کد خبر: ۱۷۳۹۰
زمان انتشار: ۱۷:۱۴     ۲۰ مرداد ۱۳۹۰
سخنان رهبری خطاب به كسانی بود كه این روزها از هر تریبونی استفاده می‌كنند و در مطبوعات و رسانه‌های مختلف از نامرادی‌ها و نارسایی‌ها به گونه‌ای سخن می‌گویند كه گویا نظام در تمام طول این 32 سال و به‌خصوص در 7 سال گذشته هیچ دستاوردی جز تباهی و عقب‌گرد نداشته است. این یك جفای بدون چون و چرا در حق نظام است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب در جمع كارگزاران نظام به تبیین نقاط قوت و ضعف نظام جمهوری اسلامی پرداختند. آقای محمدحسین صفارهرندی از این دیدار و سخنان رهبری می‌گوید.

 دیدار رهبر معظم انقلاب با كارگزاران نظام نسبت به دیگر دیدارهای ایشان چه تفاوت‌هایی دارد؟

جلسه‌ی دیدار كارگزاران نظام با رهبری از مهم‌ترین جلسات ایشان با اقشار مختلف است. در این جلسه برآیند كلی نیروها و توانمندی‌های حكومتی، مدیریتی، اجرایی و قانون‌گذاری نظام حضور دارند. واژه‌ی برآیند در این مورد به این دلیل كاربرد دارد كه مسئولان سابق تا مسئولان كنونی نظام را در بر می‌گیرد. یعنی نیروهای بالقوه و بالفعل در سطوح مدیریتی نظام در چنین نشستی گرد هم می‌آیند. بنابراین نكاتی كه حضرت آقا می‌فرمایند، تنها ناظر بر احوال مسئولان فعلی نیست، بلكه این نكات حاوی نگاهی به چشم‌انداز آینده‌ی نظام و نیز تحولات گذشته است.

 نقطه‌ی عطف و ویژگی فرمایش‌های رهبری در دیدار اخیر ایشان چه بود؟

در این جلسه شاهد بودیم كه رهبر معظم انقلاب با ارائه‌ی یك تحلیل جامع از توانمندی‌های نظام، فهرستی از نقاط ضعف را نیز ارائه فرمودند. هرچند ایشان پیش از این هم به نقاط ضعف در كنار نقاط قوت اشاره كرده بودند، اما تفاوت تحلیل اخیر ایشان با تحلیل‌های قبلی این بود كه به بیان فهرست‌وار نقاط ضعف پرداختند.
علی‌رغم تذكرات پی‌در‌پی حضرت امام رحمه‌الله و نیز حضرت آقا به مسئولان، باز هم هر از گاهی شاهد بالاگرفتن دامنه‌ی مشاجرات هستیم؛ تا جایی كه موجب نگرانی مردم و دلسوزان نظام و رهبری می‌شود.

بیان نقاط قوت و ضعف از سوی رهبر معظم انقلاب و در جمع مسئولان و كارگزاران نظام چه پیام و پیامدی دارد؟

بیان فهرستی از مشكلات توسط رهبری حاكی از نگاه بسیار دقیق ایشان است. ایشان با بیان نقاط ضعف، اولویت‌های كاری آینده‌ی نظام را مشخص كردند و این به معنی استفاده‌ی مثبت و حركت‌آفرین و امیدبخش ایشان از بیان این نكات بود.

 درباره‌ی نقاط مثبت و منفی مطرح‌شده‌ی رهبر انقلاب توضیح دهید.

روحیه‌ی ایستادگی و پافشاری بر موضع حق و كوتاه‌نیامدن در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان از مهم‌ترین دستاوردهای مثبت نظام است كه تجلی آن در عرصه‌های مختلف علمی و سیاسی و فرهنگی بروز و ظهور یافته است. امروزه ما شاهد آثار سرایت این روحیه به دیگر ملت‌ها‌ و كشورها هستیم و رهبری در جای‌جای سخنانشان در این دیدار به‌نوعی به این موضوع اشاره ‌كردند.

این قیام و خیزش‌ ملت‌های منطقه، بدون تردید از بركات نظام جمهوری اسلامی و محصول پیروزی‌های مردم ما در مقابله با دشمنان سلطه‌جو است. اگر جمهوری اسلامی هیچ دستاوردی جز این اثرگذاری بر ملت‌های منطقه را نداشت، همین مهم‌ترین دستاورد آن بود. اگر كسی این دستاورد بزرگ را نبیند، یا دچار كوری باطنی است یا این‌كه كوری ظاهری گریبان او را گرفته است.

در بخش نقاط ضعف هم نكات مهمی مطرح شد. در این باره باید گفت خدمات دولت و مجلس و قوه‌ی قضائیه و دیگر دستگاه‌های كشور از دید مردم پنهان نیست و كاملاً مقبول است و در مواقع لزوم، خود مردم از خدمتگزاران قدردانی می‌كنند، اما باید دید چه شده كه برخی مشكلاتی را كه 30 سال پیش هم داشتیم، هنوز هم داریم؛ نقاط ضعفی كه حتی بعضاً تشدید هم شده است.

یكی از این موارد، روحیه‌ی میل به دلبستگی‌های دنیا و اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی است. شاید حكمت این‌كه حضرت آقا نسبت به این مسئله اخطار جدی دادند، این بوده كه این مشكل از حد غفلت و قصور فراتر رفته و در بعضی موارد حالت تقصیر به خود گرفته است. رهبری برخی از این نقاط ضعف را كه بر گردن نظام سوار شده، محصول تقصیرها دانستند و تقصیر یعنی قصور عامدانه. وقتی خطایی 30 سال تكرار می‌شود، دیگر نمی‌توان آن را اشتباه و غفلت دانست، بلكه باید آن را مسئله‌ای مخاطره‌آمیز برای نظام تلقی كرد.

بخش دیگری از نقاط ضعف مشكلات سیاسی است. علی‌رغم تذكرات پی‌در‌پی حضرت امام رحمه‌الله و نیز حضرت آقا به مسئولان، باز هم هر از گاهی شاهد بالاگرفتن دامنه‌ی مشاجرات هستیم؛ تا جایی كه موجب نگرانی مردم و دلسوزان نظام و رهبری می‌شود. اگر قوای مسئول در كشور به تذكرات ایشان توجه می‌كردند، دیگر تشكیل گروهی خاص برای حل اختلافات چه لزومی داشت؟

چه‌بسا به همین دلایل ایشان لازم دیدند تا تذكرات عریان و صریح‌تری بدهند. حضرت آقا دو فهرست جداگانه تهیه كرده بودند كه در یكی خوبی‌ها را برشمردند و در دیگری بدی‌ها و سیئات را ذكر كردند.
رهبری نگران مطلق‌دیدن خوبی‌ها و دستاوردها از سوی عده‌ای دیگر و به‌خصوص دست‌اندركاران فعلی نظام است. كسانی كه با بستن چشمان خود بر روی مشكلات، در حقیقت راه را برای حل مشكلات می‌بندند و همچنین راه پیشرفت‌های آینده را به‌نوعی سد می‌كنند.

به نظر شما خطاب سخنان رهبری در بیان نقاط قوت و ضعف چه كسانی بودند؟

این سخنان رهبری خطاب به كسانی بود كه این روزها از هر تریبونی استفاده می‌كنند و در مطبوعات و رسانه‌های مختلف از نامرادی‌ها و نارسایی‌ها به گونه‌ای سخن می‌گویند كه گویا نظام در تمام طول این 32 سال و به‌خصوص در 7 سال گذشته هیچ دستاوردی جز تباهی و عقب‌گرد نداشته است. این یك جفای بدون چون و چرا در حق نظام است. شاید عامل آن هم كینه‌های برخی نسبت به رقبای سیاسی خود باشد، اما دود آن به چشم كل نظام و كشور می‌رود. رهبر انقلاب در بخش نخست صحبت‌هاشان و در بیان نقاط قوت، پاسخ این بی‌انصافی‌ها را ‌دادند. ایشان كسانی را هم محكوم كردند كه چشمشان را بر روی هر واقعیتی می‌بندند و این‌گونه قضاوت می‌كنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان نقاط ضعف دو مطلب را مطرح فرمودند. مطلب اول پیامی بود به آن كسانی كه وقتی رهبری از نظام دفاع می‌كنند و از دستاوردها صحبت می‌كنند. آن‌ها این دفاع را به پای بی‌اطلاعی رهبری از نقاط ضعف كشور یا تعمد ایشان در ندیدن این نقاط می‌گذارند و ارزیابی ایشان را یك ارزیابی یك‌سویه القا می‌كنند.
رهبر انقلاب با فهرست‌كردن نقاط ضعف به این افراد نشان دادند كه نه‌تنها رهبری از این موضوعات بی‌اطلاع‌ نیست، بلكه اطلاعات ایشان بسیار فراگیر و جامع‌تر از آن‌ها در مورد مسائل كشور و نقاط ضعف و مشكلات است.

نكته‌ی دوم این‌ بود كه رهبری نگران مطلق‌دیدن خوبی‌ها و دستاوردها از سوی عده‌ای دیگر و به‌خصوص دست‌اندركاران فعلی نظام است. كسانی كه با بستن چشمان خود بر روی مشكلات، در حقیقت راه را برای حل مشكلات می‌بندند و همچنین راه پیشرفت‌های آینده را به‌نوعی سد می‌كنند. چون شناخت مشكلات و ناكامی‌ها مقدمه‌ی لازم برای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها و صعود به قله‌های بعدی پیشرفت است. متأسفانه برخی به خاطر این‌كه كارنامه‌ی خودشان را مطلقاً مثبت نشان دهند، به هیچ وجه حاضر به قبول مسئولیت برخی مشكلات كشور نیستند و همه‌چیز را در دوره‌ی مدیریت خود كاملاً مثبت و خوب جلوه می‌دهند. البته این هم كاملاً غیر واقعی و مشكل‌آفرین است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها