حسین طالب علی: این روزها خصوصاً پس از آغاز سال تحصیلی در خصوص تهاجم فرهنگی از طریق درج تصاویر شخصیتهای کارتونی و عروسکهای غربی که بارها در خصوص اهداف آنان و وظیفه ضدفرهنگی که عهدهدار هستند صحبت شده، بر روی لوازمالتحریر دانشآموزان ایرانی صحبتهای بسیاری انجام میشود.
بارها و بارها در گزارشهای مختلف مکتوب و تصویری به اثرات این نوع تبلیغ بر روی کودکان در تغییر رفتار و شیوه زندگی آنها اشاره شده است و روانشناسان و جامعه شناسان متعدد در خصوص تأثیر اسباببازیهای غربی بر روی کودکان و پیامدهای حضور عروسکهایی همچون باربی در زندگی دختران امروز که مادران فردا هستند هشدار دادهاند. عروسکهایی که ناخودآگاه سبک زندگی غربی را با زندگی مادران فردای جامعه ما آمیخته و زن که در اسلام جایگاهی موثر و به مانند ستون جامعه دارد را به سمت زندگی غربی متمایل میکنند.
در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای کمرنگ شدن حضور این نوع عروسکها در کشور صورت گرفت که موفق بودن یا نبودن آن هدف این نوشتار نیست. نکتهای که باید به آن توجه کرد ایجاد موجی در داخل کشور بود که طی آن طرح حذف تصاویر شخصیتهای عروسکی و کارتونی غربی از روی دفاتر و لوازمالتحریر دانشآموزان و بهرهگیری از تصاویر اسطورههای ملی و مذهبی بر روی این اقلام بود که در دستور کار تولیدکنندگان ایرانی قرار گرفت و گزارشها حاکی از موفقیت نسبی این طرح با وجود تمام مشکلات پیش روی تولیدکنندگان بود.
در ادامه با این چنین حرکتهایی که صورت گرفت جرقه امیدی در کمرنگ شدن حضور باربیها در زندگی کودکان ایرانی زده شد و به نظر میرسید هر چند دیر ولی مسئولان بالاخره به فکر مقابله با این شبیخون فرهنگی که امروزه حجم بالایی از کودکان ایران اسلامی را در بر گرفته، افتادهاند و بسیاری از والدین نیز از این طرح استقبال کرده و خواستار ادامه این حرکت فرهنگی و گسترده شدن دامنه آن شدند.
ولی نکتهای که نگارنده را به نوشتن این نوشتار واداشت درج تصویر عروسک باربی بر روی بستهبندی یکی از بستنیهای معروف ایرانی است که واقعاً جای تعجب و تأمل داشت! در حالی که عزم ملی بر بیرون کردن این میهمان ناخوانده از خانههای ایرانی صورت گرفته است، این شرکت برای اندکی بالا بردن فروش خود اقدام به درج تصاویر این عروسک مکار بر روی کالای خود کرده تا کودکان را جذب کند و جالبتر اینکه به راحتی تولیدات خود را در بازار داخل توزیع میکند!
این در حالی است که در برخی کشورها از جمله روسیه تظاهرات علیه این عروسک خوش خط و خال برگزار میشود و والدین نسبت به اثرات منفی آن بر روی دخترانشان اعتراض میکنند. آنها باربی را عاملی در راستای ایجاد افسردگی و لاغری مفرط بر کودکانشان میدانند و با ترویج آن مخالفت میکنند.
از آنجا که سلامت فکری و باطنی زن در جامعه اسلامی ضامن سلامت اجتماع و خانواده است و این چنین ابزارهایی که غرب برای ایجاد انحراف و تغییر نگرش زن به زندگی تولید کرده میتواند در خدشهدار شدن این سلامت اثرگذار باشد، به نظر میرسد نهادها و دستگاههای ذیربط باید دست به دست هم دهند و مقرراتی را وضع کنند که نمادها و تصاویر غربی که ذهن کودکان را درگیر میکند و باعث تغییر نگرش آنها به زندگی میشود در گام اول به طور کامل از سطح تولیدات داخلی زدوده شده و در مراحل بعد نیز مقرراتی برای نظارت بر روی کالاهای وارداتی از این حیث وضع و اعمال شود.
دین مبین اسلام فرهنگساز است و مسئولین باید با تمسک به آن در وهله اول
با فرهنگسوزی که توسط غرب ترویج میشود مقابله کرده و در ادامه به
فرهنگسازی براساس مبانی غنی اسلامی بپردازند تا جامعه بتواند سلامت فکری،
روحی و ظاهری مبتنی بر آموزههای اسلامی را در خود فراگیر کند.