کد خبر: ۱۷۰۴۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۱۶ مرداد ۱۳۹۰
598:سفارت آمریکا در اوکراین اعلام کرد که مقامات واشنگتن بشدت نگران دستگیری نخست وزیر سابق اوکراین بوده و از مقامات قضایی اوکراین می‌خواهند تا در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و خانم تیموشنکو را سریعا آزاد کنند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، رهبران آمریکا بشدت نگران مسئله دستگیری "یولیا تیموشنکو " نخست وزیر سابق اوکراین بوده و خواستار بررسی مجدد این تصمیم گیری قضایی شدند.

در بیانیه‌ای که از طرف سفارت آمریکا در کی‌یف منتشر شده، آمده است: زندانی کردن "یولیا تیموشنکو " نخست وزیر سابق باعث نگرانی جامعه بین الملل در رابطه با استفاده از حاکمیت قانون در اوکراین شده و بیش از گذشته نشان دهنده تحریکات سیاسی در روند رسیدگی به مسائل قضایی است.

در این بیانیه همچنین یادآوری شده که دولت آمریکا هم در این نگرانی شریک بوده و از مقامات قضایی اوکراین می‌خواهد تا در تصمیم خود در خصوص خانم تیموشنکو تجدیدنظر کرده و مسئله آزادی سریع ایشان را مورد بررسی قرار دهند.

رهبران اتحادیه اروپا نیز نسبت به رعایت حاکمیت قانون در رابطه با حادثه دستگیری نخست وزیر سابق اوکراین ابراز نگرانی کردند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه اوکراین در توضیح مواضع این کشور در رابطه با این مسئله تاکید کرده است که سیستم قضایی اوکراین عاری از نقض نیست، ولی یولیا تیموشنکو که تلاش کرده بود تا از قانون تخطی کند، بطور عادلانه مورد تنبیه قرار گرفته است.

در بیانیه منتشره در این خصوص تاکید شده است: تصمیم دادگاه کی‌یف بدون هیچ اعمال نفوذی از سوی دولت اوکراین و کاملا عادلانه اتخاذ شده است. و با توجه به مطابقت آن با اصول دموکراسی و استقلال سیستم قضایی هر گونه تقاضا از رهبران اوکراین به منظور تغییر در این تصمیم‌گیری کاملا بی‌پایه و اساس خواهد بود.

مقامات دیپلماتیک اوکراین تاکید کرده‌اند: دولت اوکراین در قضیه دستگیری نخست وزیر سابق از تصمیم سیستم قضایی حمایت کرده و قصد ندارد در این مسئله دخالتی کند.

روز جمعه دادگاه منطقه پیچرسکی شهر کی‌یف حکم دستگیری نخست وزیر سابق اوکراین را به اتهام سوء استفاده از قدرت و انعقاد توافقنامه مشکوک گازی با روسیه در سال 2009 را صادر کرد.

"ویکتور یانوکوویچ " رئیس‌جمهوری اوکراین بلافاصله بعد از دستگیری تیموشنکو اعلام کرد که هیچ دخالتی در این قضیه نداشته است.

در همین رابطه وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی توافقات «گازی» صورت گرفته در سال 2009 بین فدراسیون روسیه و اوکراین مطابق با قوانین ملی هر دو کشور و ضوابط بین المللی منعقد شده و امضاء این توافقات به دستور لازم روسای‌جمهوری روسیه و اوکراین انجام گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها