کد خبر: ۱۷۱۵۰۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۱۴ مهر ۱۳۹۲
روزنامه‌نگار روزنامه‌های زنجیره‌ای در مصاحبه با BBC فارسی از اشتیاقش برای بازگشت به ایران گفت و عنوان کرد: من نمی‌خواهم 30 سال اینجا بمانم و بپوسم می‌خواهم به ایران بروم 6 ماه به زندان بروم و بعد بیرون بیایم و کارم را انجام دهم.

به گزارش 598 به نقل از فارس، ابراهیم نبوی طنزنویس و روزنامه‌نگار روزنامه‌های زنجیره‌ ای در گفت و گو با بنگاه خبری BBC فارسی در اظهاراتی از اشتیاق خود برای بازگشت به ایران گفت و در پاسخ به مجری این برنامه عنوان کرد: من فکر می‌کنم ایشان -دکتر حسن روحانی - که می‌گوید ایرانی‌ها برگردند ولی خوب همه ایرانی‌ها می‌دانند که نمی‌توانند برگردند یا اصلا نمی‌خواهند برگردند. به نظر من این خیلی بر می‌گردد به اینکه هر کسی خودش یک ارزیابی دارد و چه کار می‌کند.

وی با اشاره به سخنان حجت الاسلام محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات دولت نهم و دادستان کل کشور مبنی بر بازگشت افراد دخیل در فتنه سال 88 گفت: آقای  اژه‌ای جمله‌ای شبیه این موضوع را سال 77 که من فراری بودم و سه دوست من را گرفته بودند را گفتند، آقای اژه‌ای گفته بود که نویسندگان روزنامه طتوس محارب هستند و من فردای همان روز به زندان اوین رفتم و خودم را معرفی کردم و یک ماه بعد هم آزاد شدم. راه مشخصی که تضمین کننده باشد وجود ندارد. من هم اصلا با این محاسبه نیست که قصد دارم به ایران بروم ولی به هر حال می‌خواهم بروم.

نبوی در بخشی دیگر از اظهارتش عنوان کرد: اول در انتظار این هستم که به استرالیا بروم چون آنجا برنامه دارم و بعد هم خانه‌ام را در آنجا پس بدهم، یکی یا دو کار دیگر دارم که دوماهی طول می‌کشد و بعد هم می‌خواهم برگردم. اگر بروم حدسم این است که پاسپورتم را می‌گیرند و من دیگر لازمش ندارم ولی احتمالا من را بازجویی می‌کنند و من هم با محاسبه تمام این چیزها می‌خواهم برگردم.

وی افزود: : بحث این است که اینطور ترس‌ها همیشه وحشتناک‌تر از واقعیت است، من در کانادا بودم و داشتم برنامه‌ام اجرا می‌کردم سال 79 آقای مرتضوی من را احضار کرد که من گفتم اجازه می‌دهید یک هفته دیگر برنامه‌ام را اجرا کنم یا سه روز دیگر برگردم، که آقای مرتضوی گفتند همان یک هفته دیگر برگرد که من هم سر یک هفته برگشتم و رفتم زندان. اگر قرار باشد برویم نمی‌شود فکر کرد که هم چیز درست شود و بعد ما برویم.

نبوی در پاسخ به مجری BBC که عنوان کرد شما خیلی به رفتن به ایران خوشبین هستید، گفت: حسین درخشان تضمین هم داشت، و اتفاقا همان موقعی که رفت من به او گفتم نرو. ولی آقای بهمن فرمان آرا بعد از سال‌ها به ایران رفت و بهترین فیلم‌هایش را ساخت، ضمن اینکه در مورد ایران هیچ تضمینی وجود ندارد و شما باید ریسک کنید.

این روزنامه نگار و نویسنده در بخشی دیگر از اظهاراتش با اشاره به سخنان حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم مبنی بر تسهیل دولت و مجلس برای بازگشت ایرانیان خارج نشین به ایران گفت: اگر حکومت بخواهد کسی را اذیت کند می‌تواند این کار را کند ولی اگر که قرار بر این باشد که فرد در فضای بهتری رفتار کند یا اینکه ریسک کند. هیچکس به ایران نرفته و 20 سال در زندان بماند. بالاخره چند وقت نگهش می‌دارند و آزادش می‌کنند. من نمی‌خواهم 30 سال اینجا بمانم و بپوسم می‌خواهم به ایران بروم 6 ماه به زندان بروم و بعد بیرون بیایم و کارم را انجام دهم.

نبوی در پاسخ به مجری این برنامه که پرسید اگر مثل زهرا کاظمی رفتید و نتواستید برگردید، گفت: زهرا کاظمی با لنگه کفش آقای مرتضوی کشته شده ظاهرا و الان خود آقای مرتضوی را گرفتند و مثل سیندرلا دنبالش می‌گردند تا ببینند پیدایش می‌کنند یا نه.

وی در پاسخ به این سئوال که شما قبل از خروج از کشور کتاب های پرفروشی داشتید، فکر می‌کنید که الان هم شرایط مثل قبل فراهم باشد، گفت: قطعا. در سال 1391 کتاب‌های من در زمان آقای احمدی‌نژاد چاپ شد. من فقط نویسنده سیاسی نیستم، در زمینه موسیقی، سینما و داستان هم نوشتم. من نمی‌خواهم همه هویتم در سیاست گم شود و به هر حال باید تاوان کاری را که انجام داده‌ام را بدهم.

وی در پایان از اشتیاقش برای بازگشت به ایران گفت و تاکید کرد:‌ من ایرانی هستم و به زبان فارسی می‌نویسم، 77 کتاب به زبان فارسی نوشتم و دوست دارم خواننده‌هایم کتاب‌هایم را بخوانند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها