کد خبر: ۱۷۴۸۰۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۲۸ مهر ۱۳۹۲
دولت ترکیه که در حال از دست دادن تسلط و حاکمیت خود بر گروه‌های مسلح در مرزهای خود با سوریه است، برای مقابله با جریان تروریستی «امارت اسلامی شام و عراق» دست به دامان سوریه شده و درخواست کمک کرده است.
به گزارش 598، تسنیم به‌نقل از پایگاه خبری العهد نوشت: اگرچه وقت و زمان چندانی از تشکیل گروه تروریستی «امارت اسلامی شام و عراق» یا همان «داعش» که از جمله شاخه‌های وابسته به سازمان «القاعده» است، در سوریه نمی‌گذرد، اما این گروه تروریستی هرروز درحال افزایش گستره سیطره خود بر مناطق مختلفی است که زمانی کنترل آنها را «ارتش آزاد سوریه» به‌عهده داشت.

این گروه تروریستی هم اکنون دارای نفوذی فزاینده‌ای در مناطق مختلف شمال سوریه از جمله در حلب، ادلب، رقه و دیر الزور شده و بر شهر «اعزاز» شمالی‌ترین شهر سوریه که نزدیک مرزهای این کشور با ترکیه قرار دارد، مسلط است و این برای ترکیه امری بسیار خطرناک است، چون این مقوله‌ای رایج و متداول و رایج درباره «داعش» است که «میان هیچ‌کس تفاوت نمی‌گذارد و همه برای آن دشمن هستند».

ترکیه، داعش و زدوبندهای پنهانی

اینجاست که بازی‌های پنهانی آشکار می‌شود، براساس اطلاعات به دست آمده این دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه بودند که داعش را تحریک و با آن توافقاتی امضا کردند که بر سر مرزهای ترکیه دست به تحرکاتی بزنند، چون اگر شهر «اعزاز» به دست داعش می‌افتاد، به‌ظن آنکارا ورود ارتش ترکیه به سوریه فراهم می‌گردید و هموار می‌شد، غافل از اینکه گروه‌هایی همچون داعش هیچ‌گاه طرفی را برای دوست و یار و یاور نگه نمی‌دارند و در هرزمان اراده کنند ترکیه را هدف قرار می‌دهند.

دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه چون چنین دیدند، به‌سرعت علیه «ارتش آزاد سوریه» وارد عمل شدند تا زمینه نابودی ارتش آزاد به دست داعش را فراهم کنند، به‌شرط آنکه تعدی و تجاوزی به نیروهای امنیتی ترکیه صورت نگیرد و این تنبیهی بود که ترکیه برای برخی از گروه‌‌های وابسته به ارتش آزاد به‌دلیل سرپیچی از فرمان‌های آنکارا در نظر گرفته بود و از جمله عملیات‌هایی که ارتش آزاد از آنها تعرض و سرپیچی کرده بود، انجام عملیات‌های انتحاری و بمباران مناطق حیاتی و استراتژیک دمشق پس از عملیات‌های موفق ارتش سوریه در ریف دمشق بود.

در این میان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه از این غافل نماندند که با داعش درباره کُردها نیز به توافق برسند و براساس توافق‌های صورت گرفته مقرر شد، در قبال حمایت ترکیه از داعش، این گروه نیروها و عناصر خود را برای تصرف شهر «رأس العین» و مناطق کُردنشین «عفرین»، «تل‌ابیض» در «الرقه» و «قامشلی» بسیج کند.

در عمل ترکیه از داعش تا این لحظه با سلاح و مال و نقل و انتقال مجروحانش به بیمارستان‌های میدانی تأسیس شده در شهرهای «جیلان» و «بنر» و «اورفا» در داخل ترکیه حمایت کرده است.

همزمان با این توافقات داعش جنگ علیه تمام سوریه را با چراغ سبز ترکیه آغاز کرد و همین موجب شد تا به‌سرعت این گروه شهر «اعزاز» را به تصرف خود درآورد.

در همین ارتباط منابع آگاه نیز افشا کردند که دستگاه‌های اطلاعاتی قطر که نفوذ خود را از تمام این مناطق برچیده بودند، نشستی سرّی با بازمانده فرماندهان ارتش آزاد سوریه در ترکیه برگزار کردند تا این گروه تروریستی را از حیث تسلیحاتی بیش از پیش تقویت کند و توجه جامعه بین المللی را به این امر جلب کند که ارتش آزاد قربانی گروه‌های سلفی جهادی شده که وابسته به سازمان القاعده هستند تا به این طریق حمایت جامعه بین المللی نسبت به این ارتش را به دست آورد و در این میان عربستان سعودی از رد پذیرش شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان از سوی مسئولان دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه بسیار خشمگین نشان می‌داد.

افزایش قدرت داعش موجب قیام تمام گروه‌ها علیه آن شد و این مصادف با زمانی بود که داعش دیگر فرمانبری لازم از ترکیه را نداشت و موجب شد تا ترکیه مرزها را برای نقل و انتقال سلاح و مواد غذایی و دارویی و افراد مسلح ببندد، موضوعی که خشم داعش و قیام و طغیان علیه آنکارا را به‌دنبال داشت.

اینجا بود که دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه دریافتند که داعش علیه آن برخاسته و دلیل این مدعا خودروهای بمب‌گذاری شده‌ای بود که در مناطق مرزی ترکیه منفجر می‌شدند. این امر ترکیه را به مستقر کردن نیروهایش بر سر مرزهایش با سوریه واداشت، امری که مقابله به مثل داعش را علیه این اقدام به‌همراه داشت و این مصادف با زمانی بود که داعش تروریست‌های چچنی و آذربایجانی و قزاقستانی خود را نیز وارد کارزار نبردها کرده بود.

تمام این امور موجب شد تا نگرانی‌ها و بیم و هراس‌های ترکیه از داعش دوچندان شود و آنکارا چون عرصه را به‌روی خود تنگ دید، نامه‌ها و پیام‌هایی برای طرف سوری ارسال و از دمشق برای غلبه بر این گروه‌های افراطی و تندرو درخواست کند، موضوعی که تاکنون نیروهای امنیتی سوریه به آن پاسخ نداده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها