کد خبر: ۱۷۲۸۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۱۸ مهر ۱۳۹۲
موارد فوق تقریبا نمایی کلی و راهبردی از آخرین وضعیت پرونده سوریه در آستانه کنفرانس ژنو 2 می باشد و تیم سیاست خارجه دولت آقای روحانی را شرایط مناسبی برای تاثیر گذاری و حل پرونده سوریه قرار داده است. با این وجود نحوه مواجه آمریکایی ها با کنفرانس ژنو آنجایی که به ایران ربط پیدا می کند بی شک ایستگاه مهمی برای سنجش واقعیت دوران جدید روابط ایران و آمریکا محسوب می شود.
598: آمریکایی ها پس از فاصله گیری از گزینه نظامی درباره سوریه که در دورن آن یک شکست سیاسی و نظامی محسوب می شدو همه تمرکزشان بر کنفرانس ژنو 2 و تامین و کسب منافع می باشد.

به گزارش رجانیوز، در آستانه کنفرانس ژنو2 شرایط تاحدود زیادی به نسبت گذشته تغیر کرده است، این تغییرات  راهبردی به شرح ذیل می باشد:
 
الف: متحدین سوریه علی الخصوص ایران و روسیه در حوزه دیپلماتیک مانع بروز یک جنگ بر علیه سوریه توسط آمریکا شده اند و به تعبییری دیگر آمریکایی ها را بیش از پیش در پرونده سوریه به پای میز مذاکره و راه حل سیاسی کشانده اند.
ب: پیروزی های ارتش اسد بر تروریست ها به یک رویه تبدیل شده و ارتش نظام اسد را در دمشق و بسیاری از اطراف آن را تثبیت و پایدار کرده است.همکاری نظام اسد نیز در امحا بمب ها و سلاح های شیمایی نیز مشروعیت و وزن سیاسی این کشور را افزایش داده است.
 
ج: درگیری درونی و نظامی مخالفین اسد در حال تبدیل شدن به یک اختلاف غیر قابل حل و درگیری های فیزکی خونین شده است. در همین حال میزان نارضایتی از گروه های تروریست و مسلح در میان ملت سوریه شتاب ویژه ای در ماه های اخیر به خود گرفته است.
 
د: قطر از معادلات سوریه حذف شده و تلاش های عربستان برای تغییر موازنه نظامی به نفع گروه های تروریست با شکست روبه رو شده است. مسائل داخلی ترکیه بر عملکرد خارجی این کشور تاثیر گذاشته و ترکیه مانند گذشته یک بازیگر توانمند و کاریزماتیک درحوزه دیپلماتیک محسوب نمی شود. ضمن آنکه ترکیه و عربستان نیز در سیاست منطقه ای دچار اختلاف جدی می باشند و سوریه به تنهایی نمی تواند باعث اجماع قطعی در روابط بین اللملی و مخالفین منطقه ای سوریه باشد.
 
ه: میان ایران و آمریکا مذاکراتی صورت گرفته که پرونده های منطقه ای این دو کشور منجمله سوریه را تحت تاثیر قرار داده است.این موضع آمریکایی ها را در شرایطی قرار داده است که بیش از پیش آمریکا در چارچوب راه حل سوریه درگیر خواهد کرد.
 
موارد فوق تقریبا نمایی کلی و راهبردی از آخرین وضعیت پرونده سوریه در آستانه کنفرانس ژنو 2 می باشد و تیم سیاست خارجه دولت آقای روحانی را شرایط مناسبی برای تاثیر گذاری و حل پرونده سوریه قرار داده است. با این وجود نحوه مواجه آمریکایی ها با کنفرانس ژنو آنجایی که به ایران ربط پیدا می کند بی شک ایستگاه مهمی برای سنجش واقعیت دوران جدید روابط ایران و آمریکا محسوب می شود.
 
اما در گام اول آمریکایی ها علائم خوبی از خود صادر نکردند و در اقدامی که نشان می دهد که همچان روح خود برتر بینی برآنها حاکم است برای حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 پیش شرط گذاشتند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت اگر ایران توافقنامه ژنو را بپذیرد، آمریکا از حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 حمایت می‌کند.
 
ماری هارف دیروز اعلام کرد، اگر ایران علنا از بیانیه سال 2012 که خواستار استقرار دولت انتقالی در سوریه می‌شود، حمایت کند، واشنگتن از حضور ایران در کنفرانس صلح ژنو درباره سوریه استقبال خواهد کرد.
 
وی در ادامه ادعا کرد: ما بارها به طور شفاف نقش غیرسازنده ایران در بحران سوریه را متذکر شده‌ایم و انتظار ما این است که هر کشوری که در نشست ژنو 2 حضور می‌یابد باید توافقنامه ژنو را بپذیرد و علنا از آن حمایت کند.
 
هارف اظهار داشت:‌ اگر – و این فقط یک اگر است – ایران توافقنامه ژنو 1 را علنا بپذیرد و از آن حمایت کند، احتمالا حضور آنها در نشست ژنو 2 را بررسی می‌کنیم. در این صورت، آمریکا با تمایل بیشتری، از حضور ایران در این نشست استقبال می‌کند.
 
نحوه مواجه آمریکا برای دعوت ایران به کنفرانس ژنو 2 و انتظاراتش از کشورمان می تواند چارچوبی از نگاه این کشور به مذاکرات با جمهوری اسلامی نیز باشد. آنچه از اظهارات مقامات آمریکایی برداشت می شود این است که آمریکایی ها می خواهند مذاکرات پرونده هسته ای ایران را به محلی برای چانه زنی در مسائل منطقه ای همانند پرونده سوریه تبدیل کنند. این در حالیست که این موضع دقیقا خلاف تاکتیک دولت روحانی است که مذاکرات را می خواهد تنها محدود به مذاکرات پیرامون مسائل هسته ای بکند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها