کد خبر: ۱۷۳۷۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۳     ۲۲ مهر ۱۳۹۲
جوان‌ترین‌ دانشمند ایرانی که تنها ۲۲ سال دارد، تاکید کرد هدف اصلی وی از حضور در عرصه بین‌المللی برای اجرای پروژه‌ای مشترک بین ایران و ترکیه است.
به گزارش 598 به نقل از فارس، سجاد یعقوبی ۲۲ ساله را شاید بتوان جوان‌ترین دانشمند ایرانی نامید. وی که تابعیت ایرانی دارد، در خانواده‌ای از شهر شیعه‌نشین «ایغدیر» ترکیه به دنیا آمده است. پدر بزرگ وی «عباس یعقوبی» در گذشته‌های دور از ترکیه به ایران مهاجرت کرده و در شهر مرزی ماکو ساکن شده است.

سجاد یعقوبی درحال حاضر در دانشگاه باغچه شهر ترکیه در رشته بیوپزشکی به تحصیل اشتغال دارد، اما علاقه اصلی وی به علم پزشکی است. وی تاکنون در مسابقات بسیاری در سطح بین المللی شرکت کرده و تاکنون ۱۱ مدال طلا، ۷ نقره و ۶ برنز کسب کرده است.

وی همچنین موفق به کسب دکترای افتخاری شده و از سوی سازمان ملل به عنوان «جوان‌ترین دانشمند جهان» را بدست آورده است.

از دیگر افتخارات یعقوبی می‌توان به جایزه بهترین اختراع از سوی دولت آلمان، جایزه خلاق‌ترین مخترع دنیا از سوی دولت آمریکا و جایزه بهترین مخترع جهان از سوی سازمان اختراعات جهانی آسیا اشاره کرد.

وی همچنین سه کتاب درباره روبوکاپ‌ها و علم پزشکی به رشته تحریر درآورده و مقالات بسیاری نوشته است.

سجاد یعقوبی در ایران نیز دو سال متوالی برنده باهوش‌ترین دانش‌آموز شده است و قرار است در ماه‌های آتی به عنوان مهمان ویژه سازمان ملل در کنفرانس «صلح و سلامت» در نیویورک سخنرانی کند.

فارس برای معرفی این دانشمند جوانی ایرانی گفت‌وگویی با وی ترتیب داده است که در زیر می‌آید:

چگونه شروع به اختراعات خود نمودید؟

من از دوران کودکی عاشق علم پزشکی بودم. از دوران راهنمایی شروع به کار روی روبوکاپ‌ها نمودم، اما علاقه‌ام به پزشکی مرا به این سمت سوق داد. به فکرم رسید با تلفیق روبوکاپ‌ها و علم پزشکی کار علمی‌ام را دنبال کنم. در مسابقات روبوکاپ جهانی دو سال رتبه سوم را کسب کردم.

استعداد شما در ایران چگونه کشف شد؟

در سال دوم راهنمایی توانستم در ایران رتبه اول را کسب کنم. بعد از آن راه من هموار شد و به مسابقات زیادی در ایران دعوت شدم. در المپیادهای روبوکاپ رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردم. وقتی وارد اول دبیرستان شدم، آن سال مسابقات جهانی روبوکاپ در ایران برگزار می‌شد. تیم ما بین ۳۶۵ گروه دانشجوی دوم شد. از سال دوم دبیرستان شروع به اختراعات جدید نمودم.

آیا اختراعات شما همگی در زمینه پزشکی است؟

بله، شاید بیش از نود درصد این اختراعات در زمینه پزشکی است.

 بعد از کسب این همه مدال و افتخار مایلید، در کدام یک از کشورهای ایران، ترکیه و یا کشوری که جایزه گرفته‌اید، زندگی کنید؟

 به هر کشوری که رفتم پیشنهادات زیادی دریافت کردم، اما مایلم در ترکیه و ایران بمانم. شاید به دیگر کشورها هم رفتم، اما هدفم آوردن تکنولوژی این کشورها به اینجاست، یعنی هدفم انتقال تکنولوژی از غرب به شرق و بالعکس است.

در سخنرانی های خود در غرب چه خواهید گفت؟

من دو سخنرانی در آمریکا دارم. بیشتر درباره فعالیت‌های خودم صحبت خواهم کرد، اما هدف اصلی‌ام اشاره به مشکلات جهانی و دعوت از همه کشورها به صلح و اتحاد است.

 الان در ترکیه زندگی می‌کنید و در اینجا فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهید. چرا این فعالیت‌ها را در ایران دنبال نمی‌کنید؟

 من و خیلی از دوستان نظیر من می‌خواستیم در ایران فعالیت کنیم، اما به دلیل تحریم‌های غرب فعالیت‌امان در یک نقطه متوقف می‌شد. این تحریم‌ها کار در عرصه بهداشت را نیز مختل می‌کرد. به همین دلیل مجبور شدم به ترکیه بیایم، چون ترکیه تحریم نیست و می‌توان راحت‌تر کار کرد. در اینجا بخش خصوصی هم از من حمایت کرد، یعنی هدف من رفتن از ایران و تنها گذاشتن ایران نبود. هدف اصلی من انجام یک پروژه مشترک بین ایران و ترکیه است.

 در پایان اگر مطلبی دارید، بفرمایید؟

از اینکه علیرغم تحریم‌های آمریکا در مسابقات اختراعات در این کشور شرکت کرده و جوایز ویژه‌ای کسب کردم، به نام کشورم و خودم افتخار می‌کنم. زیرا در این ابزار کافی نیست و برنده شدن جوایز بزرگ با این همه محدودیت افتخارآمیز است. این افتخار در عین حال پیام مهمی به غرب و آمریکاست، با این مضمون که «بیبنید ما می‌توانیم علیرغم این همه تحریم پیشرفت کنیم».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها