایست گروه‌های مسلح بیشتری را جذب خود نماید و به این ترتیب دایره عمل و فعالیت گروهش موسوم به «ارتش اسلام» را توسعه و افزایش دهد.

این اطلاعات تاکید می‌کند که آمریکا خود را برای تعامل بالاجبار با نتایج کنفرانس ژنو 2 درحالی آماده می‌کند که عربستان سعودی نیز از هیچ اقدامی برای حمایت از گروه‌های مسلح سلفی جهادی تندرو فروگذاری نمی‌کند.

اگرچه قرائن و شواهد نشان می‌دهد که در عمل قصد و نیتی برای نشستن طرف‌ها پای میز مذاکره و حل بحران سوریه به چشم نمی‌خورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها