کد خبر: ۱۷۳۷۵
زمان انتشار: ۱۶:۰۵     ۲۰ مرداد ۱۳۹۰
 مدرس حوزه و دانشگاه گفت:باید حریم ها حفظ شود ، اما در عین حال به صورت سربسته بچه ها متوجه وجود اصل یک رابطه غیر از روابط عادی انسانی بین پدر و مادر شوند.
به گزارش 598 ، زهرا امین مجد عضو هیات عملی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه جوانی برنا با بیان این مطلب گفت: رعایت این دو نکته به ویژه در دوره ای که به آن به اصطلاح دوره اول کودکی می گوییم اهمیت دارد.

 نکته دوم این است که در مرحله دوم کودکی یعنی از 7 تا15سالگی پاسخ پرسش‌های کودکان در زمینه مسائل جنسی را سربسته اما در عین حال با توجه و دقت پاسخ داد ؛ بنابراین از سن7سالگی به بعد می شود به صورت آموزش مستقیم به تدریج کودکان را با مفاهیمی که در شریعت به طور مشخص آماده است، آشنا کرد و بویژه وقتی به بلوغ نزدیک می شوند مسائلی مثل حرمت، زنا، حیا، عفت و مظاهر تحریک را به آنها آموزش داد.

وی تصریح کرد: تاکید فراوانی بر آموزش سوره نور به دختران و پسران وجود دارد. در روایات آمده است که اگر مردی در خانه ای سوره نور را مرتب بخواند هیچ کدام از اعضای خانواده دچار ابتلائات اخلاقی نمی شوند.

در عین حال باید توجه داشته باشیم همانطور که در قرآن در مورد مسئله تربیت مسایل و رهنمودهایی وجود دارد، در مورد تربیت جنسی هم اشارات فراوانی وجود دارد و گفته شده است که حتی پیش از تولد شروع می شود.

در روایات مواردی را داریم که به بحث چگونگی همبستری برای تولد فرزند اشاره می کند و می گوید این مورد در شکل گیری شخصیت فرزند هم در آینده موثر است، حتی می گوید وقتی در فکر زن دیگری هم هستید با همسرتان همبستر نشوید.

وی تاکید کرد: گزاره هایی در اسلام وجود دارند که بر توجه بر تربیت جنسی فرزند از همان ابتدا که متولد می شود دلالت می کنند، برای مثال اینکه حتما پدر و مادر در مکانی همبستر شوند که دارای حریمی جدا از کودکان باشد و طوری باشد که فرزند حتی صدای نفس‌های آنها را نشنود.در روایات آماده است که اگر فرزندان صدای نفس های پدر و مادر را در عین معاشقه بشنوند هرگز به رستگاری نمی رسند.

یعنی در خانه هم باید حریم حفظ شود ؛در قرآن به صورت مشخص آماده است که در سه نوبت از شبانه روز فرزندان و کسانی که در خانه هستند، از زن و مردی که در خانه هستند یا پدر ومادر خود برای ورود به اتاق یا حریم‌شان اجازه بگیرند.

وی با بیان اینکه این آیه در قرآن به وضوح دو نکته را مطرح می کند توضیح داد: نکته اول این است که حتما باید حریمی وجود داشته باشد و البته مورد توجه فرزندان باشد و نکته دیگر این که پدر و مادر حتما باید به نیازهای جنسی یکدیگر توجه داشته باشند و این مسئله از همان ابتدا برای فرزندان جا بیافتد. یعنی بچه ها باید توجه داشته باشند که حریم خصوصی بین پدر و مادر وجود دارد، البته هرگز هیچ تحریکی از سوی این حریم متوجه آنها نشود.

به عبارت دیگر، بچه ها به تدریج مسئله جنسی را به رسمیت بشناسند. در خانواده هایی که این حریم وجود ندارد و یا حتی پدر و مادر نیازهای جنسی خود را به خاطر وجود فرزندان سرکوب می کنند در مقابل کسانی که دچار افراط در این موضوع هستند و براساس روانشناسی مدرن و طبق دیدگاه های راسل و فروید معتقد هستند فرزندان باید باید پدر و مادر خود را کاملا برهنه ببینند تا تفاوت های جنسی را درک کنند،فرزندان دچار مشکلات جنسی می شوند.

باید حریم ها حفظ شود ، اما در عین حال به صورت سربسته بچه ها متوجه وجود اصل یک رابطه غیر از روابط عادی انسانی بین پدر و مادر شده و بدانند پدر و مادر در یک حریم خلوت به این نوع از رابطه می پردازند.

این پژوهشگر گفت: وقتی مسائل جنسی فرافکنی نشود, موجب طبیعی بار آمدن فرزند می شود. در خانواده هایی که این نیاز سرکوب می شود و پدر و مادر فراموش کرده و یا نسبت به این موضوع تغافل می کنند، فرزندان بعدها با مشکلات جنسی مواجه می شوند، برای مثال با دیدن یک صحنه جنسی در بیرون از خانه سریع و شدید تحریک می شوند.

در مورد دخترها آمادگی برای ازدواج حاصل نمی شود و با سرد مزاجی بسیار شدیدی مواجه می شوند. بنابراین باید اعتدال وجود داشته باشد. قرآن به صراحت این دو نکته را به همراه هم می گوید؛ اول اینکه باید حریمی وجود داشته باشد،اگر نباشد ابتلائات زیادی به وجود می آید و فرزندان دچار بلوغ زودرس می شوند و در عین حال باید مکانی وجود داشته باشد که فرزند متوجه اجمال این مسئله شود که بین پدر و مادر رابطه جنسی وجود دارد و قطعا این فرزند وقتی بتواند تشخیص داده و به سن بلوغ نزدیک شود، بیشتر با جزئیات آشنا می شود، اما در همان کودکی متوجه می شود که این اتفاق بین پدر و مادر در جریان است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در روایات آمده است که جای خواب فرزندان از 5سالگی باید از پدر و مادر جدا باشد. دنیای مدرن و اقتضائات آن، صنعت، تکنولوژی و شهرنشینی تاثیر بسیاری بر بلوغ جنسی فرزندان دارد و در واقع پیام های مستقیمی از رسانه ها ارسال می شود که باعث بلوغ جنسی زودرس در آنها می شود.برای مثال از عوارض مستقیم شهر نشینی این است که به دلیل زیاد بودن جمعیت خانه ها کوچک می شود و بنابراین حریم ها از بین می رود. وقتی خانه کوچک شود، گاهی پدر ومادرها نمی توانند اتاق های جداگانه داشته باشند. فرزندان دختر و پسر از سن 6سالگی به بعد باید در اتاق های جداگانه بخوابند.

رسیدن به بلوغ جنسی زودرس از آسیب های واضح جریان مدرنیزاسیون است ماهواره و رسانه ها در تربیت جنسی، رشد صحیح اخلاق جنسی در فرزندان در بلوغ جنسی زودرس فرزندان تاثیر بسزایی دارند.یکی از نکات دیگری که روند مدرنیزاسیون به دنبال دارد، رسانه ای شدن خانواده و توجه بیش از حد خانواده ها به رسانه ها است.

وی بیان کرد : در این زمینه دو مسئله وجود دارد؛ تمرکز بر رسانه و اولویت دادن به رسانه و در نتیجه تاثیر این دو مفهوم متفاوت خانواده های امروزی به تبع همه دنیا با یک تاخیر زمانی رسانه ای شدند، الگوهای خود را از رسانه دریافت می کنند، ادامه بقای خود را از خانواده بازنمایی شده در رسانه می گیرند و خانواده ای شکل می گیرد که دارای یک سری از ویژگی های انتزاعی و غیر واقعی است.

هدف از تولید محصولات رسانه ای همین بوده است، وقتی پیام های رسانه ای دریافت می شود خانواده در شکل غیر اصولی خود کار کردهای اسلامی خود را باز تولید نمی کنند. یکی از نکاتی که یک خانواده جدید دارد، تفاوت و فاصله گرفتن از تربیت جنسی اسلامی فرزندان است.

خانواده ها در مغایرت با اصول اساسی مثل حیای فرد، درون همسری، تمرکز بر همسرو احتیاجات او ، خیانت نکردن، غیرت ورزی مفاهیمی را تولید می کند. مشاوران خانواده می گویند شبکه ای مثل فارسی وان مدل جدیدی از خانواده را به صورت الگو جلوه داده و خانواده بازنمایی شده را ارائه می دهد. این خانواده جدید با الگوهای جدید باعث تغییر الگوی تربیت جنسی و الگوی اخلاق تربیت جنسی می شود.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مشاوران خانواده شبکه فارسی وان را شبکه خیانت می نامند چون سعی دارد مسئله خیانت در خانواده را نهادینه و تئوریزه می کند تصریح کرد: رسانه ای شدن و الگو پذیری خانواده ها تاثیر بسیاری در حوزه تربیت بویژه تربیت جنسی فرزندان داشته است. در مدل جدید خانواده،خانواده‌ها الگوهای اخلاق جنسی غربی را دریافت می کند. در این الگوها افراد بصورت حداکثری مجاز به تامین نیازهای جنسی خود هستند و تامین نیازهای جنسی به هیچ شکلی غیر اخلاقی نیست. بویژه در دوران پیش از ازدواج که افراد آزاد محسوب می شوند، مجاز به تامین همه نیازهای جنسی خود هستید و پای مسئله خیانت در عشق هم مطرح نیست.

وی تاکید کرد: هیچ حریم و مرزی هم در این مورد وجود ندارد. رسانه ها افراد را تحریک می کنند و افراد راسخ هستند که حق دارند به نیاز جنسی خود توجه کنند. غیر از این مورد سینگنال ها و پیام های متعددی را به افراد منتقل می کنند و مرتب شاهد هستیم که در رسانه ها؛ شبکه های پورنو که مستقیم پیام های جنسی را به افراد منتقل می کنند و رسانه هایی که از طریق بردن فرد تا مرز تحریک یا ارضاء و بعد رها کردن او پیام هایی را به افراد منتقل می کنند در همه فیلم و سریال‌های غربی چنین صحنه هایی قابل مشاهده است که افراد را به مرز تخیل جنسی پیش می برد.

بعد فرد به سوی تامین این نیاز می رود و شاید نیاز او با دیدن تامین نشود و این موضوع آسیب های دیگری مثل بی بندوباری جنسی، پیدا کردن شریک جنسی، بی حیایی و بی عفتی در همه سطوح و نداشتن حد و مرز برای نظامی مثل خانواده را در پی دارد و بعد قضیه فروپاشی خانواده در غرب که اساس آن برون همسری در خارج از خانه است، در ایران مجدد تکرار خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها