کد خبر: ۱۷۲۵۳۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۱۷ مهر ۱۳۹۲
بيت‌آشور مدافعي است که پيش از کارلوس کي‌روش توانست نظر يورگن کلينزمن را براي بازي در تيم ملي فوتبال آمريکا جلب کند ولي آسيب‌ديدگي راه او را از آمريکا به ايران کج کرد!

مهرداد بيت‌آشور، جديدترين بازيکن ايراني‌تبار است که کارلوس کي‌روش او را به تيم ملي فوتبال ايران دعوت کرد. براي بيت‌آشور ايران کشوري عجيب نيست.

پايگاه اينترنتي soccer.si.com در گزارشي از اين بازيکن ايراني نوشت: «پدر و مادر بيت‌آشور هر دو در ايران متولد شده‌اند. او در بچگي به ديدن ايران رفت. او تقريبا به زبان فارسي مسلط است. اينها همه دلايلي است که باعث مي‌شود بيت‌آشور با ايران بيگانه نباشد.

او دراين‌باره با خنده مي‌گويد: "وقتي بخواهم فارسي صحبت کنم، قطعا "تابلو" خواهم بود اما اشکالي ندارد."

وقتي تيم ملي فوتبال ايران علاقه خود را به مهرداد بيت‌آشور و فراخواندن او به اردوي تيم ملي اعلام کرد، او اين پيشنهاد را قبول کرد تا براي اولين بار تيم ملي ايران را همراهي کرده باشد. او از سال 2011 که در تيم سن‌خوزه بازي مي‌کند، جزو نفرات اصلي تيمش بوده است. بيت‌آشور مساله‌اي براي رفتن به ايران ندارد. در ايران بستگان زيادي دارد. مهرداد کاملا با فرهنگ ايران آشنايي دارد. تنها نکته نگران‌کننده براي مهرداد بيت‌آشور پرواز طولاني مدت به ايران خواهد بود. براي بيت‌آشور انتخاب ايران اصلا سياسي، فرهنگي يا چيزي از اين دست نبود. بيت‌آشور مي‌خواهد فوتبالش را با تيم ملي ايران تکميل کند و شانس حضور در جام‌جهاني 2014 برزيل را داشته باشد. اين مدافع درباره انتخاب تيم ملي فوتبال ايران مي‌گويد: "تنها دليلم براي انتخاب ايران فوتبال بود. مي‌خواستم در جام‌جهاني بازي کنم. از وقتي بچه بودم، روياي حضور در جام‌جهاني را در ذهن خود داشتم. وقتي کي‌روش من را براي تيم ملي انتخاب کرد، فرصت بي‌نظيري برايم فراهم شد. اميدوارم بتواند از اين فرصت به بهترين شکل استفاده کنم."

تيم ملي فوتبال ايران که صعودش را به جام‌جهاني 2014 برزيل قطعي کرده است، هفته ديگر در ورزشگاه آزادي با تايلند در انتخابي جام‌ ملت‌هاي آسيا بازي خواهد داشت؛ جايي که انتظار مي‌رود 100 هزار هوادار براي حمايت از تيم ملي ايران به ورزشگاه بروند. تيم ملي ايران در حال حاضر با يک پيروزي و يک تساوي در صدر جدول گروه خود قرار دارد. کارلوس کي‌روش که سابقه هدايت مترو استارز و رئال‌مادريد را در کارنامه خود دارد، در اين بازي تمام بازيکنان اصلي خود را در اختيار خواهد داشت. او سعي کرده است علاوه بر لژيونرها بهترين بازيکنان ايران را نيز از ليگ انتخاب کند. چند بازيکن ايراني خارج از کشور بازي مي‌کنند. او از زماني که هدايت تيم ملي فوتبال ايران را برعهده گرفته است، تلاش مي‌کند بازيکنان ايراني‌تباري را که خارج از کشور بازي مي‌کنند، انتخاب کرده و به اردوي تيم ملي ببرد. ارتباط کارلوس کي‌روش با مهرداد بيت‌آشور خيلي آسان بود. اين ارتباط از طريق اميد نمازي، دستيار او در تيم ملي حاصل شد. اميد نمازي متولد ايالت يوتاه است که در ايران بزرگ شده و سپس براي ادامه تحصيل به آمريکا مهاجرت کرده است. او مدت‌هاي زيادي در آمريکا بازي کرده و بيت‌آشور را زير نظر داشته است.

 

بيت‌آشور درباره صحبت با اميد نمازي مي‌گويد: "چند بار با اميد نمازي و دن گاسپار صحبت کرده‌ و مذاکرات زيادي در اين باره انجام داديم. آماده بودم تا براي اردوي تيم ملي ايران در پرتغال نيز به اين اردو اضافه شوم اما اين اردو و بازي دوستانه ايران لغو شد و من در سن‌خوزه ماندم. هيچ‌وقت نمي‌خواهم به گذشته فکر کنم. نگاه من هميشه به آينده است."
 

يورگن کلينزمن، سرمربي تيم ملي فوتبال آمريکا دو بار مهرداد بيت‌آشور را به اردوي تيم ملي آمريکا دعوت کرد. يک بار اوت سال قبل و يک بار هم در ژانويه امسال اما بيت‌آشور در اين دو دعوت حضور نداشت. او در ژانويه امسال به دليل مصدوميتي که برايش پيش آمد، مجبور شد از اردوي تيم ملي آمريکا خارج شود. از آن زمان به بعد بيت‌آشور به تيم ملي آمريکا دعوت نشده بود تا اينکه کارلوس کي‌روش او را به اردوي تيم ملي ايران دعوت کرد. بيت‌آشور درباره دعوتش به تيم ملي آمريکا مي‌گويد: "خيلي ساده بود. آنها بازي من را ديده و به تيم ملي آمريکا دعوت کردند. اين تنها چيزي است که مي‌توانم به شما بگويم. اگر هم آنها من را به تيم ملي آمريکا دعوت نمي‌کردند، باز هم مشکلي براي همراهي ايران نداشتم. پس از اينکه بعد از مصدوميتم اردوي تيم ملي آمريکا را ترک کردم، يورگن کلينزمن به من اس‌ام‌اس داد و گفت چه کار ديگري بايد برايت انجام دهم. کار خوبت را ادامه بده. من بازي تو را نگاه مي‌کنم. مي‌دانم که مسوولان تيم ملي آمريکا استعدادياب‌هاي خوب و مطرحي براي ليگ اين کشور دارند و آنها همه بازي‌ها را با دقت تماشا مي‌کنند. اين همان چيزي است که مي‌توانم درباره اتفاقات پيش آمده درباره دعوت به تيم ملي آمريکا بگويم."

 

مهرداد بيت‌آشور در سال 2010 توسط تيم سن‌ديه‌گو کشف شد. او در پست دفاع راست بازي مي‌کند و علاقه زيادي به نفوذ دارد. بيت‌آشور بازيکن هجومي است. او در طول سه فصلي که در تيم سن‌خوزه بازي کرده، 16 پاس گل داده است که آمار بسيار جالب توجهي به شمار مي‌رود. او نقش بسزايي در موفقيت سن‌خوزه داشته و هواداران اين تيم علاقه خاصي به اين بازيکن دارند.
 


او درباره اينکه پس از رفتن به تهران از مردم و هواداران تيم ملي فوتبال ايران چه انتظاري دارد، گفت: "پاسخ به اين سوال خيلي سخت است. آنها هيچ‌وقت من را در تيم ملي نديده‌اند. مطمئنا شايد آنها چند بار بازي من را در تيم باشگاهي‌ام ديده باشند و نظر خودشان را درباره من داشته باشند. آنها من را بازيکني خوب مي‌دانند اما مطمئنا آنها با بازيکني که سال‌ها در کنارشان بوده همانند من برخورد نخواهند کرد. مي‌خواهم به تهران بروم و همراه تيم ملي ايران تمرينات فشرده‌اي را داشته باشم و بتوانيم بازي بسيار خوبي برابر تايلند انجام دهيم. اين يک گام رو به جلو براي من است."
 


سابقه مهرداد بيت‌آشور به گونه‌اي است که خيلي‌ها در ايران را به خود مجذوب کرده است. آنها خيلي کنجکاو هستند تا درباره اين بازيکن که مدت‌ها در آمريکا بازي کرده، بدانند. حسن روحاني، رييس جمهور جديد ايران در ماه‌هاي اخير تلاش کرده تا رابطه بين ايران و آمريکا بهبود يابد. وقتي او براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورک سفر کرد، بيت‌آشور اين اتفاقات را به ياد مي‌آورد و مي‌گويد: "ما آن هفته در ليگ بازي داشتيم و نتوانستم به آنجا بروم. فکر مي‌کنم خيلي خوب بود اگر مي‌شد با آقاي روحاني ديدار کنم. سياست را دنبال نمي‌کنم و برايم رابطه سياسي بين ايران و آمريکا مهم نيست."
 


او در اين باره ادامه مي‌دهد: "ترسي ندارم که از من دراين‌باره سوالي شود اما متاسفانه نمي‌توانم پاسخي درباره مسائل سياسي بدهم. خيلي خوشحالم که فرصت در اختيار من قرار گرفت تا بتوانم براي تيم ملي ايران بازي کنم. من از اين بابت خيلي خوشحالم. مادرم هميشه به من ايميل مي‌زند و مدام از من اين سوال را مي‌کند: "کي به ايران مي‌روي؟ پرواز تو به ايران چه زماني است؟ فکر مي‌کنم پروازم به ايران صبح زود باشد. هميشه به مادرم از طريق ايميل مي‌گفتم، هر وقت که پروازم قطعي شود به شما مي‌گويم. مادرم بسيار هيجان‌زده است و نمي‌تواند منتظر باشد. بستگان زيادي در ايران دارم که منتظرند من را در ايران از نزديک ببينند. مي‌خواهم شب اول در ايران به همه آنها سلام کنم. سپس سفر کاري من شروع مي‌شود."
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها