کد خبر: ۱۷۵۶۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۲۴ مرداد ۱۳۹۰
بازداشت‌شدگان در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي تحت قرنطينه انفرادي، وخيم‌ترين شرايط و رفتارهاي خشن و غير انساني نگهداري مي‌شوند
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاري فارس، سايت اينترنتي "كانتركارنتس " در گزارشي به قلم "استيون لندمن " نويسنده آمريكايي به توصيف وضعيت اسفبار بازداشت‌شدگان در زندان‌هاي اسرائيل مي‌پردازد؛ وضعيتي كه در مورد فلسطينيان بسيار شديدتر است.

* شرايط دشوار بازداشت‌شدگان و بدرفتاري با زندانيان در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي

تيتر گزارش ژوئن سال 2010 "مركز حقوق بشر الميزان "، "عدالت " و "پزشكان طرفدار حقوق بشر - اسرائيل " (سه سازمان در قالب يك گروه، "ميزان ات آل " ناميده مي‌شوند) از اين قرار بود: "قرنطينه انفرادي زندانيان و بازداشت‌شدگان در زندان‌هاي اسرائيل ". در اين گزارش شرايط دشوار بازداشت‌شدگان و بدرفتاري‌هايي كه با آنان صورت مي‌گيرد تشريح شده است.

* تأثيرات شديد جسمي و روحي اين اقدامات بر همه زندانيان

رفتار با به اصطلاح "زندانيان امنيتي " به شدت بي‌رحمانه است و اين افراد حتي زماني كه خارج از بخش انفرادي هستند نيز با محدوديت‌هاي بسيار شديد مواجه مي‌شوند. اين شرايط به ويژه بعد از قطع بلند مدت رابطه با ساير انسان‌ها، بر همه زندانيان تأثيرات منفي هم جسمي و هم روحي مي‌گذارد.

اين گزارش بر نوع خاصي از قرنطينه به نام "جداسازي "، چه به دلايل تنبيهي و چه به دلايل مديريتي، تمركز دارد. "ميزان ات آل " هر گونه قرنطينه را "بي‌رحمانه، غير انساني و شيوه‌اي دون منزلت انسان براي تنبيه و رفتار [با بازداشت‌شدگان] مي‌نامد... ".

به همين دليل اين نوع رفتار با زندانيان، نقض برخي از قوانين بنيادين بين‌المللي را به همراه دارد؛ از جمله:

- "ماده سوم از كنوانسيون ژنو " كه هر نوع رفتار خشن، تحقير آميز و خلاف شأن انساني را ممنوع مي‌كند.
- "قرارداد بين‌المللي مقابله با شكنجه " (CAT) كه اين نوع رفتار را در هر زمان، تحت هر شرايطي و بدون هيچ استثنائي ممنوع مي‌كند.
- "ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي " (ICCPR) كه شرط مي‌كند: "با تمام افرادي كه آزادي آنان سلب شده است، بايد به شكلي انساني و با احترام متناسب با كرامت ذاتي نوع بشر رفتار شود. " (ماده 1/10).

قوانين بين‌المللي به وضوح شكنجه و ساير اشكال رفتار خشن، غير انساني و خلاف شأن انساني را ممنوع مي‌كنند. محروم كردن بازداشت‌شدگان از ملاقات با انسان‌هاي ديگر به معناي زير پا گذاشتن تمام شرايط اين قوانين است.

* حكم ديوان عالي اسرائيل مبني بر لزوم حفاظت دولت از حقوق اساسي زندانيان

ديوان عالي اسرائيل حكم كرد كه محافظت از حقوق اساسي زندانيان، از جمله رفتار انساني و همچنين مراعات شأن افراد، از وظايف حكومت است. "آهارون باراك "، رئيس [سابق] ديوان عالي اسرائيل مي‌گويد: "ديوارهاي زندان، زنداني را از شأن انساني وي جدا نمي‌كند. زندگي در زندان به خودي خود بسياري از آزادي‌هايي را كه يك فرد خارج از زندان دارد، از زنداني سلب مي‌كند. اما زندگي در زندان لزوماً به معناي انكار حق زنداني نسبت به كمال جسمي و يا شأن وي به عنوان يك فرد نيست. ".

در واقع، قانون بنيادين اسرائيل: شأن و آزادي انساني از اين دو حق براي همه افراد، از جمله زندانيان، محافظت مي‌كند.

- انواع قرنطينه انفرادي:

1- در طول بازجويي

اين نوع قرنطينه در طول روند بازجويي صورت مي‌گيرد؛ صرف از نظر از مدت زمان بازجويي. بنا بر قانون اسرائيل، اين قرنطينه مي‌تواند پيش از اتهام رسمي به مدت 30 روز و يا هر مدتي كه اولياي امور مايل باشند و با موافقت وزير دادگستري همراه شود، طول بكشد. در صورت اتهام به جرم امنيتي، قرنطينه شامل اقدامات بي‌رحمانه از جمله شكنجه و انواع ديگر بدرفتاري نيز مي‌شود.

2- به عنوان اقدامي انضباطي

قرنطينه تنبيهي مي‌تواند به هر دليلي كه اولياي امور مايل باشند و يا حتي بدون هيچ دليلي صورت گيرد. زندانيان در تمام 24 ساعت روز درون سلول‌هاي كوچك كه تنها داراي يك تخت يا تشك روز زمين هستند نگهداري مي‌شوند.

3- قرنطينه طولاني مدت

اين نوع قرنطينه كه "جداسازي " ناميده مي‌شود در مورد افرادي اعمال مي‌شود كه تهديدي براي ديگر زندانيان باشند، از طرف ديگر زندانيان تهديد شوند و يا مشكلات رواني داشته باشند كه براي ديگر زندانيان خطرساز باشد. گزارش "ميزان ات آل " بر اين نوع از قرنطينه تمركز دارد.

* دو سوم از زندانيان در اسرائيل به تنهايي نگهداري مي‌شوند

از ابتداي دسامبر سال 2010، اسرائيل حدود 150 زنداني را در قرنطينه انفرادي نگه داشته است؛ 120 نفر از آنان محكوم شده و بقيه نيز منتظر صدور حكم دادگاه هستند. دو سوم از اين افراد تنها و ساير آنان با يك زنداني ديگر نگهداري مي‌شوند. برخي از اين افراد سال‌ها است كه در قرنطينه هستند. 40 نفر از آنان نيز فلسطيني هستند.

* در حالي كه بنا به "مقررات زندان‌هاي " اسرائيل، "جداسازي " آخرين راه چاره است، "قانون سازمان مبارزه با مجرمان در اسرائيل " استفاده از اين شيوه را مجاز مي‌داند

بنا به ماده 19 ب از قانون "مقررات زندان‌هاي " اسرائيل، "جداسازي " آخرين راه چاره است. با اين حال، "قانون سازمان مبارزه با مجرمان در اسرائيل " اجازه استفاده از اين نوع قرنطينه را به دلايل انضباطي، به منظور جلوگيري از شكسته شدن قوانين زندان و يا در مورد جرائم خشونت‌آميز، مجاز شمرده است.

* ممكن است زندانيان سال‌ها در قرنطينه "جداسازي " نگهداري شوند

قرنطينه افراد به روش "جداسازي " به مدت بيش از شش ماه به موافقت دادگاه بخش مربوطه نياز دارد؛ اين موافقت هر شش ماه بايد دوباره تمديد شود؛ صرف نظر از مدتي كه قرنطينه طول خواهد كشيد. در نتيجه، زندانيان ممكن است سال‌ها در شرايط "جداسازي " باقي بمانند.

* ممنوعيت "جداسازي " از نظر "كميته مقابله با شكنجه سازمان ملل متحد "

از طرفي، "كميته مقابله با شكنجه سازمان ملل متحد " اين اقدامات را، "رفتار خشن، غير انساني و خلاف شأن افراد " (CIDT) و با ماده 11 "قرارداد مقابله با شكنجه "، كه از احزاب كشوري مي‌خواهد تا از بازبيني نظام‌مند شرايط زندانيان اطمينان حاصل كنند، و همچنين ماده 16، كه اين احزاب را ملزم به محافظت از زندانيان در مقابل "رفتار خشن، غير انساني و خلاف شأن افراد " (CIDT) مي‌كند، در تضاد مي‌داند.

* مغايرت قرنطينه به روش "جداسازي " با قوانين بين‌المللي و حتي قوانين در آمريكا

به علاوه، در سال 1990، "مجمع عمومي سازمان ملل " اعلام كرد كه "جداسازي " بايد به كلي حذف و يا به ندرت استفاده شود. "دادگاه حقوق بشر درون آمريكا " نيز قرنطينه طولاني مدت به روش "جداسازي " را مغاير با ماده (2) 5 از "قرارداد حقوق بشر آمريكا " مي‌داند؛ اين ماده رفتار خشن، غير انساني و خلاف شأن با زندانيان را ممنوع مي‌كند.

* مطالعات بسياري تأييد مي‌كند كه اين روش‌ها موجب اختلالات ويرانگر در زندانيان مي‌شود

مطالعات بسياري نشان داده است كه اين روش‌ها در زندانيان تأثيراتي از جمله اختلالات در زمينه خوابيدن، افسردگي، اضطراب، توهم، سوءظن، گم كردن جهت‌ها، گيجي، اختلالات شناختي و اختلالات ويرانگر ديگر بر جاي مي‌گذارد. اين تأثيرات در مورد زندانياني كه درگير بيماري‌هاي رواني هستند، كاملاً ويران‌كننده هستند. افزايش مدت اين نوع رفتارها، اغلب موجب بيماري‌هاي رواني و (يا) جسمي مي‌شود.

* قرنطينه انفرادي موجب روز بيماري‌هاي شديد رواني در زندانيان مي‌شود

در حقيقت، در گزارش مشترك "اداره زندان‌هاي اسرائيل " (IPS) و "وزارت امنيت عمومي " در سال 1996 در مورد قرنطينه انفرادي آمده است: "نتايج تحقيقات در اين زمينه كاملاً واضح است و نشان مي‌دهد كه نگهداري از زندانيان در قرنطينه انفرادي (به مدت طولاني) موجب واكنش‌هاي رواني عميق [در افراد] مي‌شود. ".

* تلاش سازمان "پزشكان طرفدار حقوق بشر - اسرائيل " براي از بين بردن روش قرنطينه انفرادي

سازمان "پزشكان طرفدار حقوق بشر - اسرائيل " (PHR-I)، از دهه 1990 تلاش كرده است تا قرنطينه انفرادي را از بين ببرد. به علاوه، "انجمن روان‌پزشكي اسرائيل " (IPA) بدون اشاره به اقدامي خاص، تأييد كرد كه قرنطينه بلند مدت به جسم و روان افراد آسيب مي‌رساند.

* انتشار مقاله‌اي توسط "هيئت اخلاقي انجمن پزشكي اسرائيل " جهت ايجاد تعادل ميان امنيت رژيم صهيونيستي و حقوق زندانيان

اين سازمان، توصيه كرد كه "انجمن پزشكي اسرائيل " (IMA) در اين زمينه تصميم‌گيري كند. "هيئت اخلاقي " اين سازمان در سال 2009 مقاله‌اي منتشر كرد تا "ميان نياز كشور به دفاع از امنيت خود و زندانيان و وظيفه دولت در قبال سلامت و شأن زندانيان تعادل برقرار كند. ".

* "انجمن پزشكي اسرائيل " نظر خود را در مورد قرنطينه انفرادي مبهم بيان مي‌كند

به عبارت ديگر، هر چند "انجمن پزشكي اسرائيل " (IMS) آسيب‌هاي وارده در صورت قرنطينه بلند مدت را تأييد كرد؛ اما نظر اين انجمن در مورد اقدام به اين نوع قرنطينه مبهم بود. در نتيجه، اين انجمن به شكلي غير اخلاقي توپ را به زمين مسئولين زندان انداخت كه از "سوگند بقراطي " خود مبني بر آسيب نرساندن [به زندانيان] تعدي مي‌كنند. پزشكان تنها مسئول بيماران هستند، نه قوانين و يا اقدامات در زندان‌ها.

بنا به "ميزان ات آل " : "پزشكي كه در قرنطينه انفرادي همدست [مسئولين زندان] است، همانند پزشكي رفتار مي‌كند كه در شكنجه [افراد] دست دارد. هر دو مورد موجب وارد شدن آسيب شديد به زنداني مي‌شوند و در هر دو مورد نقش پزشك انجام تمام اقدامات ممكن براي جلوگيري از وقوع اين اقدامات است. ".

- زندانيان فلسطيني در قرنطينه

زندانيان در قرنطينه انفرادي "جداسازي " حداقل 23 ساعت در روز را در سلول‌هايي با اندازه‌هاي 5/1 در 2 متر تا 3 در 5/3 متر سپري مي‌كنند. اين سلول‌ها يك دست‌شويي [فرنگي] و دوش نيز دارند.

* سلول‌ها هيچ گونه نور طبيعي و يا هواي آزاد دريافت نمي‌كنند

زندانيان در اين شرايط، با هيچ زنداني ديگر يا نگهباني رو به رو نمي‌شوند. چه پنجره‌اي وجود داشته باشد و چه نداشته باشد، هيچ نور طبيعي و يا هواي آزادي وارد اين سلول‌ها نمي‌شود. چراغ‌هاي فلورسنت نور اين سلول‌ها را فراهم مي‌كنند. در اكثر موارد، تلويزيون، دي‌وي‌دي پلير و كتاب مجاز است و زنداني حق فرستادن و دريافت نامه را نيز دارد.

* زندانيان اهل "غزه " اجازه هيچ ملاقاتي را با افراد خانواده‌شان ندارند

زندانياني كه "زنداني امنيتي " نيستند مي‌توانند تا يك ساعت در روز از تلفن استفاده كنند. حق ملاقات‌هاي نامنظم با بستگان درجه يك نيز به اين زندانيان داده مي‌شود. با اين حال، به ندرت به فلسطينيان اجازه داده مي‌شود تا به فلسطين اشغالي مسافرت كنند و زندانيان اهل "غزه " نيز هيچ حق ملاقاتي ندارند.

* نگهداري زندانيان در درون فلسطين اشغالي با "كنوانسيون چهارم ژنو " در تناقض است

بسياري از زندانيان، در مراكز بازداشت و زندان‌هايي درون فلسطين اشغالي نگهداري مي‌شوند؛ اين شرايط در تناقض آشكار با "ماده 76 از كنوانسيون چهارم ژنو " است كه مي‌گويد: "افراد محافظت‌شده‌اي كه متهم به ارتكاب جرم هستند، بايد در مناطق اشغالي (درون فلسطين) نگهداري شوند و اگر جرم آنان ثابت شود نيز بايد در همان محل محكوميت خود را بگذرانند. ".

* شرايط در اغلب زندان‌هاي اسرائيل با حداقل استانداردها نيز هم‌خواني ندارد

در دسامبر سال 2010، "كانون وكلاي اسرائيل " گزارشي دردآور را منتشر كرد كه در آن آمده بود كه شرايط قرنطينه "در اغلب ساختمان‌هاي اداره زندان‌ها [ي اسرائيل] حتي با حداقل استانداردها نيز هم‌خواني ندارد و براي زندگي مناسب نيست؛ مطمئناً شرايط آن‌ها براي گذراندن زماني " نامحدود نيز مساعد نيست.

* شرايط فلسطينيان در قرنطينه از شرايط زنداني‌هاي اسرائيلي بسيار وخيم‌تر است

شرايط براي فلسطينيان در قرنطينه بسيار وخيم‌تر از اسرائيلي‌ها است. همه اين افراد در دسته "زنداني‌هاي امنيتي " قرار داده مي‌شوند و با آنان رفتار خشن و غير عادي مي‌شود. بسياري از اين افراد براي مدت‌هاي طولاني، حتي سال‌ها، هيچ كدام از افراد خانواده خود را ملاقات نمي‌كنند و اجازه استفاده از تلفن نيز به آنان داده نمي‌شود.

* فلسطينيان در دادگاه‌هايي كه در مورد تمديد مدت قرنطينه آنان حكم مي‌دهد حتي حق داشتن نماينده را نيز ندارند

علاوه بر اين، حقوق آنان در روندهاي قانوني نيز ناديده گرفته مي‌شود؛ از جمله نمايندگي قانوني لازم در دادگاه‌هايي كه در مورد تمديد مدت قرنطينه آنان تصميم‌گيري مي‌كنند. آنان همچنين هيچ دسترسي به "شواهد مخفي " و اجازه مخالفت با آن‌ها را ندارند. در كل، اين افراد به مدت زمان‌هاي طولاني، تا سال‌ها، از رفتار خشن، غير انساني و خلاف شأن افراد رنج مي‌برند.

* قرنطينه در مورد هيچ كدام از زندانيان نبايد اعمال شود

به همين دليل نيز "ميزان ات آل " نتيجه مي‌گيرد كه قرنطينه نبايد در مورد هيچ كدام از زندانيان اجرا شود "به هر دليلي؛ زيرا اين اقدامات مسلماً موجب آسيب‌هاي جسمي و روحي (زندانيان) مي‌شود... كه شمال تنبيه غير قانوني و نامناسب و رفتار خشن، غير انساني و خلاف شأن افراد مي‌شود. ".

در حقيقت، آن چه براي زندانيان فلسطيني، از جمله زندانيان "امنيتي " اتفاق مي‌افتد، دقيقاً همان چيزي است كه هدف اسرائيل است؛ [هدفي كه] با قوانين بنيادين بين‌المللي و خود اسرائيل در تناقض است.

- توضيح نهايي

"مركز حقوق بشر فلسطين " (PCHR) در تاريخ 21 ژوئيه تصميم 20 ژوئيه "اداره زندان‌هاي اسرائيل " را "به شدت محكوم كرد. " بنا بر اين تصميم از تاريخ 20 ژوئيه به بعد، حق تحصيلات عالي از زندانيان فلسطيني سلب مي‌شود.

علاوه بر اين، "مركز حقوق بشر فلسطين " (PCHR) "از جامعه جهاني خواست تا اسرائيل (را وادار كند تا) به قانون بين‌المللي احترام بگذارد و به رفتار سيستماتيك و دائم غير انساني و خلاف شأن افراد " با هزاران زنداني فلسطيني پايان دهد.

* تشديد برخوردها با زندانيان فلسطيني

ناديده گرفتن حق آموزش [فلسطينيان] به دنبال دستور ماه ژوئن "نتانياهو " به مسئولين زندان‌ها به منظور پايان دادن به آن چه وي "مزاياي داده شده " به زندانيان فلسطيني ناميد، صورت گرفت. اقدامات ديگر عليه آنان عبارتند از: "تشديد جستجوها پس از مجبور كردن (آنان) به در آوردن لباس‌هايشان و قرار دادن رهبران (آنان) در قرنطينه انفرادي. ".

* اسرائيل از اين طريق اهانت خود را نسبت به غير يهوديان نشان مي‌دهد

زندانيان نيز در پاسخ به اين اقدامات "در طول دو ماه گذشته در برخي روزها دست به اعتصاب غذا زدند. تشديد اقدامات گذشته كه خود خشن و غير انساني بوده‌اند، نشان مي‌دهد كه از اين پس رفتار وحشيانه‌تري نيز در اين زندان‌ها رايج خواهد شد. اين راه ديگري است كه اسرائيل با استفاده از آن اهانت خود را نسبت به غير يهوديان، به ويژه مسلمانان فلسطيني، نشان مي‌دهد. ".
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها