کد خبر: ۱۷۵۲۸۵
زمان انتشار: ۱۸:۳۳     ۲۹ مهر ۱۳۹۲
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تشریح وضعیت فکری حجاریان گفت: کسانی رفورم را ترجمه می‌کنند، هیچ پشتوانه فکری و اندیشه‌ای ندارند بنابر این اصلاحات، اصلا در ایران تئورسین ندارد که حجاریان مدعی آن باشد.
حجت‌الاسلام عبدالمجید اشکوری استاد فلسفه سیاست در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به اظهارات پیاپی حجاریان درباره مسائل تئوریک و سیاسی، گفت: آقای حجاریان یک‌طرفه حرف می‌زند، چون توان علمی برای دفاع از اظهارات خود را ندارد.
 
وی با بیان اینکه مهمترین مشکل حجاریان این است که تصور می‌کند، تئورسین و یا ایدئولوگ است، تاکید کرد: ادبیات حجاریان، ترجمه‌ای است نه تولیدی. کسانی که ادبیات غیرتولیدی داشته باشند، نمی‌توانند خود را تئورسین بنامند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا آمادگی مناظره با حجاریان را دارید، گفت: نه تنها بنده، بلکه خیلی از دانش‌آموختگان علوم عقلی و انسانی حاضرند با حجاریان مناظره کنند امام مهم این است که ایشان چه حرفی برای گفتن و بحث دارد؟ آیا حجاریان می‌تواند از آنچه از نیروهای عملیاتی و غیرتئوریک همچون ریچارد روتی و جین شارپ می‌گوید، دفاع مستدل داشته باشد؟ 
 
اشکوری با بیان اینکه تئورسین‌های غربی همچون ژان ژاک رسو و هایدگر و هگل صاحب نظریه‌ هستند، گفت: حجاریان، برخی از حرف‌های فلاسفه غربی را مطالعه و حفظ کرده است و آنچه می‌گوید، تکرار حرف‌‌های فلاسفه غربی است؛ به لحاظ علمی اشکالی ندارند کسی حرف‌های فلاسفه‌ غربی را تکرار کند اما مهم این است که بتواند از آنچه می‌گوید به طور مستدل دفاع کند و لذا چنین ویژگی در آقای حجاریان نیست و بر همین اساس، ایشان قابلیت لازم را برای مناظره تئوریک ندارد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مشکل حجاریان، جمهوری اسلامی نیست، گفت: حجاریان با اصل انقلاب اسلامی مشکل دارد و بر اساس عقلانیت ابرازی به دنبال هدف خود که به لحاظ تئوریک براندازی انقلاب اسلامی است، می‌گردد و مطابق همین عقلانیت ابرازی است که می‌گوید عبور از خاتمی تندروی بود اما عبور از حاکمیت تندروی نیست.
 
وی با بیان اینکه حجاریان به خاتمی نگاهی ابرازی دارد، گفت: حجاریان می‌داند که نمی‌تواند از حاکمیت به عنوان ابراز استفاده کند و بر همین اساس، عبور از حاکمیت را مباح می‌کند اما عبور از خاتمی را برنمی‌تابد چون خاتمی برای او و همفکرانش یک ابزار بوده و است.
 
اشکوری با بیان اینکه از اظهارات حجاریان بوی عبور از روحانی به مشام می‌رسد، گفت: حجاریان تمام اندیشه و معلومات خود را در در دادگاه فتنه 88 مطرح کرد و بحث ما این است که ایشان هیچ چیز غیر از آنچه در دادگاه 88 گفت، ندارد.
 
استاد فلسفه سیاست در موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه آنچه تحت عنوان اصلاح‌طلبی بعد از دوم خرداد76 در ایران مطرح شده است، هیچ تئورسینی ندارد، گفت: کسانی رفورم را ترجمه می‌کنند، هیچ پشتوانه فکری و اندیشه‌ای ندارند بنابر این اصلاحات، اصلا در ایران تئورسین ندارد که حجاریان مدعی آن باشد.
 
وی با بیان اینکه فلسفه برگزاری مناظره کشف حقیقت است، گفت: حجاریان مجذوب لیبرالیسم و تفکر لیبرال است و اگر قرار باشد، مناظره‌ای برگزار شود باید موضوع آن، اثبات و عدم اثبات تئورسین خواندن امثال حجاریان باشد چرا که باید حقیقت را که همان ناتوانی حجاریان در تولید فکر و اندیشه است یکبار برای همیشه در پیشگاه افکار عمومی، روشن و اثبات شود.
 
وی با بیان اینکه اقدام برخی رسانه‌ها در توصیف کردن حجاریان با عنوان تئورسین اصلاحات، غلط مصطلح است، گفت: تئورسین‌‌ کسی است که مشرب فکری و اندیشه‌ای روشن و مستحکم همراه با ادبیاتی غیرترجمه‌ای داشته باشد؛ مثلا حضرت امام از برزگترین تئورسین‌های جهان بودند و همچین امروز حضرت آقا واقعا یک تئورسین بسیار بزرگ و فهیم است که ادبیاتی تولیدی با ساختار اندیشه‌ای مستحکم دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها