کد خبر: ۱۷۰۳۰۰
زمان انتشار: ۱۹:۱۷     ۰۹ مهر ۱۳۹۲
پیشکسوت بسکتبال معتقد است نگاه به بسکتبال خوب است و این رشته ورزشی از نظر امکانات مشکلی ندارد و باید با تفکر جدیدی برنامه‌ریزی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسکتبال ایران برای سال پیش روی خود برنامه‌ریزی کرده است. لیگ برتر آن صاحب سازمان شده و بسیاری از کارشناسان ایجاد این تشکیلات جدید را گام مثبت و رو به جلو فدراسیون بسکتبال می‌دانند. حال امید می‌رود این اتفاق گام مثبتی در تغییر و تحولات برای توسعه بیشتر این رشته در کشور باشد.

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بسکتبال به عناوین زیادی رسیده اما اهالی این رشته از بی‌توجهی‌ها ناراحت هستند. خبرگزاری ایسنا در ادامه ارزیابی این وضعیت و بررسی شرایط سازمان لیگ با حسن میرزا آقا‌بیک به گفت‌وگو نشست. این پیشکسوت بسکتبال ایران تشکیل سازمان لیگ را گامی مثبت و رو به جلو برای این رشته عنوان کرد.

*بسکتبال در سال آینده رقابت‌های مهمی پیش‌رو دارد و حالا با آغاز سازمان لیگ به نظر می‌رسد گامی مثبت و رو به جلو برای بالا رفتن کیفیت لیگ انجام شده است. نظر شما درباره سازمان لیگ بسکتبال چیست؟

به نظر من حرکت مثبت و خوبی در بسکتبال انجام شده که باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد. ایجاد سازمان لیگ حرکتی بسیار خوب است که بالاخره در بسکتبال ایران عملی شد. به نظر من سازمان لیگ فضایی ایجاد می‌کند که بسکتبال با خردجمعی و نظر متخصصان حرکت کند. امیدوارم فدراسیون نیز با بیشتر کردن نقش باشگاه‌ها بتواند مسیر را برای پیشرفت بسکتبال هموار کند. هم‌اکنون درست است که باشگاه‌ها در سازمان لیگ نماینده دارند اما قدرت در اختیارشان نیست. باید اکثر اعضای سازمان خارج از فدراسیون باشند.

*به نظر شما این اتفاق می‌تواند تغییری ایجاد کند که تمام پتانسیل بسکتبال را به کار بگیرد؟

تاکید می‌کنم که از این اتفاق خوشحالم. من نمی‌گویم توانایی آقای نوربخش کم بود اما انجام تمام این کارها توسط یک نفر دشوار بود. حالا نقش‌ها سبک‌تر شده و این می‌تواند گام نخست برای تغییرات در دیگر کمیته‌های فدراسیون باشد. ما متخصصان زیادی در بسکتبال داریم که می‌توانند در هر کمیته‌ای به فدراسیون کمک کنند و ما باید از دانش آنها استفاده کنیم. این تشکیلات می‌تواند نظر بسیاری از کسانی که در بسکتبال هستند را وارد چرخه و از آنها استفاده کند و به همین دلیل بسیار مفید خواهد بود.

*برخی کارشناسان می‌گویند سازمان لیگ نقاط ضعفی دارد، نظر شما چیست؟

مشکل وجود دارد اما بودن سازمان لیگ بهتر از نبودنش است. همین که آقای مشحون این تغییرات را برای بسکتبال نیاز دانسته باید آن را به فال نیک بگیریم. باید تمام لیگ‌های بسکتبال زیر نظر چنین چارتی برنامه‌ریزی شوند و گام بردارند. باید نفرات انتخاب شوند. هم‌اکنون اعضای سازمان لیگ منصوب شده هستند نه انتخاب شده که این خوب نیست. ایرادهای در این تشکل وجود دارد اما مطمئنا در طول زمان حل خواهد شد. معتقدم اعضای این سازمان باید خیلی سریع اساسنامه‌ای خوب تنظیم کنند. به طول مثال آیین‌نامه فدراسیون فوتبال می‌تواند منبع خوبی برای تدوین قوانین باشد. خود آقای سلیمانی و آقای مشحون می‌توانند این اساسنامه را تدوین کنند یا اگر پیش‌نویس دارند در اختیار باشگاه‌ها قرار بدهند تا بالاخره یک چیز قانونمند شکل بگیرد. باید به سمتی برویم که رای سازمان لیگ رای نهایی و کاملا مستقل باشد.

*آیا می‌توان امید داشت چنین تشکیلاتی در دیگر کمیته‌های فدراسیون شکل بگیرد؟

تمام مشکلات و اختلاف‌نظری که من با فدراسیون دارم تنها بر سر برنامه‌ریزی و اجرا است. کمیته مربیان، داوران، آموزش و استعدادیابی چطور برنامه‌ریزی و کار می‌کنند؟ باید به طور جزیی فعالیت‌ها انجام بگیرد. برخی از این ضعف‌ها دیده نشده است. به نظر من اگر مسوولان فدراسیون برخی از اختیارات خود را برای توسعه بسکتبال در اختیار کمیته‌ها قرار دهند شرایط بهتر می‌شود. سوال من این است که آیا هم‌اکنون بسکتبال ما به اندازه نتایجی که گرفته رشد کرده است؟ آیا توانسته‌ایم کرسی بین‌المللی بگیریم؟

*درباره همین بحث کرسی‌های بین‌المللی بیشتر توضیح می‌دهید؟

زمانی که نفراتی چون نصرت‌الله جعفریان حذف می‌شوند مقامات آسیایی فکر می‌کنند درون ما انسجام و اتحاد وجود ندارد. هم‌اکنون بسکتبال ایران قهرمان آسیاست اما جز هروس در کدام قسمت کنفدراسیون آسیا نقش داریم؟ به نظر من حتی فعالیت‌های کمیته داوران نیز با دستورهای هاکوپ خاجیریان که یک کلاهبردار واقعی است، انجام می‌شود. به نظر من ما نتوانسته‌ایم بسکتبال را در تمام طبقات به یک اندازه رشد بدهیم. اگر کرسی‌های بین‌المللی به دست نیاید امثال هاکوپ ما را از بسکتبال آسیا کنار می‌گذارند.

*وزارتخانه نیز در حال سروسامان گرفتن است. آیا قبول دارید نگاه وزارت ورزش باید به بسکتبال مهربانانه‌تر باشد؟

مگر نگاه وزارت ورزش بد است که تغییر کند؟ باید توجه کنید هرچقدر تلاش کنید حمایت می‌شوید. فدراسیون والیبال جهانی شد، تلاش کرد و مورد حمایت قرار گرفت. بسیاری از دوستان گفته‌اند سالن نداریم اما در همین تهران نزدیک به 80 سالن داریم. نزدیک به چهار سالن برای برگزاری مسابقه داریم. سالن به آن خوبی در پاسداران داریم اما استفاده نمی‌شود، به نظر من نگاه وزارت ورزش باید از این نظر مهربانانه شود که به بسکتبال برای نتیجه‌گرایی نگاه نکند. ما از نظر سخت‌افزاری کم نداریم. ما باید ببینیم توانایی مدیریت کردن منابع مالی را داریم؟ باید مراقب باشیم بلایی که سر فوتبال آمده بر سر بسکتبال نیاید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها