کد خبر: ۱۷۲۹۰
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

به گزارش 598 به نقل از ایسنا ،سید محمد تهوری، مشاور وزیر و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: طبق ضوابط و مقرراتی که برای ادامه تحصیل پناهندگان در کشور وجود دارد اتباع افغانی نیز در مقاطع مختلف ادامه تحصیل می‌دهند البته تا سال گذشته امکان ادامه تحصیل آنها تا مقطع پیش‌دانشگاهی میسر بود این در حالی است که درسال گذشته این محدودیت برداشته شده و این اتباع می‌توانند بدون محدودیت در کنکور شرکت و وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور همچنین در خصوص ادامه تحصیل فرزندان اتباع افغانی غیرمجاز نیز یادآور شد: براساس برنامه‌ای که برای این گروه در نظر گفته شده این افراد می‌توانند تا زمان به اتمام رسیدن مهلت خروجشان از ایران با همکاری وزارت آموزش و پرورش از طریق نهضت سوادآموزی ادامه تحصیل دهند.

وی تاکید کرد: وزارت آموز ش و پرورش باید توجه داشته باشد که ثبت نام اتباع افغانی صرفا با ارائه مدارکی از جمله گذرنامه دارای روادید و پروانه اقامت معتبر، دفترچه پناهندگی، کارت هویت، برگ تردد خروجی مدت دار انجام پذیرد.

تهوری در ادامه یادآور شد: مقامات کشور افغانستان به دنبال این بودند که افراد مجرد زودتر از افراد متاهل تعیین تکلیف شوند. براین اساس مقامات ایرانی ابلاغ کردند که این برنامه در اولویت طرح ساماندهی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف اتباغ غیرمجاز مجرد افغانی در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است افزود: ابتدا ساماندهی اتباع افغانی غیرمجاز مجرد و سپس متاهلین براساس برنامه برنامه‌ریزی ‌های صورت گرفته در دستورکارقرار دارد.

تهوری گفت: یکی از تسهیلاتی که برای شرکت کنندگان در این طرح مورد تاکید قرار گرفته معافیت از پرداخت وثیقه برای اتباعی است که در موعد مقرر از کشور خارج شده و به کنسولگری‌ ما در افغانستان مراجعه کنند این گروه اول تا اطلاع ثانویه از پرداخت وثیقه معاف خواهند بود.

وی تاکید کرد: مهمترین بحثی که در مورد اتباغ غیرمجاز افغانی دنبال می‌شود. عزتمندکردن ورود و خروج آنهاست چرا که بسیار اتفاق افتاده در ورودهایی که به صورت غیرقانونی و قاچاق صورت گرفته مشکلات زیادی برای خود این افراد به وجود آمده است لذا جمهوری اسلامی ایران با این طرح به دنبال نهادینه کردن ورود و اقامت و اشتغال قانونمند اتباع افغانستان است ضمن آنکه به عنوان یک کشور قانونمند باید مشخص شود که چه افرادی و از کجا و در چارچوبهای قانونی وارد کشور ما می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در مورد مشکلاتی که در خصوص تابعیت مضاعف که مورد پذیرش کشور افغانستان است اما در کشور ما قانون یک تابعیتی است گفت: یک تابعیتی قانون کشور ما است و هیچ گونه تجدیدنظری در این رابطه صورت نگرفته لذا تا زمانیکه اتباع ترک تابعیت نکنند نمی‌توانند تابعیت ایران را بگیرند. البته مذاکرات زیادی در این خصوص با کشور افغانستان صورت گرفته و مقرر شده که سند ترک تابعیت برای افراد مورد نظر صادر نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
BAD TARIN TASMIME MOMKEEEEENN . ba inkar rooz b rooz afghan ha bishtar mishan VAAAAAAAAYYYYY BA MAAAAAAA
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۵۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
خیلی تصمیمی غلطلیه ،غلط.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها