کد خبر: ۱۷۱۵۱۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۱۴ مهر ۱۳۹۲
با توجه به تحولات اخیرهمچون مسئله ی تحریم ها که چشم اندازروشن آن هم پیداست ، برنامه کار گروه فشرده خواهد بود. لذا کار بسته نمی کنیم بلکه یک کار مطالعاتی وسیع با دعوت از صاحبنظران خواهیم داشت تا از نظرات مجامع علمی و دانشگاهی –تخصصی در این زمینه بهره مند شویم و از اجماع نظرات اساتید خبره در مسائل نفتی با محوریت حفظ منافع ملی و تطابق با نیازهای حقوقی و مالی و رشد و توسعه صنعت نفت که از اهداف اصلی ما به شمار می آیدو توانمند شدن صنعت نفت کشور در ابعاد مختلف که تضمین کننده حرکت های رو به جلو در بخ
به گزارش 598 به نقل از شبکه ایران، چندی پیش آخرین تصمیم گیری‌های انجام شده در سطح وزارت نفت به‌منظور اصلاح قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت، اعلام شد و با توجه به کاهش آثار تحریم‌‌های بین‌المللی امکان بازگشت شرکت‌های معتبر و بزرگ نفت و گاز جهان به ایران از جمله غول های بزرگ نفتی همچون شل و توتال کارگروهی در وزارت نفت تشکیل شد شبکه ایران در این زمینه گفتگویی با سید مهدی حسینی رئیس این کار گروه و قائم مقام اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران داشت که در زیر می‌خوانید:
** برنامه های کار کارگروه اصلاح ساختار های قرارداد نفتی پس از اعلام چه بوده است؟ 
سید مهدی حسینی : کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی مجموعه ای از کارشناسان برجسته صنعت نفت چه در بعد حقوقی و چه علمی و شناخت مخازن نفتی اجرای پروژه های نفتی چه با طرف های خارجی و چه داخل تشکیل شده و امروز هم جلسه ای با وزیر نفت داشتیم و تمام نظرات راهگشای  ایشان را در خصوص ارزیابی و آسیب شناسی قراردادهای قبلی یادداشت کردیم . برنامه های کارگروه برای انجام قراردادهای نفتی جدید از این قرار اند:
1- در بدو امر نگاه به تجربه های گذشته است به طوری که کاملا تجربه های گذشته مورد  ارزیابی قرار داده و با دقت آسیب شناسی شوند.
2- با نگاهی به قرارداد های دیگر کشور های همسایه از جمله عراق که الان به طور بسیار گسترده اقدام به بستن قراردادهای نفتی کرده و همچنین قطر که در بخش گاز روز به روز قراردادهای خودرا توسعه می دهددر شمال نیز کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و همچنین آذربایجان که با سرمایه گذاران خارجی کار می کنند، قرار دادها را مورد بازنگری قرار دهیم.
3- در چارچوب اسناد بالادستی کشور مثل قانون نفت قانون برنامه پنجم و مجوزهای مختلفی که دولت و مجلس تصویب و ابلاغ شده که منافع نفتی کشور را در کوتاه مدت و هم در دراز مدت چه از بعد اقتصادی و چه بعد فنی و انتقال فناوری به داخل کشور در چند سال آینده تامین کنند و ما در چند سال آینده بتوانیم شرکت هایی را در زیر مجموعه ی خود داشته باشیم که صادر کننده فناوری نفتی باشندو بتوانیم دانش فنی خود را صادر کنیم.
حال با توجه به تحولات اخیرهمچون مسئله ی تحریم ها که چشم اندازروشن آن هم پیداست ، برنامه کار گروه فشرده خواهد بود. لذا به طور بسته کار  نمی کنیم بلکه یک کار مطالعاتی وسیع با دعوت از صاحبنظران خواهیم داشت تا از نظرات مجامع علمی و دانشگاهی –تخصصی در این زمینه بهره مند شویم و از اجماع نظرات اساتید خبره در مسائل نفتی با محوریت حفظ منافع ملی و تطابق با نیازهای حقوقی و مالی و رشد و توسعه صنعت نفت که از اهداف اصلی ما به شمار می آیدو توانمند شدن صنعت نفت کشور در ابعاد مختلف که تضمین کننده حرکت های رو به جلو در بخش دانش فنی و تکنولوژی است بهره مند شویم .
** نظرتان در خصوص ابراز علاقه ی شرکت های بزرگ نفتی جهان همچون توتال و شل چیست؟ 
حسینی : در خصوص ابراز علاقه ی شرکت های بزرگ نفتی دنیا همچون توتال و شل برای سرمایه گذاری در ایران باید گفت صنعت نفت ما به دلایل گوناگون دارای جاذبه های فراوان به طور فی نفسه برای شرکت های بزرگ نفتی است و آنها هم می دانند که به دنبال چه هستندچرا که ایران بزرگترین ذخائر را دارد و در مقایسه با دیگر مناطق از کمترین ریسک سرمایه گذاری برخوردار است. لذا تحریم ها آنها را از این شانس محروم کرده بود از سویی بایستی چارچوب قراردادی را داشته باشید که در آن هم منافع کشور و هم انتظارات آنها به شیوه ای کاملا حساب شده در نظر گرفته شود.
آنها خوب به جاذبه های بالای فنی و زمین شناسی ما واقف هستند و می خواهند به آنها دست یابند. رشد تقاضا برای نفت و انرژی در جهان بالاست و تمامی آژانس های بین المللی ، اعم از آژانس بین اللملی انرژی و ایا آژانس کشورهای صادر کننده نفت اوپک و یا آژانس EIA همه متفق القول هستند که با افزایش جمعیت جهان و با توجه به بهبود استاندارد زندگی خصوصا در کشورهای پر جمعیت اگر بخواهیم رابطه ای بین مصرف انرژی و نفت داشته باشیم یک رابطه ی مستقیم و خطی با رشد اقتصادی دارد و تقاضا برای انرژی رو به رشد است و برای تامین آن تقاضا علامت سوال وجود دارد. و نفت یک مقوله ی بسیار مهمی است که دنیای مصرف نگران اینست که تقاضا برای مصرف انرژی بالا رود و حتی اگر انرژی های جایگزین هم افزایش یابد لذا نفت و گاز در بالاترین نیاز دنیا باقی مانده و پیش بینی می شود حتی اگر صدها میلیارد دلار هم سرمایه لازم داشته باشد باز نیاز به آن احساس می شود.
لذا امروز با وجود قضیه ی تحریم که مشکل بسیار مهمی است و نفت ایران که یکی از بزرگترین و کم ریسک ترین ذخائر نفتی جهان است را تحریم کرده و دنیا را از داشتن آن محروم کنید مشخص است که نگرانی ایجاد می کند و در پی آن شرکت های نفتی هم به غیر از انگیزه های مالی خود را موظف می دانند، که به عنوان پایه ی اصلی در انرژی جهان برای تامین تقاضای جهانی چیزی برای عرضه داشته باشند و چه جایی بهتر از ایران که بهترین ذخائر را داراست و اگر محدودیت های ناشی از تحریم برداشته شود علاقه مند هستند تا سرمایه گذاری کنند. 
لذا به مجرد اینکه تحولات دیپلماتیک ایران در سطح بین المللی شکل گرفت و به محض شنیدن اینکه قراردادهای نفتی اصلاح شد در بالاترین سطوح عکس العمل نشان دادند و علاقه مندی خود را نسبت به بازگشت به ایران نشان دادند.
آغاز یک تحول است که متناسب با حرکت های دیپلماتیک و نفتی کشور قدرت پیدا می کنند و این موج فراگیرتر باشد تا شرکت های نفتی اعلام کنند نفت ایران به عنوان یکی از شاخص ترین منابع تامین انرژی در دنیا تحت تحریم است. 
با توجه به رقابت هند و پاکستان برای حضور در ایران تکلیف خط لوله صلح چه خواهد شد؟
حسینی: خط لوله صلح خط لوله ی مهمی بسیار مهمی است که مسائل سیاسی بین دو کشور هند و پاکستان بر آن سایه افکنده است. 
اهمیت این خط لوله برای پاکستان به لحاظ اقتصادی که بزرگترین شبکه توزیع گاز را دارد ولی خوراک آن را ندارد طبیعتا برایش تعیین کننده است پاکستان که اکنون سوختش نفت کوره ی وارداتی است گاز برایشان یک کمک بزرگ محسوب می شود. حل و فصل سیاسی به بهبود خط لوله صلح کمک کرده و ایران به راحتی می تواند یک کریدور بزرگ گازی را ایجاد کرده و گاز را به این کشور ها منتقل کند.

چین یکی از مصرف کننده های گازی است در حال حاضر با قزاقستان و ترکمنستان مذاکراتی انجام داده و از طریق راه های صعب العبور کوهستانی خط لوله کشیده است در حالیکه خط لوله ی صلح نهد تنها خطی بسیار سهل الوصول بوده بلکه همه چیز برای برقراری آن مهیاست. پاکستان و هند اگر خودشان با علاقه مندی بحث خط لوله ی صلح را دنبال کنند و مشکلات خودشان را حل و فصل کنند این اتفاق به زودی خواهد افتاد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها