کد خبر: ۱۶۸۹۳۵
زمان انتشار: ۱۶:۵۰     ۰۴ مهر ۱۳۹۲
اعتقاد تحلیلگران غربی به فریب کاری اوباما در نطق سازمان ملل:
با گذشت دو روز از سخنرانی اوباما در صحن سازمان ملل، روزنامه لس آنجلس تایمز امروز در این باره می نویسد: ”دولت اوباما همانند دولت جورج بوش، هیچگاه علنا حق غنی سازی را برای ملت ایران تایید نکرده اند. اما از آنجاییکه ایران به تدریج به ساخت بمب اتم نزدیک می شود واشنگتن و متحدانش در تلاشند تا از راهی -حتی المقدور غیر از جنگ- ایران را متوقف کنند...
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اگرچه اوباما در سخنرانی روز سه شنبه خود در سازمان ملل، دستیابی به انرژی هسته ای را حق ملت ایران دانست اما برخی تحلیلگران مسائل ایران و امریکا لحن جدید اوباما را یک بلف بزرگ نامیده و آن را نظر واقعی ایالات متحده ندانستند.

تحلیلگران معتقدند اگرچه دولتمردان امریکایی لحن خصمانه خود علیه ایران را تا حد زیادی تعدیل کرده و در مواجهه با حقوق قانونی جمهوری اسلامی، نرمش نشان داده اند اما این کار فریبی بیش نبوده و نمی تواند مدت طولانی ادامه داشته باشد.



با گذشت دو روز از سخنرانی اوباما در صحن سازمان ملل، روزنامه لس آنجلس تایمز امروز در این باره می نویسد: ”دولت اوباما همانند دولت جورج بوش، هیچگاه علنا حق غنی سازی را برای ملت ایران تایید نکرده اند. اما از آنجاییکه ایران به تدریج به ساخت بمب اتم نزدیک می شود واشنگتن و متحدانش در تلاشند تا از راهی -حتی المقدور غیر از جنگ- ایران را متوقف کنند... اجازه دادن به ایران از طرف اوباما برای غنی سازی اورانیوم به منظور مصارف صلح آمیز صرفا یک ظاهرفریبی [ناشیانه] است تا ایران را از بلندپروازی های هسته ای خود محروم کنند."

این روزنامه در ادامه می نویسد اسرائیل و برخی از اعضای کنگره به حدی نسبت به ایران بدبین هستند که رویه ی جدید امریکا را به هیچ وجه مفید نمی دانند. اینان معتقدند اگر امریکا حق غنی سازی 5% را برای ایران قائل شود ایران –غیر از اینکه در قدم بعدی، تخفیف تحریم های تنبیهی را خواستار می شود- فعالیت های هسته ای خود را به تاسیسات مخفی و زیرزمینی منتقل کرده و به سلاح هسته ای دست خواهد یافت.

مارک دوبوویچ عضو حامی تحریم انجمن دفاع از دموکراسی می گوید: ”اکنون زمان تصدیق حق قانونی غنی سازی برای حکومت ایران نبود زیرا این کار مستلزم این است که بپذیریم مذاکره بر سر یک حق قانونی بی معنی است." این سخن وی بدین معناست که امریکایی ها خود به خوبی می دانند پذیرش حق قانونی غنی سازی برای ایران هرگونه گروکشی و کسب امتیاز در مذاکرات را از آنان سلب خواهد کرد.

دوبوویچ معتقد است سخنرانی اوباما اشتباهی است مسیر غنی سازی را در ایران هموار می کند. وی افزود: ”سخنان روز سه شنبه اوباما یک اشتباه مصیبت بار تاریخی بود که راه را برای ایران هسته ای هموار کرده و به ایران این فرصت را می دهد تا شواهد و مدارک را از بین ببرد."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها