کد خبر: ۱۶۹۴۰
زمان انتشار: ۱۷:۱۲     ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

598:بولتن نیوز : پس از هفته‌ها گمانه‌زنی درباره آینده 4 وزارتخانه‌ بی‌وزیر، بالاخره دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریتی قاطع به فهرست پیشنهادی رییس جمهور رای اعتماد دادند. دیروز صحن علنی مجلس شاهد یکدلی و یک رنگی هایی بود که شاید کمتر در تاریخ مجلس اتفاق افتاده است . مدیریت خوب رئیس مجلس و همفکری های خوب نمایندگان مردم سبب شد تکمیل کابینه و ادغام وزارتخانه ها به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد . آنچه که دیروز در صحن علنی مجلس گذشت، پیام‌های پیدا و پنهانی داشت که مروری بر برخی از این پیام‌ها ضروری به نظر می‌رسد:

                         
 
اول اینکه شیوه معرفی وزرای پیشنهادی، این‌بار برخلاف روال معمول در چند سال اخیر از شفافیت بهتری برخوردار بود. طوری که حداقل از 3 هفته پیش فهرست نهایی گزینه‌های پیشنهادی در سطح افکار عمومی مطرح شد. نتیجه آنکه هم رسانه‌ها و هم کارشناسان مستقل فرصتی مناسب برای بررسی گزینه‌ها و ابراز نظر له یا علیه این فهرست پیدا کردند. بی‌شک چنین اظهارنظرهایی، نمایندگان مجلس را در جمع‌بندی نهایی رای‌شان یاری رساند.
دوم آنگونه که از شواهد، به ویژه از مذاکرات صحن علنی برمی‌آید این بار دولت در تهیه فهرست پیشنهادی، تعامل مناسبی هم با نمایندگان مجلس و هم با دیگر افراد و مراجع تصمیم‌ساز داشته و جلسات متعددی با آنان برگزار کرده است. معرفی وزرا همچون عزل آنان، از اختیارات بدیهی رییس جمهور است، اما این به معنی مجوزی برای تکروی نیست. چرا که از یک سو آموزه‌های اسلامی به همه و بالاخص قدرتمندان توصیه می‌کند از مشورت دیگران حداکثر بهره را ببرند و از سوی دیگر موازنه قدرتی که در ساختار سیاسی ایران برای حفظ جمهوریت نظام ایجاد شده، امکان استفاده حداکثری از اختیارت قانونی افراد یا نهادها را در تعامل مثبت و سازنده با دیگر نهادهای قدرت میسر می‌کند.

سومین موضوع این است که طی چند ماه اخیر جریان انحرافی تلاش وافری کرد تا روابط میان دولت ودیگر نهادها از جمله مجلس را تیره کند. متاسفانه این جریان تا حدودی نیز به توفیقاتی دست یافت، طوری که بعضا حتی شاهد بروز رفتارهایی دون شان کارگزاران نظام اسلامی از هر دو طرف بودیم. این رویدادها که می‌رفت مشکلاتی جدی برای نظام ایجاد کند سبب نگرانی وفاداران نظام و خرسندی دشمنان ملت شد. خوشبختانه با درایت نهادهای امنیتی و والاتر از آن با رهنمودها و ابتکار مقام معظم رهبری بخش اعظمی از این فتنه خاموش شد. فرآیند معرفی وزاری پیشنهادی توسط رییس جمهور و اخذ رای اعتماد به آنان توسط مجلس، نشان می‌دهد که از یک سو نفوذ جریان انحرافی در بدنه دولت به حداقل رسیده و از سوی دیگر مجلس نیز با درک این موضوع به استقبال تصمیمات رییس جمهور رفته است.

چهارمین نکته این بود که در جلسه رای اعتماد، هم رییس جمهور و وزرای پیشنهادی و هم نمایندگان در هر دو گروه موافق و مخالف، استدلال‌های خود را در بی‌هیچ ملاحظه‌ای به طور شفاف بیان کرده و در نهایت نمایندگان مجلس تصمیم خود را گرفتند. فارغ از درستی یا نادرستی برخی ابراز نظرهای صورت گرفته در صحن، آنچه در مجلس شاهدش بودیم تلاش طرفین برای رعایت اخلاق اسلامی و نیز احترام به حقوق و حوزه اختیارات قانونی طرف مقابل بود.

پنجم رای قاطع نمایندگان به رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی نفت، بیش از هر چیز نماد وحدت و همگرایی کارگزاران نظام در مقابل دشمنان خارجی بود. قاسمی که کارنامه‌ای درخشان در حوزه‌های مدیریتی صنعت نفت دارد به دلیل آنکه پیش‌تر راهبری قرارگاه خاتم‌الانبیا را بر عهده داشت با هجمه وسیعی از سوی محافل رسانه‌ای غرب و برخی رسانه‌های داخلی مواجه شد. پیشنهاد قاسمی برای تصدی وزارت نفت از سوی رییس جمهور و رای قاطع نمایندگان ملت به او بار دیگر نشان داد که از یک سو ملت به خدمات و نقش سپاه پاسداران در حفاظت و اعتلای ایران اسلامی ایمان دارد و از سوی دیگر پیامی روشن به بدخواهان ملت ایران بود که اینبار نیز آنان در وارد کردن ضربه به سپاه ناکام ماندند.

    
 
در همین خصوص با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از خانه ملت و با معاون پارلمانی رئیس جمهور به نمایندگی از دولت به گفت و گو نشستیم تا پیام های مهم رای اعتماد قاطعانه دیروز را بررسی کردیم .
 
یحیی زاده : مجلس دشمن را مایوس کرد

سید جلال یحیی زاده؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز خرسندی از جو خوب مجلس در جلسه دیروز در گفت و گو با خبرنگار بولتن نیوز گفت: با توجه به اینکه دولت برای ادغام وزارتخانه ها به شکل نسبتا مطلوب و در زمان بسیار کوتاهی اقدام کرده بود و از سوی دیگر از آنجایی که وزارت ورزش هم که برای اولین بار است که برای آن وزیر تعیین می شد و دولت در این دو یا سه ماهه امادگی کامل خود را برای سر و سامان دادن به آن نشان داده بود، مجلس هم در برابر این تفاهم و تعامل پاسخ مثبت داد و به این شکل دیدیم که مراسم رای دادن به هر چهار وزیر بصورت بسیار خوبی برگزار شد و کابینه دولت هم تکمیل شد.

                                          
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در ادامه با تبریک به دولت و وزرای جدید کابینه، افزود: این وزرای عزیز بدانند که در راستای انجام وظایف قانونی، مجلس تا آخر در کنار آنها و پشت سر آنها خواهد بود و امیدواریم در سال جهاد اقتصادی، این وزرا که معمولا هم حد اقل در این مورد با مسایل اقتصادی به صورت خیلی شفاف و مستقیم مرتبط هستند، بتوانند در کلیت دولت و البته با حمایت مجلس، آنچه را در سال جهاد اقتصادی مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده، انجام بدهند و این وظیفه خطیر و بسیار مهم امسال را تا آخر سال به خوبی به انجام رسانند.

وی در خصوص پیامی که آرای بالای نمایندگان مجلس به وزرا داشت، گفت: این حرکت نمایندگان مردم نشان داد که با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری درسال 90 نیاز به وحدت و انسجام داریم و در این سال با توجه به مسائلی که در منطقه و جهان اسلام و در دنیا می گذرد، بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم و نباید در درون این انقلابی که امید و الگوی بسیاری از کشورها محسوب می شود، چالشی دیده شود تا آنها که در حال الگو برداری از ایران هستند در ابتدای امر و در این خیزش جهان اسلام، به نحوی علاعمی ببینند و خدای ناکرده ناامید شوند.

یحیی زاده در ادامه با تاکید بر اینکه، تعامل مجلس و دولت در امر رای دادن به وزرای پیشنهادی دولت، یک پیام داخلی داشت و هم یک پیام بیرونی برای جهان اسلام و همچنین برای استکبار، افزود: استکبار با یک لطایف الحیل، مثل همیشه و بیش از زمانهای گذشته برای ایجاد تفرقه، ترفندهای بسیاری بکار برد و خیلی دوست داشت که دولت همچنان معطل بماند و همچنان به همین شکلی که طی این مدت بود بدون داشتن مسئولین و وزرای رسمی دچار چالش و مشکل باشد و دوست داشت که مجلس هم احساس مسئولیت نکند و در این زمینه خیلی به دولت کمک نکند. ولی با هشدارهایی که رهبر معظم انقلاب در این چند ماهه اخیر به مجلس و مسئولین دادند ، مجلس احساس کرد باید این وظیفه خطیر را به خوبی و زودتر انجام دهد ، تا هم دشمن را مایوس کند و هم ملت امیدوار شود و هم کشورهای منطقه که دچار یک خیزش اسلامی شده اند بتوانند از این چراغ و نور و روشنایی که در این کشور وجود دارد بیشتر بهره مند شوند.

عضو کمسیون برنامه و بودجه : این اولین نشانه های آرامش بود

عباس علی نورا؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ، در رابطه با رای بالایی که وزاری پیشنهادی رییس جمهور در مجلس آوردندبه خبرنگار بولتن نیوز گفت: این اولین نشانه های آرامش و وحدت بعد از جریاناتی است که منجر به ملتهب شدن کشور شده بود و بزرگان کشور با ورود به آن توانستند آرامش را به کشور باز گردانند. از نکات مثبت این تعامل و توجه برای جامعه آن است که امید به فعالیت بیشتر خواهدشد و قطع به یقین نگاه مردم را به آینده جامعه و اقتصاد کشورامیدوارتر خواهد کرد.

                                    
نماینده زابل اضافه کرد هر گونه تنشی معمولا می تواند به مسائل اجتماعی آسیب وارد کند و هر گونه تنشی در جامعه معمولا منجر به آسیب های اجتماعی فراوان خواهد شد.: به نظر من تعامل مثبت مجلس با دولت در موضوع رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی دولت، پیامی بود برای دنیا و این را نشان داد که آنها نباید خود را وارد مسایل داخلی ایران کنند و ایران کشور قدرتمندی است که توان حل مشکلات داخلی خود را دارد و می داند در خصوص مسائل خود چگونه تصمیم گیری نماید.

میرتاجدینی : جلسه دیروز نماد وحدت حول ولایت فقیه بود

سید محمد رضا میرتاجدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بولتن نیوز در رابطه با رای بالای نمایندگان خانه ملت به چهار وزیر پیشنهادی دولت، گفت: این موضوع پیام بسیار واضح و روشنی داشت و بیانگر تعامل خوب بین مجلس و دولت است.چهار وزارت خانه ای که دیروز نمایندگان مجلس به بحث گذاشتند و در رابطه با تعیین تکلیف وزرای آنها تصمیم گیری کردند جزو چهار وزارتخانه خیلی مهم و حساس و چالشی کشور هستند و بحث های پیرامون آنها هم خیلی جدی و کارشناسانه بود.

                                                 
میرتاجدینی با اشاره به اینکه جمع بندی نهایی مجلس یک جمع بندی خوب و حمایتی بود، گفت: نمایندگان ملت در واقع با نگاه کارشناسانه به برنامه های هر چهار وزیر و پس از شنیدن سخنان موافق و مخالف، به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور رای بالایی دادند که حامل یک پیام بسیار روشن و مثبت به جامعه است.تعامل امروز مجلس و دولت به جامعه ما نشان داد که یک نوع الفت و همکاری و وحدت قوی بین مسئولین کشور وجود دارد و پیام آن به خارج هم این بود که در داخل ایران و در نظام جمهوری اسلامی ایران ، مسئولین حول محور ولایت فقیه، متحد و یکدل، در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی تلاش می کنند.

و اما آخرین موضوعی که در خصوص جلسه دیروز مجلس مهم به نظر می رسد این است که دوازدهم مرداد روزی شیرین برای همه وفاداران به نظام جمهوری اسلامی ایران شد. دولت و مجلس هر 2 می‌دانستند که باید کاری کنند تا پس از ماه‌ها دعواهای بی‌حاصل و دشمن‌شاد‌کن، روزی خوش برای دوستداران نظام بیافرینند. به حق این روز را باید روز نماد همگرایی و تعامل مثبت میان کارگزاران نظام، بویژه مجلس و دولت دانست. امید آنکه همه خدمتگزاران از نتایج درخشان این روز درس گرفته و به‌دور از حاشیه‌سازی‌های منحرفین و سنگ‌اندازی‌های دشمنان، همکاری و درک متقابل را سرلوحه رفتار سیاسی خود کنند؛ امری که جز در پرتو آن خشنودی خداوند و رضایت رهبر معظم انقلاب و ملت ایران حاصل نخواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها