کد خبر: ۱۷۴۱۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۲۳ مهر ۱۳۹۲
روزنامه ی تهران امروز مطلبی را از محمدعلي اسفناني با عنوان«استقامت سخت؛ راه نتيجه‌‌گيري در ژنو »در رابطه با مذاکرات پیش روی گروه 1+5 به چاپ رسانده است:
به گزارش 598، مذاكرات ژنو امروز در شرايطي آغاز مي‌شود كه بحث و گمانه‌زني درباره محتوا و نتايج احتمالي آن به اوج خود رسيده است، با اين حال به نظر مي‌رسد در مورد اين مذاكرات دو نكته كليدي وجود دارد، اول اينكه مذاكرات در چه سطحي برگزار مي‌شود و دوم اينكه چه كنيم كه در مذاكره ژنو نتيجه بهتري بگيريم.

درباره سطح مذاكرات بايد گفت همانطور كه آقاي ظريف وزير خارجه كشور عنوان كردند مذاكرات بايد طوري پيش برود كه گره كوري كه پيش از اين درآن انداختند باز شود، اين موضوع مرتفع نمي‌شود مگر با برگزاري مذاكرات در سطح وزراي خارجه كه افرادي تصميم‌گير در آن حضور داشته كه مي‌توانند مذاكرات را نتيجه بخش كنند. به اعتقاد من ضرورت ايجاب مي‌كند كه وزراي خارجه مذاكرات را برگزار كنند تا هم ابعاد ماجرا روشن‌تر شود و هم تصميم‌گيري درباره آن با سرعت بيشتري اتفاق افتد.

بر همين اساس اين گام موثري مي‌تواند باشد تا جلسه براي نتيجه‌‌گيري انجام شود نه مذاكره براي مذاكره، اما در عين حال بايد مذاكره‌كننده‌ها با صداقت به جلسه آمده و درباره واقعيت‌هايي كه در دادگاه صالح ابراز شده است طرح موضوع كنند نه درباره احتمالات كه خلاف قواعد بين‌الملل است، چرا كه در اصول بين‌الملل و قواعد بين‌المللي اصل بر برائت كشورها است مگر اينكه در دادگاه صالحي جرمي يا تخفلي از آنها به اثبات برسد.

اما در اين بين نبايد از نقش لابي‌هاي صهيونيستي در كاهش سطح مذاكرات غافل شد؛ لابي‌هاي صهيونيستي كه يك‌بار قدرت آن را در تغيير سخن رئيس‌جمهور آمريكا پس از صحبت در مجمع عمومي سازمان ملل مشاهده كرده‌ايم. اين لابي‌ها اثرات بسياري دارند هر چند كه امروز اوضاع شفاف‌تر شده و افكار عمومي جهان نسبت به اقدامات ايران و استفاده صلح‌آميز انرژي هسته‌اي مثبت است. با همه اين شرايط باز هم نبايد از نقش اين لابي‌ها چشم پوشيد.

اما نكته دوم درباره بهترين روشي است كه ايران مي‌تواند براي نتيجه‌‌گيري از مذاكرات استفاده كند. همانطور كه تجربه ثابت كرده آنجا كه ما يك گام عقب‌نشيني كرديم، آمريكايي‌‌ها و صهيونيست‌ها يك گام به جلو برداشتند و به اعتقاد من براي نتيجه‌‌گيري بهتر بايد از حالت تدافعي خارج شده و به استقامت سخت بپردازيم. بدين معني كه روي پيشنهادات و طرح‌هاي خودمان پافشاري كنيم و بخواهيم روي آنها به نتيجه برسيم.

با همه اين معادلات فكر مي‌كنم اتفاقاتي كه در مجمع عمومي سازمان ملل با سخنراني رئيس جمهور رخ داد و در كنار مذاكرات، حاشيه‌اي كه اتفاق افتاد و البته سفر رئيس مجلس به اروپا و صحبت با سران اروپايي، فضا براي كسب نتيجه فراهم شده و فشارها كاسته شده‌‌اند. بنابراين مي‌توان اميدوار بود اگر طرف‌هاي غربي بازي را به هم نريزند، امكان گرفتن نتيجه از مذاكرات ژنو دور از تصور نيست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها