کد خبر: ۱۷۱۴۶۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۱۴ مهر ۱۳۹۲
وزیر اقتصاد تورم را 40/1 درصد اعلام کرد؛ تورمی که طی هیجده سال گذشته بی سابقه بوده و پیش از آن تنها دولت هاشمی در سال 74 تورم 49/5 درصدی را ثبت کرده بود.
به گزارش 598 به نقل از «وطن آنلاین»؛ دولت روحانی که شباهت های زیادی به دولت هاشمی رفسنجانی دارد و به گفته بسیاری از تحلیلگران دست هاشمی در سایه این دولت عیان است در وضعیت اقتصادی نیز مشابه دوران هاشمی شده و با تورم بالای 40 درصد دست به گریبان است.
 
شاید آن وقتی که یکی از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی صراحتا حسن روحانی را "هاشمی کوچک" نامید، خیلی‌ها حرف او را باور نکردند اما بعد از انتخابات و روی کار امدن تیم کارگزارانی هاشمی این امر مسجل شد که روحانی ژنرالی است شبیه هاشمی و امروز دولتش شرایط اقتصادی اواخر دوران هاشمی را نیز تجربه می کند.
 
تیتر برخی روزنامه های صبح امروز این بود؛ «دولت روحانی تورم بیش از 40 درصدی را تجربه می کند» و یا «ثبت بالاترین نرخ تورم طی 18 سال گذشته»! اینها خبرهایی بود که علی طیب نیا؛ وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد و افزود: دولت با نقدینگی 500 هزار میلیارد تومانی و کسری ماهانه هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی مواجه است.
 
پس از اعلام تورم توسط وزیر اقتصاد، بانک مرکزی نیز در گزارشی رسمی این نرخ را تایید و اعلام کرد: نرخ تورم در 12 ماه منتهی به شهریور‌ ماه سال 1392 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور ماه سال 1391 معادل 1/40 درصد است. این نرخ بالاترین نرخ تورم طی 18 سال گذشته بوده است.
 
روزنامه «آرمان روابط عمومی» که از نزدیک ترین روزنامه ها به آیت الله هاشمی رفسنجانی است؛ با بیان سخنان وزیر اقتصاد بیان کرد: «پیش از این در سال 74 بالاترین میانگین نرخ تورم به میزان 5/49 درصد اعلام شده بود.» اما این روزنامه اصلا ذکری از دولت وقت آن موقع به میان نیاورده است چه آنکه تورم 5/49 درصدی حاصل اقتصاد کارگزارانی است که در دولت هاشمی به وقوع پیوست و تلاش روحانی نیز حرکت در همان مسیر اقتصادی است.
 
تلاش جریان هاشمی پاک کردن تورم 5/49 درصدی دولت سازندگی از ذهنیت اجتماعی است و حتی شخص هاشمی نیز در مهر ماه سال نود ویک نیز در گفتگویی با همین روزنامه آورده بود:‌ «ما در مدت کوتاهی توانستیم در سال اول، تورم را یک رقمی کنیم. البته الان در این مورد هیچ چیز گفته نمی‌شود اما بعد در اثر اشتباهی که بانک مرکزی و وزارت بازرگانی کردند، یک بار در دو، سه ماه تورم به 49 تا 50درصد رسید که این را هر روز تکرار می‌کنند. من در مسافرت بودم، رهبری تلفن کردند و گفتند لازم است دخالت کنید. من برگشتم و ظرف دو ماه شرایط به وضع قبل برگردانده شد»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها