کد خبر: ۱۶۹۱۶۳
زمان انتشار: ۰۱:۱۶     ۰۷ مهر ۱۳۹۲
دزدانی که به دلیل داشتن سرعت عمل در باز کردن در خودروها به سارقان 10 ثانیه‌ای شهرت یافته بودند از سوی دوربین‌های مدار بسته عابر بانک‌ها شکار شدند.

دزدانی که به دلیل داشتن سرعت عمل در باز کردن در خودروها به سارقان 10 ثانیه‌ای شهرت یافته بودند از سوی دوربین‌های مدار بسته عابر بانک‌ها شکار شدند. اعضای این شبکه از دزدان با کمین در مناطق شلوغ و پر رفت و آمد شهر‌های مازندران طعمه‌های خود را از میان خودرو‌هایی انتخاب می‌کردند که راننده از بانک خارج شده و برای کار دیگری در همان حوالی پارک می‌کرد.

این دزدان ماهر که سه نفر هستند تاکنون به 42 فقره سرقت از داخل خودرو‌های مختلف در ساری و شهر‌های اطراف اعتراف کرده‌اند.
پیگیری ماموران دایره عملیات ویژه پلیس آگاهی مازندران برای به‌دست آوردن ردی از این گروه تبهکاری به دنبال دریافت گزارش‌های متعددی از وقوع دزدی‌های مشابه در نقاط مختلف استان در دستور کار قرار گرفته بود. یک زن جوان که در خیابان نهضت ساری اموالش از داخل خودرو به سرقت رفته بود، در مراجعه به ماموران گفت: تصادف کرده بودم. برای یک لحظه خودرو را ترک کردم تا از بانک پول بگیرم، حدود 10 دقیقه طول کشید، وقتی برگشتم دیدم در خودرو‌ام باز است و کارت ماشین و تمام مدارک باارزشم دزدیده شده بود که پول نقد و عابر بانک هم در میان اموال سرقتی قرار داشت.
یک مرد نیز در باره ماجرای سرقت اموالش گفت: از بانک بیرون آمده و سوار خودرو‌ام شدم، پس از طی مسافتی برای انجام کاری خودرو را در مقابل یکی از ادارات کل استان پارک کردم. چند دقیقه بعد از آن اداره بیرون آمده و دیدم پول‌ها و مدارکم دزدیده شده است.
چند روز بعد فرد ناشناسی با تلفن همراهم تماس گرفت و خواست مبلغی را برای بازپس‌گیری مدارکم به او بدهم. پرسیدم از کجا بدانم که مدارک من نزد شماست و او در کمال خونسردی جواب داد مبلغ را به حساب بانکی خودم که کارت عابر بانک دارد واریز کنم.
آن‌ها رمز کارت را گرفتند. مبلغ درخواستی آن‌ها در برابر دوندگی‌هایی که برای اخذ المثنی مدارکم لازم بود، صرفه بیشتری داشت. پول‌ها را دادم و بعد پلیس را در جریان قرار دادم. چندی بعد از اداره پلیس تماس گرفتند و اعلام کردند که دزد اموالم از طریق دوربین دستگاه خود پرداز شکار شده است. پلیس که با مطالعه روی نحوه و شیوه سرقت‌ها دریافته بود دزدی از تمامی این خودرو‌ها توسط یک گروه خاص از دزدان ماهر انجام می‌شود در مناطق مختلف شهر‌های محل وقوع سرقت‌ها برای آنان تله گذاشت، اما دزدان هر بار به نوعی از دام ماموران می‌گریختند تا این‌که چهره یکی از دزدان از طریق دوربین‌های مدار بسته عابر بانک‌های سطح شهر ساری ضبط شد. با به‌دست آمدن این سرنخ به دستور سرهنگ عظیمی، اکیپی از کارآگاهان دایره عملیات ویژه پلیس آگاهی مازندران به سرپرستی سرگرد تقوی اعزام و تجسس‌های خزنده برای ردیابی دزدان آغاز شد تا این‌که پلیس در مدت زمان کوتاهی توانست نشانی‌های یکی از دزدان مورد نظر را شناسایی و او را در مخفیگاهش در شهرستان قائمشهر بازداشت کند.
کوروش که 42 ساله است در باره چگونگی انجام سرقت‌ها گفت: ما ابتدا در مقابل بانک‌های مختلف کمین می‌کردیم. می‌دانستیم افرادی که از بانک بیرون می‌آیند حامل پول هستند. با تعقیب خودرو آن‌ها محل توقف‌شان را تحت نظر می‌گرفتیم. وقتی راننده، خودرو را ترک می‌کرد در مدت زمان کوتاهی در خودرو را باز کرده و کیف، مدارک و پول‌ها را بر می‌داشتیم. این دزد سابقه‌دار در ادامه گفت: ما وسیله‌ای را به‌صورت دست‌ساز درست کرده بودیم که با آن قادر بودیم در مدت زمانی کمتر از 10 ثانیه در خودرو‌ها را باز کرده و اموال موجود در داخل خودرو را برداریم. دزد بازداشت شده ادامه داد: پس از سرقت، پول‌ها را بر می‌داشتیم و با مالک مدارک تماس گرفته و از او می‌خواستیم برای تحویل گرفتن اسناد خود مبلغی را آماده کند. اگر در داخل مدارک سرقتی، کارت عابر بانک مالباخته هم بود از او می‌خواستیم رمز کارت را گفته و مبلغ را به همان کارت خودش واریز کند و ما هم پس از برداشت پول، مدارک را در جایی قرار می‌دادیم تا او رفته و آن‌ها را بردارد اما اگر کارت عابر بانکی در داخل وسایل سرقتی نبود از کارت‌های عابر بانکی که از افراد دیگر سرقت کرده بودیم استفاده می‌کردیم. سرهنگ عظیمی رئیس پلیس آگاهی مازندران در جهت پیشگیری از سرقت اتومبیل و وسایل داخل آن توجه شهروندان را به نکاتی جلب کرد. وی گفت: اتومبیل خود را به لوازم ایمنی و ضد سرقت مانند سیستم دزدگیر، قفل فرمان، قفل پدال، سوئیچ مخفی و سایر وسایل تاخیری و بازدارنده مجهز کنید. عظیمی ادامه داد: در صورت نقص فنی اتومبیل، آن را در اختیار تعمیرگاه‌های معتبر قرار داده و سوئیچ را فقط به مسئول تعمیرگاه بسپارید. هنگام تعویض چرخ پنچر شده یا برطرف کردن نقص فنی و همچنین هنگام بروز تصادف و نزاع به‌خصوص هنگامی که احتمال ساختگی بودن آن متصور است، ابتدا سوئیچ را برداشته و پس از پیاده شدن، در را قفل کنید.
وی با تاکید بر این‌که اتومبیل خود را حتی برای لحظه‌ای کوتاه با موتور روشن ترک نکنید اضافه کرد: هنگام پارک اتومبیل، حتی‌المقدور آن را در پارکینگ‌های مطمئن پارک نمایید و از پارک اتومبیل در نقاط خلوت و تاریک خودداری کنید. رئیس پلیس آگاهی مازندران افزود: در مسافرت‌ها برای استراحت شبانه در طول مسیر، از محل‌های مطمئن مانند جنب ایستگاه‌های پلیس، زائرسراها و مانند آن استفاده کنید. از توقف و استراحت در محل‌های خلوت و غیر ایمن خودداری کنید. هنگام ترک اتومبیل، از به جا گذاشتن کیف پول، گوشی تلفن همراه، رادیوپخش، اسناد و مدارک و هرگونه لوازم با ارزش در داخل اتومبیل که باعث تحریک سارقان می‌شود پرهیز کنید. وی با بیان این‌که هنگام ترک اتومبیل همیشه در‌ها را قفل کنید و شیشه‌ها را کاملاً بالا بکشید ادامه داد: از سوار کردن و جابه‌جایی مسافران ناشناس و مشکوک به‌خصوص شب‌ها و برای مسیرهای پرت و دورافتاده قویاً اجتناب کرده و در بین راه از قبول هرگونه موادغذایی و آشامیدنی و خوشبو‌کننده از افراد ناشناس خودداری نمایید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها