کد خبر: ۱۷۵۸۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۰۱ آبان ۱۳۹۲
نفس‌های پایتخت باز هم به شماره افتاد ؛ آلودگی هوای تهران که مهرماه امسال به اوج خود رسیده بود اکنون تا مرز هشدار پیش رفته است تا باز هم یادمان بیندازد که قرار نیست آلودگی هوا به این زودی‌ها دست از سر تهرانی‌ها بردارد.
به گزارش روزنامه جام جم این شرایط موجب شده تا این روزها بین دستگاه های مسئول سر آلودگی هوا اختلاف نظر پیش بیاید؛ اکنون بازار اظهار نظرهای کارشناسی و غیرکارشناسی داغ است تا متهم اصلی تشدید آلودگی هوا در ماه مهر را مشخص کنند و در این میان برخی انگشت اتهام را به سوی اجرای طرح تغییر ساعت کار ادارات نشانه گرفته اند.

تغییر ساعت کار؛ بی تاثیر یا تاثیرگذار؟

قائم مقام پیشین سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش آلودگی هوا در ماه مهر نسبت به سال گذشته در کلانشهرها و بویژه پایتخت گفت: تنها عاملی که نسبت به سال گذشته تغییر کرده، افزایش ساعات کار اداری است بنابراین احتمال دارد همبستگی مثبتی بین این عامل و افزایش بار آلودگی وجود داشته باشد.

علی محمد شاعری در گفت وگو با مهر با بیان این که کاهش ساعات کار اداری موجب توزیع بار ترافیک در کلانشهرها می شود، توضیح می دهد: با کاهش ساعات اداری، میزان مصرف سوخت، انرژی و میزان آلاینده ها کاهش می یابد، از سوی دیگر با توزیع بارترافیکی، آلاینده ها که در نیمه دوم سال در روزهای زیادی اتفاق می افتد، فرصت بیشتری برای جابه جایی و انباشته نشدن پیدا می کند.

اظهار نظر قائم مقام پیشین سازمان محیط زیست، اما چندان مورد تائید دیگر دستگاه های مسئول در موضوع آلودگی هوا نیست.

استاندار تهران با تاکید براین که تغییر ساعت کار ادارات باعث تشدید آلودگی هوا نشده است، به ایسنا می گوید: این موضوع را تائید نمی کنم و هر چه ساعات اداری زودتر آغاز شود طرح ترافیکی کمتر شده و خیابان ها خلوت تر است، ضمن آن که براساس قانون 44 ساعت کاری کارمندان باید اجرایی شود و نمی توانیم قانون را زیر پا بگذاریم.

سوخت و خودروی غیراستاندارد؛ ریزگردها و...

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با رد این فرضیه که تغییر ساعت کار ادارات موجب افزایش آلودگی هوا شده است، می گوید: تشدید آلاینده ها در کلانشهر ها ارتباطی به افزایش ساعات کار ادارات ندارد.

یوسف رشیدی در گفت وگو با مهر، با بیان این که هوای تهران همچنان در آستانه هشدار قرار دارد، می گوید تشدید آلاینده ها و افزایش تعداد روزهای ناسالم امسال قبل از اجرایی شدن افزایش ساعات کار ادارات هم مشهود بود.

رشیدی توضیح می دهد که اکنون خیابان های تهران از ابتدای صبح تا انتهای شب شلوغ است و تقریبا در هیچ ساعتی از شبانه روز خلوتی ندارد و برخلاف دیگر شهرهای جهان که معمولا یک ساعت پیک صبحگاهی و یک ساعت پیک شبانگاهی دارند در تهران تمام ساعات شبانه روز بیشتر خیابان ها و بزرگراه ها قفل هستند، این شرایط در کنار موضوع استاندارد نبودن خودرو ها و سوخت، همچنان مهم ترین دلیل ایجاد آلاینده ها در کلانشهر هاست.

این مقام مسئول، البته وجود ریزگردها و ایجاد پدیده وارونگی دما در نیمه دوم سال را نیز در افزایش میزان آلاینده ها طی هفته های اخیر در هوای کلانشهرها و بویژه پایتخت را تاثیرگذار می داند.

افزایش خودرو و سفرها عامل تشدید آلودگی هوا

در این میان پلیس معتقد است مجموعه ای از عوامل که افزایش تعداد خودروها و سفرهای درون شهری در مهر، مهم ترین آنهاست باعث تشدید آلودگی هوا شده است.

رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به طرح هایی که از چندی پیش برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا و کاهش آلاینده ها در سطح شهر از سوی پلس راهنمایی و رانندگی به اجرا درآمده، می گوید: برخورد با خودروها و موتورسیکلت های دودزا، برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و تشدید کنترل مبادی ورودی به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از جمله این طرح ها بوده که از چندی پیش به طور جدی در سطح شهر تهران اجرای آن دنبال می شود.

سردار حسین رحیمی در گفت وگو با جام جم، تاثیرگذاری تغییر ساعت کار ادارات در تشدید آلودگی هوا در ماه مهر را رد کرده و توضیح می دهد: طرحی که چندی پیش پلیس برای تغییر ساعت کار ادارات و مراکز آموزشی و اصناف ارائه داده بود از ساعت شش صبح تا 9 صبح را شامل می شد در حالی که اجرای طرح فعلی ساعت کار ادارات و مراکز آموزشی را از ساعت شش صبح به هشت محدود کرده است و این یک ساعت هم نمی تواند تاثیر چشمگیری در تشدید ترافیک و الودگی هوا داشته باشد.

رحیمی، کوتاه شدن روزها در نیمه دوم سال، آغاز فعالیت مراکز آموزشی، کاهش پیدا کردن امکان مرخصی ها و در کنار تمام این موارد افزایش تعداد خودروها و سفرهای درون شهری و از همه مهم تر وارونگی هوا در نیمه دوم سال را عامل اصلی تشدید بحران آلودگی هوا در مهر عنوان می کند.

امان از خودروهای فرسوده

وجود ده ها هزار خودروی شخصی فرسوده در کشور در کنار ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی شرایطی را به وجود آورده تا تردد این ارابه های متحرک نفس کلانشهرها را به شماره بیندازد.

رئیس پلیس راهور پایتخت با انتقاد از نبود اراده جدی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل شهری می گوید: متاسفانه آمار خودروهای فرسوده خارج شده از چرخه حمل و نقل عمومی اصلا رضایت بخش نیست و نه فقط در زمینه خودروهای شخصی، بلکه ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس و مترو نیز با مشکل آلایندگی بالا مواجه هستیم.

سردار رحیمی تاکید می کند: اگر روند خروج خودروهای فرسوده سرعت بگیرد، خودروها و سوخت استاندارد شود و توسعه حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس و مترو به طور جدی در دستور کار قرار گیرد آن وقت شاید بتوان امیدوار شد که در بلندمدت بحران آلودگی هوا دست از سر ساکنان کلانشهرها و بخصوص تهرانی ها بردارد.

 زوج و فرد از در منازل؛ مسکن موقت

با قرار گرفتن وضع آلودگی هوای پایتخت در آستانه هشدار، این احتمال وجود دارد که به روال سال های گذشته برخی محدودیت های ترافیکی در سطح شهر به اجرا گذاشته شود که اجرای طرح زوج و فرد از در منازل قوی ترین احتمال برای اجراست. طرحی که در این سال ها بسیاری از مسئولان ترافیکی شهر، اجرای آن را تنها مسکنی موقت برای خارج شدن از شرایط بحرانی عنوان کرده اند که برای بلندمدت کارایی خود را از دست می دهد.

رئیس پلیس راهور پایتخت که از طرفداران این نظریه است، می گوید: اجرای طرح هایی مانند تردد زوج و فرد خودروها از در منازل، فقط مسکن موقت است که به طور مقطعی می تواند از آلودگی هوای تهران کم کند، اما با این حال اگر چنین طرح هایی برای برون رفت از وضع بحرانی فعلی در شورای عالی ترافیک و استانداری تهران به تصویب برسد و برای اجرا به پلیس راهور ابلاغ شود، قطعا آمادگی کامل برای اجرای آن وجود دارد.

ایران رتبه سوم آلودگی هوا در دنیا

موضوع آلودگی هوا، دیروز یک ساعت از وقت اعضای شورای شهر تهران را هم گرفت و در نهایت هم آنها به این نتیجه رسیدند که سیاست زدگی و اجرا نشدن صحیح قوانین مهم ترین دلیل لاینحل ماندن موضوع آلودگی هواست.

به گزارش مهر، مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به آمارهای سازمان بهداشت جهانی که براساس آن ایران سومین کشور جهان از نظر آلودگی هوا اعلام شده است، گفت: متاسفانه موضوع آلودگی هوا در دولت قبل درگیر کشمکش های سیاسی شد.

رایزنی با مجلس

موضوع جنجالی تصویب قانون پنج ساله شدن معاینه فنی خودروها موجب شده تا بسیاری از کارشناسان و فعالان زیست محیطی تشدید بحران آلودگی هوا را از چشم این مصوبه ببینند.

این شرایط باعث شده تا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم، تلاش هایی را برای بازنگری در این مصوبه آغاز کنند. تا جایی که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست روز گذشته در جمع خبرنگاران از رایزنی خود با علی لاریجانی رئیس مجلس درخصوص کاهش سال معاینه فنی خبر داد و گفت: افزایش زمان معاینه فنی خودروها مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست است و با رایزنی که با رئیس مجلس داشتیم قرار شده است تا طرح دو یا سه ساله کردن معاینه فنی در صحن علنی مجلس بررسی شود.

باران با تهرانی ها قهر کرده است

نه از باد خبری است نه از نم باران؛ انگار آسمان با تهرانی ها قهر کرده است.

با این که یک ماه از پاییز گذشته، اما هنوز چشم تهرانی ها نه به باران که حتی به دیدن آسمان ابری نیز روشن نشده است.آسمان آفتابی و هوای نسبتا گرم مهرماه از این حکایت دارد که انگار به این زودی ها خبری از بارندگی نخواهد بود.

گزارش های رسیده از سازمان هواشناسی نیز هر از گاهی فقط از بارندگی در ارتفاعات تهران خبر می دهد و در پیش بینی ها نیز فعلا خبری از ورود سامانه بارشی که ره آورد باران برای پایتخت نشین ها داشته باشد؛ نیست.

در این شرایط همه چشم به آسمان دوخته اند و در دل دعا می کنند که در روزهای آینده آسمان ابری شود و نم بارانی بزند شاید غبار آلودگی از چهره شهرمان شسته شود و تهرانی ها برای نفس کشیدن در هوای پاک آرزوبه دل نمانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها