کد خبر: ۱۷۵۸۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۰۱ آبان ۱۳۹۲
یکی از مهمترین دغدغه های امروز دارندگان گوشی های هوشمند، نگرانی در خصوص دزدیده شدن و یا گم شدن گوشی است. این امر صرف نظر از خسارت مادی، یک خسارت بزرگ نیز در پی دارد و آن دزدیده شدن و یا از دست رفتن اطلاعات شخصی و احتمالا حساس فرد میباشد. اما راه هایی برای کنترل گوشی از دست رفته در این میان وجود دارد.
598: یکی از مهمترین دغدغه های امروز دارندگان گوشی های هوشمند، نگرانی در خصوص دزدیده شدن و یا گم شدن گوشی است. این امر صرف نظر از خسارت مادی، یک خسارت بزرگ نیز در پی دارد و آن دزدیده شدن و یا از دست رفتن اطلاعات شخصی و احتمالا حساس فرد میباشد. اما راه هایی برای کنترل گوشی از دست رفته در این میان وجود دارد.

به گزارش «تابناک» این روزها نرم افزارهای امنیتی زیادی برای سیستم عاملهای اندروید و iOS موجود است که به شکل ویژه امکان مدیریت یک گوشی مفقود شده از راه دور و از طریق اینترنت را به کاربران میدهد. اما اکثر این دست از برنامه ها رایگان نبوده و از سویی بسیاری از آنها امکان مدیریت کامل را به فرد نمیدهند و تنها اجازه قفل کردن گوشی یا ریست کردن آن را نیز ندارند.

اما در اوایل سال جاری میلادی، بالاخره گوگل راه حلی یافت تا کاربران آندروید بتوانند گوشی یا تبلت گم یا دزدیده شده خود را رد یابی کنند، قفل کنند، و یا اطلاعات آن را از راه دور پاک کنند. اگرچه «مدیریت دستگاه آندروید» (Android Device Manager) سر و صدای دیگر برنامه های امنیتی و ضد سرقت را ندارد، اما خوب کار می کند، رایگان است و دقیقا برای دستگاه شما تهیه شده است.

چگونه گوشی گم شده یا دزدیده شده را کنترل کنیم؟

دسترسی به نرم افزار تحت وب مدیریت دستگاه آندروید از طریق وب سایت (https://www.google.com/android/devicemanager) انجام می شود که موقعیت دستگاه را بر روی نقشه گوگل نشان می دهد. یک پنجره کوچک اطلاعات هر یک از دستگاه های آندروید شما را نمایش می دهد و اجازه می دهد که نام دستگاه را تغییر دهید، اطلاعات موقعیت را به روز کنید، دستگاه را از راه دور پاک کنید، آژیر (Alarm) آن را فعال کنید، و از راه دور اطلاعاتتان را قفل کنید. همچنین می توانید برای نصب «مدیر دستگاه»، یک میانبر به دستگاه خود ارسال کنید تا قابلیت قفل و پاک کردن از راه دور را فعال کنید.

نکته قابل توجه برای کاربران این ابزار این است که برای انجام همه این عملیات، لازم است قبل از دزدیه شدن و یا گم شدن گوشی چند کار را انجام داده باشید. اول آنکه گوشی اندروید خود را به حساب کاربری گوگل (Gmail Account) متصل کرده باشید و در واقع در تنظیمات گوشی حساب کاربری جی میل خود را وارد کرده باشید.

دوم مکان یاب (GPS) گوشی شما بایستی به شکل پیش فرض فعال باشد که در اغلب گوشی ها اگر کاربر خود اقدام به غیر فعال کردن آن نکرده باشد، فعال است. این امر برای نمایش دقیق موقعیت گوشی در نقشه لازم است و البته تنها برای دقت در نمایش موقعیت گوشی.

و سوم گوشی یا تبلت باید به اینترنت متصل باشد که این امر یا از طریق سیستم وایرلس و یا از طریق اینترنت سیم کارت قابل انجام است. در این صورت قادر خواهید بود که گوشی خود را در هر نقطه از کره زمین که باشد به دقت رصد کرده و کنترل نمایید.

بررسی ها با استفاده از سامسونگ گلکسی اس 3 نشان دهنده دقت بالای موقعیت یاب این نرم افزار هنگام روشن بودن داده های سلولی و فعال بودن وای فای است که موقعیت گوشی را در حداکثر شعاع 20 متری مشخص میکند.

چگونه گوشی گم شده یا دزدیده شده را کنترل کنیم؟

تماس گرفتن با گوشی، زنگ آن را به طور پیش فرض برای 5 دقیقه فعال می کند که برای پیدا کردن آن در خانه ای نامرتب کافی است. همچنین، حتی در صورتی که صدای دستگاه قطع (Mute) باشد، می توان با استفاده از دستور از راه دور صدای آن را افزایش داد.

چگونه گوشی گم شده یا دزدیده شده را کنترل کنیم؟

پاک کردن از راه دور نیز تنظیمات دستگاه را به حالت اولیه کارخانه در می آورد و تمام برنامه ها و اطلاعات شخصی را حذف می کند. نرم افزارهای امنیتی دیگر، مانند McAfee Antivirus & Security، این امکان را فراهم می کند که مشخص کنید می خواهید کدام اطلاعات حذف شوند. اما بازگشت به تنظیم کارخانه مانند یک بمب هسته ای است که همه چیز را با خود می برد، البته به جز محتویات کارت حافظه.

چگونه گوشی گم شده یا دزدیده شده را کنترل کنیم؟

قفل از راه دور گوشی نیز به تازگی به این نرم افزار اضافه شده است. اگرچه این قابلیت در بیشتر نرم افزارهای امنیتی وجود دارد، اما کارکرد آن در «مدیر دستگاه» جذاب است. برای مثال، این نرم افزار امکان قفل کردن صفحه نمایش را فراهم می کند که کاملا امن است، درحالی که با استفاده از مک آفی حتی پس از قفل کردن، صفحه نمایش تا حدودی در دسترس است. همچنین این برنامه به شما اجازه می دهد که یک گذرواژه جدید ایجاد کنید و یا کد موجود دستگاه را تغییر دهید. به این ترتیب کسی که در حال حاضر گذرواژه شما را می داند، مثلا دوستتان، دسترسی اش به دستگاه شما کاملا بسته خواهد شد.

چگونه گوشی گم شده یا دزدیده شده را کنترل کنیم؟

اگر شما اجازه دسترسی گوگل به اطلاعات جغرافیاییتان را داده باشید، آن گاه تنها برای استفاده از قفل و پاک کردن از راه دور نیاز به نصب برنامه دارید. برای دسترسی به این تنظیمات می توانید از برنامه تنظیمات گوگل، یا ارسال یک میانبر به گوشیتان از طریق وب سایت این نرم افزار استفاده کنید.

متاسفانه هنوز نرم افزار موبایل این ابزار تولید نشده است که کاربر امکان کنترل گوشی را از طریق یک گوشی دیگر دارا باشد.

همانگونه که ذکر شد شاید برنامه هایی قوی تر و با امکانات بیشتری نسبت به این ابزار اکنون در بازار نرم افزارهای امنیتی برای موبایل وجود داشته باشد. اما ابزار گوگل چند نکته اساسی دارد که از جمله آن باید به رایگان بودن آن و دوم در دسترس بودن آن در هر زمانی از طریق اینترنت اشاره کرد. ما تمام کاربران آندروید را تشویق می کنیم پیش از این که دستگاهشان گم یا دزیده شود این قابلیت ها را فعال کنند و برای آشنایی با آنها کمی وقت صرف کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها