کد خبر: ۱۷۰۳۹۷
زمان انتشار: ۲۰:۲۰     ۰۹ مهر ۱۳۹۲
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دربند» گفت: شرایط اکران سینمای ایران اجازه پرواز به فیلم‌ها نمی‌دهد و فیلمی اگر بخواهد فروش خوبی بکند و مخاطب بیشتری را به خود جلب کند با هزاران مانع روبرو می‌‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در ادامه نشست خبری فیلم سینمایی «دربند» پرویز شهبازی درباره صفت سیاه‌نمایی که به این فیلم اطلاق می‌کنند گفت: اتهام سیاه‌نمایی را از فیلم «دربند» مؤکدا دور می‌کنم و معتقدم اتفاقا این فیلم سیاه‌زدایی می‌کند.

وی افزود: من در فیلم‌های ایرانی با زبون‌گرایی مخالفم و با هر چیزی که ملتی را خوار نشان دهد اما نگاه منتقدانه بسیار شریف و محترم است.

شهبازی با ذکر مثالی گفت: فیلم «راننده تاکسی» مارتین اسکورسیزی از همین منظر مهم است که جامعه آمریکا را در اوج دوران پیشرفتش در دهه هفتاد نقد می‌کند و لایه‌های سیاهش را نشان می‌دهد. فیلمساز باید از جامعه خودش انتقاد کند.

این کارگردان درباره تفاوت نسخه‌ داخلی و خارجی «دربند» گفت: نسخه خارجی این فیلم پایان باز دارد و با سکانس تصادف تمام می‌شود در حالیکه در ایران تماشاگر نیاز به پایان قطعی دارد و باید با دیدن اعلامیه فوت در بازار مطمئن شود که فرید مرده است.

وی درباره تفاوت پایان باز و پایان بسته نکاتی را مطرح کرد و گفت: در ایران این مطلب به شدت دچار اشتباه شده و در جای نامناسب خود استفاده می‌شود. موفق‌ترین فیلم پایان باز در تاریخ سینمای ما طعم گیلاس عباس کیارستمی است.

در ادامه بحث امیر سمواتی تهیه‌کننده «دربند» در خصوص شرایط اکران این فیلم اظهار داشت: فیلمی که سه مهر روی پرده برود نه می‌تواند در فستیوال 2013 شرکت کند و نه 2014 و به همین دلیل ما یک هفته قبل از سوم مهر «دربند» را در مشهد اکران کردیم تا واجد شرایط حضور در اسکار باشد.

وی ادامه داد: شرایط اکران سینمای ایران اجازه پرواز به فیلم‌ها نمی‌دهند و فیلمی اگر بخواهد فروش خوبی بکند و مخاطب بیشتری را به خود جلب کند با هزاران مانع روبرو می‌‌شود.

این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: مثلا شورای صنفی بیشتر از 20 سینما به یک فیلم نمی‌دهد و اگر فیلمی بخواهد از این عدد تجاوز کند باید پولی در حالت سوبسید به سینماهای ورشکسته بدهد یا مثلا اگر با فلان لابراتوارهای مخصوص تا سقف تعیین شده کار نکنند ناگهان قیمت هر حلقه فیلم از 100 هزار تومان به 500 هزار تومان تغییر پیدا می‌کند.

وی اظهار تعجب کرد و گفت: نمی‌دانم شورای صنفی براساس چه فاکتورهایی سانس‌های سینما را گردشی می‌کند و سانس‌های پرمخاطب را همیشه به فیلم‌های مخصوصی می‌دهد.

سمواتی افزود: در شرایط سینمای ما اگر فیلمی فروش خوبی بکند باید همه ناکامی‌های سینما را پاسخگو باشد و اگر خوب نفروشد می‌گویند خوب نساخته‌ای و متاسفانه هیچ نظارتی به سینمادارها نیست.

تهیه‌کننده «دربند» درباره حمایت سازمان بهزیستی از این فیلم گفت: از آنجایی که این فیلم از ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند حمایت سازمان بهزیستی را برانگیخت و ما همکاری متقابلی در این زمینه داشتیم.

وی توضیح داد: مثلا ما یک تیزر یک دقیقه‌ای در تبلیغ تلفن گویای 123 که به نوعی اورژانسی اجتماعی محسوب می‌شود ساختیم و در ابتدای فیلم به نمایش در می‌آوریم در مقابل آنها هم هزینه‌های برخی تبلیغات شهری را پرداخت کردند.

سمواتی در خاتمه این نشست اظهار داشت: حامیان مالی در سینما عضوی انکار ناپذیرند که وجودشان به خودی خود اشکالی ندارد اما باید درست و معقول به کار گرفته شوند درست و معقول یعنی اینکه فلان مارک آب معدنی در دست هنرپیشه‌های اصلی فیلم جلوه‌گری نکند و به شیوه دربند از این حامیان بهره ببرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها