کد خبر: ۱۷۱۴۸
زمان انتشار: ۱۶:۰۰     ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از شیوه اجرای حکم در دستگاه قضایی گفت: مشکل ما این است که دستگاه قضایی ما مثل اینکه می‌خواهد با دستگاه قضایی غربی هماهنگ باشد.

به گزارش 598 به نقل از مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعدازظهر دوشنبه در جمع نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اراذل و اوباش در دوران نوح پیامبر و حتی پیامبر اسلام(ص) وجود داشتند، گفت: گاهی اوقات کار اراذل و اوباش از سیلی‌زدن آنها به دیگران هم بدتر است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: حیثیت و آبروی انسان مورد اهانت اراذل و اوباش قرار می‌گیرد و اگر با این افراد با قاطعیت برخورد شود، آنها افراد ترسویی هستند و عقب‌نشینی می‌کنند، ولی وقتی میدان را خالی ببینند، وارد میدان می‌شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های اراذل و اوباش تاکید کرد و اظهار داشت: باید دادگاه اینها دادگاه مخصوصی باشد که یک هفته حکم را صادر کند، نه اینکه بعد از دو سال که مردم همه چیز را فراموش کنند، حکم آنها صادر شود.

وی ادامه داد: وقتی من قبل از ماه رمضان در صحن جامع رضوی این مطلب را بیان کردم عده‌ای خیال می‌کنند که برای اراذل و اوباش در دادگاه وکیل نباشد؛ وکیل باشد اما در کنار اینها قاضی قاطعی باشد که به سرعت پرونده آنها بررسی شود.

استاد برجسته حوزه علمیه با انتقاد از شیوه اجرای حکم در دستگاه قضایی گفت: مشکل ما این است که دستگاه قضایی ما مثل اینکه می‌خواهد با دستگاه قضایی غربی هماهنگ باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: در روند بررسی و صدور حکم متهم، یک هفته طول می‌کشد وکیل انتخاب شود، یک هفته طول می‌کشد وکیل پرونده را مطالعه کند، مدتی طول می‌کشد دادگاه برگزار شود، زمانی طول می‌کشد حکم متهم صادر شود و بعد از آن هم گواهی پزشکی قلابی برای متهم درست می‌کنند تا روند صدور حکم را به تاخیر بیندازند.

وی با بیان اینکه پرونده‌های اراذل و اوباش که ماه‌ها طول بشکد اثر نخواهد داشت، تصریح کرد: باید تشریفات را حذف کنیم و وقتی قاضی ببیند که وکیل متهم می‌خواهد روند بررسی پرونده را به تاخیر بیندازد باید با قاطعیت با او برخورد کند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اگر مسئله اراذل و اوباش با قوانین اسلامی به صورت عادلانه بررسی شود، حل می‌شود ولی اگر در روند اجرای حکم طول بکشد درست نمی‌شود.

نجات نوح پیامبر از کرب عظیم

وی در ادامه بحث‌های روزهای گذشته، به سایر ویژگیها و امتیازات حضرت نوح در قرآن اشاره کرد و یادآور شد: هر کدام از ویژگی‌های پیامبران اولوالعزم درسی برای امروز همه مسلمانان جهان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی پنجمین افتخار نوح پیغمبر را نجات ایشان از کرب عظیم برشمرد و با اشاره به آیه 76 سوره انبیاء گفت: قرآن می‌فرماید ما نه تنها ابراهیم و فرزندانشان را بر دشمنانشان پیروز کردیم، قبل از آنها نوح پیغمبر را از اندوه عظیم نجات دادیم.

این مرجع تقلید با اشاره به دعای حضرت نوح که در آیه 10 سوره قمر هم به آن اشاره شده است، گفت: حضرت نوح عرض کرد خداوندا من در مقابل این جمعیت کافر بی‌بندوبار زشت‌سخن مغلوب شدم، یاری‌ام کن. به دنبال دعای نوح پیغمبر، خداوند ایشان را از جمعیت کافر گنهکار بی‌بندوبار نجات داد.

وی گفت: نوح پیغمبر با صدای بلند دعا کرد و از این نوع دعاکردن ایشان می‌توان فهمید که کافران خیلی ایشان را اذیت کردند.
آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: حضرت نوح 950 سال فعالیت تبلیغی داشت که در طول این سال‌ها فقط 80 نفر هدایت شدند.

تربیت فرزندان صالح بسیار دشوار است

وی داشتن فرزندان و نوه‌ها و نتیجه‌های باشخصیت را از دیگر امتیازات حضرت نوح برشمرد و تاکید کرد: سعی کنیم برنامه‌هایمان با فرزندانمان ادامه پیدا کند و فرزندانی تربیت کنیم که راه و کار ما را ادامه دهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه یکی از افتخارات انسان این است که بعد از او برنامه‌هایش ادامه پیدا کند، تصریح کرد: اگر برنامه‌های امام خمینی(ره) و پیامبر اسلام بعد از رحلت ایشان تمام می‌شد هیچ فایده‌ای نداشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: تربیت فرزند صالح در این دوران پرغوغا کار ساده‌ای نیست، اما شدنی است.

جلسات قرآنی ما در کشورهای اسلامی نظیر ندارد

وی با تقدیر از برگزاری جلسات عظیم قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار داشت: جلسات قرآنی خوبی در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود که این گونه جلسات پاسخ محکمی به دشمنان کوردل است که می‌گویند شیعیان به قرآن اهمیت نمی‌دهند.

این مرجع تقلید با اشاره به وجود تعداد قابل توجهی قاری و حافظ قرآن کریم در کشور، تصریح کرد: جلسات قرآنی ما در تمام کشورهای اسلامی نظیر ندارد.

وی همچنین به تشریفات و سنت‌های غلط در ازدواج جوانان اشاره کرد و خواستار توجه بیش از پیش خانواده‌های زوجین به رعایت الگوهای اسلامی در امر خطیر ازدواج شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها