کد خبر: ۱۷۱۶۳
زمان انتشار: ۰۱:۰۸     ۱۸ مرداد ۱۳۹۰
دخالتهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مسائل داخلی سوریه نشان می دهد این کشورها که کوچکترین معیارهای دموکراسی را رعایت نمی کنند از سیاستهای آمریکا درباره سوریه پیروی می کنند.

پادشاه عربستان در اظهاراتی مداخله جویانه، دولت سوریه را به کشتار مردم خود متهم کرد. عبدالله بن عبدالعزیز در دنباله روی از آمریکا و دیگر کشورهای غربی، سفیر خود را از دمشق فرا خواند و ادعا کرد که اقدامات سرکوبگرانه دولت سوریه علیه مردم این کشور،غیر قابل توجیه است.
 
این اظهارات در حالی بیان می شود که رژیم قبیله ای و قرون وسطایی سعودی کارنامه سیاهی در زمینه نقض حقوق بشر دارد.

عربستان سعودی که فاقد قانون اساسی است، کوچکترین حقی برای اقلیتهای مذهبی موجود در این کشور قائل نیست.

رژیم دیکتاتوری عربستان به شیعیان این کشور که 15 درصد از جمعیت 20 میلیونی عربستان را تشکیل می دهند اجازه برپایی مراسم مذهبی شان را نمی دهد.

این رژیم به شیعیان شرق عربستان اجازه استخدام در نیروهای مسلح و امنیتی و تصدی پستهای کلیدی سیاسی و فرهنگی را هم نمی دهد .

همچنین زنان در عربستان از کوچکترین حقوق فردی از جمله کار در ادارات دولتی و رانندگی برخوردار نیستند.

این رژیم که سالانه میلیاردها دلار برای بهبود چهره ضد انسانی خود به رسانه های خارجی پرداخت می کند اکنون برای برقراری دموکراسی در سوریه نسخه می پیچاند.

عربستان سعودی بیش از سه دهه است که نگرشی کاملا طایفه ای نسبت به نظام علوی سوریه دارد.

این رژیم در سال 1982 از رهگذر تحریک اخوان المسلمین در شهرهای حمص، حماه و درعا تلاش داشت تا نظام علوی سوریه را سرنگون کند.

دلیل این امر این بود که مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری وقت سوریه از مواضع به حق جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حمایت می کرد.

شورش مسلحانه اخوان المسلمین و سلفی ها علیه دولت حافظ اسد که با پشتیبانی مالی و لجستکی عربستان صورت گرفت بیش از 30 هزار کشته به همراه داشت .

پس از ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان، رژیم آل سعود با کمک عبدالحلیم خدام معاون اول فراری رئیس جمهوری سوریه، مجموعه 14 مارس به رهبری سعد الحریری، آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا مزاحمتهایی برا ی دولت بشار اسد ایجاد کند.

اکنون که مردم سوریه تحت تاثیر انقلابهای مصر و تونس مطالبات سیاسی خود را مطرح کرده اند، سلفی ها به تحریک عربستان دست به آشوب خیابانی می زنند.

هدف عربستان از تلاش برای سرنگونی دولت علوی سوریه کاهش نفوذ شیعیان در لبنان، حذف حزب الله و قطع محور مقاومت تهران- دمشق - بیروت است.

به همین دلیل زمانی که آمریکا و کشورهای غربی دیگر سفرای خود را از دمشق فرا خواندند، عربستان نیز به تبعیت از این کشورها سفیر خود را نیز فرا خواند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به تحریک عربستان، آمریکا و دیگر کشورهای غربی قرار است در نشستی ضمن بررسی اوضاع سوریه بیانیه ای علیه دولت بشار اسد صادر کنند.

دخالتهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مسائل داخلی سوریه نشان می دهد این کشورها که کوچکترین معیارهای دموکراسی را رعایت نمی کنند از سیاستهای آمریکا درباره سوریه پیروی می کنند.

آمریکا نیز تلاش می کند تا پس از سرنگونی دولت بشار اسد دولتی دست نشانده و حافظ منافع اسرائیل و غرب در سوریه روی کار آورد. 

"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
http://1175.blogfa.com

تصاویر بدون شرح
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها