کد خبر: ۱۷۲۳۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۱۹ مرداد ۱۳۹۰
کتاب‌های «نقش انگلیس در فتنه 88» و «نقش بهائیت در فتنه 88» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تازگی منتشر شده اند در بیست و دومین نشست زرین قلم فرهنگسرای رسانه رونمایی شدند.
این نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمین روح الله حسینیان(ریس مرکز اسناد انقلاب اسلامی)، عباس سلیمی نمین(مدیر دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران)، امیر خوراکیان(رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، سید صادق پژمان( رییس فرهنگسرای رسانه) و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

سید صادق پژمان، رییس فرهنگسرای رسانه در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به مدعوین و تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه گفت: 22 خردادماه سال 88 آوردگاه حضور میلیونی ملت ایران در اثبات پیوند عمیق و تمام نشدنی خود با آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل بود.

وی افزود: این پیروزی و حرکت گسترده مردم در تحکیم نظام جمهوری اسلامی و ارائه تصویری با شکوه از مردم سالاری دینی، دشمنان قدیمی ایران اسلامی را بار دیگر چنان عصبانی و خشمگین کرد که با برنامه ریزی همه جانبه از هیچ تلاشی در مخدوش کردن این پیروزی فروگزار نبودند.


پژمان با بیان اینکه دشمن به خیال خود تمام انرژی و ظرفیت خود را در تحمیل هدف اصلی طراحی شده ازسال های قبل از انتخابات آغاز کرده است، ادامه داد: دشمن با مشتبه کردن حق و باطل و ایجاد التهاب در کشور در صدد آن بر آمد تا اعتماد مردم و نخبگان را نسبت به نظام مخدوش کند.

وی اضافه کرد: آن ها سعی داشتند با تخریب افکار عمومی، انقلاب اسلامی را تضعیف کنند که با درایت حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت استکبارستیز ایران در رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند.

رییس فرهنگسرای رسانه تاکید کرد: امروز، پس از گذر از مسیر سخت و پرفراز و نشیب فتنه 88 خلایی که بیش از پیش احساس می شود لزوم تمیز مسائل اصلی از مباحث فرعی و تبین دقیق ابعاد و زوایای پنهان این حوادث است.

وی اظهار کرد: بدون شک راه اصلی مقابله با فتنه گری های مستمر و پایان ناپذیر دشمن و واکسینه نمودن نظام نسبت به تحولات آینده، لزوم بصیرت افزایی و روشنگری در میان عموم مردم و نخبگان است.

پژمان در پایان بیان کرد: به نظر می رسد، مجموعه نهادهای انقلابی و فرهنگی تاثیرگزار می بایست همت و مجاهدت بیشتری در تولیدات عمیق، دقیق در مدیوم های متنوع در مسیر شناخت فتنه 88 و دشمن شناسی به خرج دهند.

حجت الاسلام و المسلمین روح الله حسینیان، ریس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در ادمه با اشاره به احادیث پیامبر اکرم(ص) گفت: روزقیامت قلم علما و خون شهدا با هم سنجیده می شود ولی جوهر قلم علما ارجح تر است. اما نوشته هر عالم و دانشمندی در این مرتبه قرار ندارد و قطعا زمانی که با هم قیاس می شوند باید مرتبط با هم باشند و نوشته قلم علما در راستای خون شهدا باشد.

وی در ادامه درباره انتشار این دو کتاب افزود: نوشته ای که جز یاس و نا امیدی از خود به یادگار نمی گذارد ارزشی ندارد. انقلاب اسلامی ثمره خون هایی است که برای نگهبانی از دین اسلام ریخته شدند. جنگ 8 ساله ای که همه ابرقدرت ها با نمایندگی صدام علیه این انقلاب الهی ایجاد شد نیز نمونه‌ای دیگر از این مجاهدت‌هاست.

ریس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به جریان فتنه 88 تصریح کرد: افراد زیادی در این فتنه به شهادت رسیدند که حتی همت برگزاری مجلس ختم هم برای آن ها نداشتیم. قلمی که برای بیان این ایثارها به کار گرفته شود، ارزش دارد و برتر از خون شهداست.

وی تاکید کرد: آن ها که برای دفاع از یک حکومت آرمانی به شهادت رسیدند کاری حسینی کردند و ما که مانده ایم باید کاری زینب وار انجام دهیم و پیام شهدا را به عنوان یک امانت به نسل های بعد برسانیم. ما در زمینه نوشته مقداری سستی کرده ایم.

حسینیان با اشاره به کم کاری در نوشتن تجربه های تاریخی توضیح داد: کم کاری در این زمینه خیانت به شهداست. به لطف خداوند مرکز اسناد انقلاب اسلامی تا حدی توانسته این رسالت را به انجام رساند. چرا که فتنه 88 فتنه بزرگی بود و دست های داخلی و خارجی زیادی در آن دست داشتند.

وی اظهار داشت: دشمنان پیمان بسته بودند که انقلاب را ریشه کن کنند اما با درایت رهبری و فضل خداوند، این فتنه برچیده شد. اکنون وظیفه ما این است تا این ایثار ها را به نسل آینده منتقل کنیم. این دو کتاب که هر دو، روی یک سکه هستند؛ خدمت بزرگی برای واکاوی نقش این دو جریان است.

ریس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اشاره کرد: فتنه 88 یک واقعه صرفا تاریخی نیست بلکه اختصاص به افراد و یک جریان باطل دارد که باید برای همه افشا شود. ما در این کتاب ها نقش انگلیس و بهائیت را در فتنه 88 نشان داده ایم، که نوع دخالت انگلیس خجالت آور بود.

مجموعه اعترافات بهائیان دستگیر شده در این مجموعه گردآوری شده که می تواند نقش آن ها و دخالت های انگلیس را در این فتنه نشان دهد.

عباس سلیمی نمین که به عنوان منتقد میهمان در این برنامه حضور داشت، در ادامه مراسم به نقد این دو کتاب پرداخت و گفت: آنچه را که می تواند موجب شناخت ما از برنامه و شیوه های انگلیس باشد کمتر اثری برای آن منتشر شده و توجه و سرمایه ما معطوف این امر نیست.

سلیمی نمین اضافه کرد: صرفا بیان اتفاقات و شرح تاریخی آن ها نمی تواند مفید باشد. از زمانی که انگلیسی ها تلاش کردند جای پای خود را باز کنند ساز و کارهایی را به و جود آوردند که برای آحاد جامعه قابل تشخیص نبود.

مدیر دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران با بیان اینکه باید به مکانیزم و ساختار فکری انگلیسی ها توجه داشت، بیان کرد: ما درباره نهضت تنباکو، ملی شدن صنعت نفت و مشروطه حرف های زیادی زدیم اما نتوانستیم مردم را آگاه کنیم که انگلیسی ها چگونه آدم می خریدند و در جبهه ها رهبران نهضت ها را از هم می پاشیدند.


وی تصریح کرد: ای کاش ما در زمینه شناخت ساختار ها هزینه و تحقیق می کردیم. بعد از انقلاب هم رخدادهایی وجود داشت که می توانست نقش انگلیس را روشن کند اما این کار انجام نشده و هیچ کتاب و اثر هنری در این زمینه تولید نکرده ایم.

مدیر دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران اشاره کرد: ما داشتیم به یک رشد سیاسی در کشور می رسیدیم و این برای دشمنان ما بسیار سخت و سنگین بود. اینکه جامعه بعد از انقلاب در یک مدت کوتاهی به چنین رشدی رسیده باشد برای آن ها قابل تحمل نبود و آن را بر نتابیدند.

سلیمی نمین ادامه داد: در این کتاب بیشتر به جنبه آشکار ماجرای دخالت انگلیس پرداخته است. ما باید کارهای دیپلماسی انگلیس را در مواجه با وقایع کشف کنیم. آن ها کارهای غیر انسانی برای نقض استقلال یک ملت محقق می کنند. این کتاب در جهت اغنا نسل جوان در این زمینه نمی تواند موثر باشد.

وی اظهار کرد: در بخش اطلاعات آشکار این کتاب برای محققین مناسب خواهد بود و بسیار ارزنده است اما من آن را کافی نمی دانم و تحلیل محتوای آن هم دقیق نیست. ما می توانیم مثلا به جای مهره بیگانه قلمداد کردن عطا الله مهاجرانی، ساختاری که مهاجرانی را در خدمت سرویس های بیگانه قرار می دهد را کشف کنیم.

سلیمی نمین تصریح کرد: اینکه سفیر انگلیس به عنوان مداخله گر در امور ایران اظهاراتی داشته باشد عجیب نیست. اما این مسئله باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد که صادق زیباکلام چرا احساس مسئولیت می کند و در مقام دفاع از سفیر انگلیس بر می آید. اگر کتاب به این نوع مسائل می پرداخت می توانست خواننده را آگاه کند.

وی ضمن اشاره به اینکه این کتاب ها نویسنده و مولف مشخصی ندارد بیان کرد: ما در این حالت با این کتاب ها مشکل داریم. مخاطب انتظار دارد یا پشت آن یک ارگان وابسته به نظام باشد که کمی باعث غنای آن شود و یا یک پژوهشگر آن را گردآوری کرده و حاضر نشده نام خود را بر آن بگذارد. در هر دوحالت ایراد جدی وجود دارد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها