کد خبر: ۱۷۵۴۱۵
زمان انتشار: ۰۱:۴۳     ۳۰ مهر ۱۳۹۲
رئیس جمهور سوریه با تاکید بر اینکه قطر نمی‌تواند در خصوص دموکراسی و اصلاحات، توصیه‌ای برای دیگران داشته باشد، گفت: قطر، ترکیه و عربستان در خونریزی در سوریه دست داشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ادامه مصاحبه تفصیلی با شبکه خبری المیادین گفت: دمشق بیشترین بها را برای جنبش مقاومت «حماس» پرداخت کرد و اکنون سکوت آن در برابر مواضع قرضاوی را بی‌وفایی به سوریه می‌دانیم.

وی در مورد رابطه سوریه با حماس گفت: ما بر اساس اینکه حماس مبتنی بر مقاومت است، از آن حمایت کردیم و اگر این جنبش در نظر دارد مقاومت خود را به طور واقعی و صادقانه حفظ کند، ما با آن خواهیم بود اما اگر در صدد است اخوان المسلمین باشد، دلیلی برای این روابط باقی نمی‌ماند.

رئیس جمهور سوریه در عین حال افزود: ما باید از ملت سوریه بپرسیم آیا بار دیگر حماس را خواهند پذیرفت؟

وی تصریح کرد: اگر امیر قطر به دنبال تغییر سیاست کشورش در قبال سوریه است، باید از دخالت در مسائل داخلی سوریه دست برداشته و به حمایت از تروریست‌ها پایان دهد و این حداقل درخواست ما از هر کشوری است که در خونریزی در سوریه دخالت داشت.

بشار اسد با اشاره به اینکه امیر قطر در آغاز تحولات و بحران سوریه، به سوریه سفر کرد، اظهار داشت: پس از رخدادهای مصر و تونس، قطر تصور کرد که می‌تواند ساختار کشورهای عربی را به گونه ای که مناسب آنان است، تغییر دهد.

وی در ادامه این مصاحبه اظهار داشت: قطر با کشورهای اروپای شرقی، قراردادهای تسلیحاتی امضا و سپس سلاح‌های خریداری شده را به سوریه منتقل کرد و در این میان، قطری‌ها تلاش کردند اینگونه القا کنند که در تحولات سوریه دخالتی ندارند.

بشار اسد تاکید کرد: قطر نمی‌تواند در خصوص دموکراسی و اصلاحات، توصیه‌ای برای دیگران داشته باشد.

وی سپس گفت: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و امیر قطر به مدت پنج ساعت تلاش کردند که ما را به دخالت در مسائل لبنان متقاعد کنند اما ما نپذیرفتیم و آنان از ما خواستند که از بازگشت «سعد حریری» به نخست وزیری لبنان حمایت کنیم اما در پاسخ اعلام کردیم که در مسائل داخلی لبنان دخالت نمی‌کنیم.

بشار اسد در ادامه تصریح کرد: اردوغان و اخوان المسلمین با بهره برداری تحریک آمیز از دین به دنبال قدرت هستند و اردوغان تلاش می‌کرد که اخوانی ها را در سوریه به قدرت برساند تا به این ترتیب آنان را به اکثریت حاکم در منطقه تبدیل کند و دلیل این مواضع وی در قبال سوریه، وابستگی او به جریان اخوان المسلمین است زیرا نخست وزیر ترکیه بیش از اینکه به روابط آنکارا و دمشق توجه داشته باشد، توجه خود را بر اخوانی‌ها متمرکز کرده است.

اسد با تاکید بر اینکه قطر، ترکیه و عربستان در خونریزی در سوریه دست داشتند، گفت: تعامل با این کشورها نیازمند رضایت و موافقت سوری‌ها است.

وی افزود: عربستان و سایر کشورهای دیگر حق ندارند در مورد مسائل داخلی سوریه سخن بگویند زیرا ریاض از نظر اصلاحات سیاسی عقب مانده ترین کشور جهان به شمار می آید.

اسد گفت: در حالی که عربستان با امانتداری کامل، سیاست‌های آمریکا را به اجرا در می‌آورد آیا کسی جرأت دارد که آن را کشوری مستقل بنامد؟

رئیس جمهور سوریه سپس اظهار داشت: از کسانی که از سوریه به دلیل روابط با ایران، خشمگین هستند باید پرسید چرا اکنون برای از سرگیری روابط با آن شتاب دارند.

وی همچنین تاکید کرد که مواضع سوریه در قبال مقاومت روشن است و هیچ چیز پنهانی در این خصوص وجود ندارد زیرا انواع حمایتی که می‌توانیم از مقاومت داشته باشیم، اعلام شده و خواهد شد و علنی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها