کد خبر: ۱۶۹۶۲۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۰۷ مهر ۱۳۹۲
شبه‌نظامیان گروه الشباب در مرکز خرید "وست گیت" در نایروبی فروشگاهی را اجاره و سلاح‌های خود را در آن انبار کرده ‌بودند. این در حالی است که اجاره فروشگاه‌ با مدارک جعلی انجام شده بود.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از پایان برخورد خونین و گروگان‌گیری در مرکز خرید "وست گیت" نایروبی، اکنون کارشناسانی از کشورهای آمریکا، بریتانیا، کانادا و آلمان با همکاری ماموران امنیتی کنیا و اینترپل به بررسی چگونگی این حادثه پرداخته‌اند.

شبه‌نظامیان الشباب وابسته به شبکه تروریستی القاعده، نقشه حمله به مرکز خرید "وست گیت" در نایروبی را به دقت برنامه‌ریزی کرده بودند.

برمبنای این گزارش، الشباب چند هفته قبل از شروع حمله یک مغازه را در این مرکزِ خرید اجاره کرده و از این راه به سیستم ایمنی موجود در آن راه یافته بودند و به تدریج سلاح‌های خود را در این مغازه انبار می‌کردند. به همین دلیل مهمات کافی در اختیار داشتند.

شبکه بی‌ بی‌ سی گزارش داد که احتمالا ماموران دولتی کنیا نیز با دریافت رشوه برای تروریست‌ها کارت‌های ورودی تقلبی به مرکز خرید صادر کرده بودند.

ماجرای گروگان‌گیری مرکز خرید "وست گیت" نایروبی ۲۱ سپتامبر آغاز شد و چهار روز بعد با حمله نیروهای امنیتی به مواضع تروریست‌ها پایان رسید.

دست‌کم ۶۷ تن در این حمله کشته شدند. سازمان صلیب سرخ کنیا اعلام کرده است که هنوز ۶۱ تن مفقود هستند و جست‌و‌جو برای یافتن این افراد همچنان ادامه دارد. کارشناسان هنوز در این مرکز خرید به دنبال اجساد قربانیان می‌گردند.

یکی از مسئولان تحقیق این ماجرای گروگان‌گیری به خبرنگار روزنامه "فایننشال تایمز" گفت: تروریستها حمله به مرکز خرید را به دقت برنامه‌ریزی کرده بودند. آنها همه بخش‌های مرکز خرید را می‌شناختند و می‌دانستند در کدام بخش امنیت بیشتری برای‌شان وجود دارد و از کدام منطقه باید حمله را آغاز کنند.

گفته می‌شود مهاجمان خود را در کانال‌های تهویه ساختمان در طبقه اول مخفی کرده بودند و دو خودرو نیز در نزدیکی مرکز متوقف بودند تا تروریست‌ها بتوانند با آنها از محل حادثه فرار کنند.

شبه‌نظامیان الشباب با انفجار چند بمب پارکینگ مرکز خرید را نیز به کلی تخریب کردند. هنوز مشخص نیست چندنفر در پی انفجارها در پارکینگ کشته شدند.

اینترپل نیز به دنبال یک زن بریتانیایی است که به "بیوه سفید" مشهور است. گفته می‌شود این زن ۲۹ ساله نیز در عملیات گروگان‌گیری شرکت داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها