کد خبر: ۱۷۱۳۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
گاهی انسان خود مجسمه شیطان است و رفتارهای شیطانی از او سر می­زند و گاهی هم شیطان قرین و همراه اوست و با هم به رفاقت می­پردازند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مصباح یزدی، شب گذشته طی سخنانی در سلسله جلسات شرح و تفسیر وصایای امام باقر (ع) به جابر که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به این­که دستیابی به ولایت کامل اهل بیت(ع) منوط به این است انسان جز برای رضایت خداوند متعال و اهل بیت(ع) برای چیز دیگری اصالتا ارزشی قائل نباشد، اظهار داشتند: اگر انسان به دنبال رضایت والدین، همسر و فرزندان خود است باید مشروط بر این باشد که این رضایت، منافاتی با رضایت الهی نداشته باشد، همچنین از آن جهت رضایت آنها را بخواهد که خداوند متعال می­خواهد.

*فقط به دنبال رضایت خدا و اهل بیت (ع) باشیم

ایشان ابراز داشتند: یکی دیگر از شروط به دست آمدن ولایت کامل اهل بیت(ع) این است که قضاوت­های مردم در خوشحال یا ناراحت شدن او تأثیری نداشته باشد و فقط به دنبال رضایت خداوند متعال و اهل بیت(ع) باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به ادامه شرح وصایای امام باقر(ع) پرداخت و اذعان داشتند: اگر انسان به آنچه خداوند متعال به آن رغبت دارد، میل پیدا کند و از آن چیزی که خدای متعال او را می­ترساند، واقعا بترسد، امام محمد باقر(ع) در این وصیت بر او بشارت می­دهد و می­فرماید «بدان آنچه که مردم درباره تو بدگویی می­کنند، هیچ ضرری به تو نمی­زند؛ پس بر همین حالت بمان».

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساختند: امام محمد باقر(ع) در ادامه این وصیت می­فرمایند «اگر انسان عکس این عمل را انجام دهد و از قرآن جدا شود و رفتارش با رفتار قرآنی وفق نداشته باشد، نفسش بر او چیره شده است و باید با نفس خود بجنگد تا بتواند پیروز شود».

ایشان، مؤمن را همانند کسی دانست که در دنیا به کُشتی‌گرفتن مشغول است، افزودند: اهتمام مؤمن بر این است که بر نفس خود غالب شود و گاهی این همت و اراده قوی است و او بر نفس خود پیروز می­شود و گاهی هم در مقابل کشتی‌گرفتن با نفس خود به زمین می­خورد و دچار لغرشی می­شود و در این هنگام نباید ناامید شود و باید از خدای متعال کمک بخواهد و دوباره بلند شود و به غلبه نفس خود بپردازد.

*مبارزه با نفس

آیت­الله مصباح یزدی به ادامه وصایای امام محمد باقر(ع) پرداخته و اذعان داشتند: اهتمام مؤمن بر این است که با نفس خود به جهاد بپردازد تا پیروز شود؛ گاهی می­تواند نفس خود را به مهیا کند و جلوی انحرافات آن را بگیرد و در راه محبت خداوند متعال نفس را سرکوب کند، گاهی هم نفس بر انسان غالب می­شود و او به پیروی از آن می­پردازد، در این هنگام خداوند دست او را می‌گیرد و از این لغزش چشم­پوشی می­کند؛ بنابراین انسان بر اثر خوفی که از این حالت پیدا می­کند، به بصیرت و معرفت الهی می­رسد و توجه او به خداوند متعال بیشتر می­شود و قوت روح پیدا می‌کند.

ایشان تصریح کردند: هنگامی که انسان در کُشتی با نفس به زمین می­خورد، خداوند متعال دست او را می­گیرد و در این هنگام است که انسان به توبه می­افتد و در نتیجه به بصیرتش افزوده می­شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این­که ارتباط انسان با شیطان اقسامی دارد، اظهار داشتند: امام باقر(ع) در این وصیت به آیه­ای از قرآن کریم اشاره کردند که در آن آمده است: «کسانی که اهل تقوا هستند و مواظبند که گناه نکنند؛ اما لغزش پیدا می­کنند»،‌ افرادی که دچار لغزش می­شوند، با شیطان سر و کار ندارند، اما شیطان تنه به آنها می­زند و این امر باعث لغزش آنان می­شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزودند: در این هنگام که این شیطان به انسان تنه می­زند، فوراً متوجه می­شود و از این حالت ناراحت شده و با دریافت تذکر از خداوند متعال، با بصیرت بیشتری به خدا پناه می­برد و در نهایت به کمال می­رسد.

آیت­الله مصباح در پایان ابراز داشتند: گاهی انسان خود مجسمه شیطان است و رفتارهای شیطانی از او سر می­زند و گاهی هم شیطان قرین و همراه اوست و با هم به رفاقت می­پردازند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها