کد خبر: ۱۶۸۷۹۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۰۴ مهر ۱۳۹۲
مدیر کل توانیر میانگین قیمت تمام شده برق در هر کیلو وات ساعت را برای مصرف کننده 430 ریال ذکر کرد و گفت: اختلاف هزینه های نرخ تمام شده برق با درآمد حاصل از تولید آن بسیار زیاد است که برای نجات این صنعت خدمات رسان بایستی فاصله ی آن کم شود.

به گزارش 598 به نقل از ایران، مدیر کل توانیر در پاسخ به پرسش خبرنگار انرژی شبکه ایران، در خصوص اینکه چه برنامه ها ی مشخصی برای افزایش قیمت تعرفه های برق مد نظر است، اختلاف هزینه های برق را با درآمد حاصل از این صنعت بسیار بالا ذکر کرده و گفت: با توجه به اینکه صنعت برق صنعتی است که خدمات رسانی عمومی و ملی می دهد لذا با توجه به اینکه که به ازای هر کیلو وات ساعت 68 تومان هزینه می کند درحالیکه در آمدش 21 تومان است،  بنا براین در حال حاضر ما با 47 تومان زیر قیمت کار      می کنیم. مهندس حائری در نشست خبری که با اصحاب رسانه در نیروگاه طرشت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ایران، ضمن اشاره به اینکه تا سال 83، سالانه 20 درصد نرخ برق افزایش داشته و این نرخ تابستان ها اعمال می شده گفت: در سال 83 که تثبیت قیمت برق انجام گرفت، نرخ برق روی 177 ریال در هر کیلو وات ساعت ثابت ماند و این ادامه داشت این در حالیست که در حال حاضر .قیمت برق هر کیلو وات ساعتی 200 ریال در می آید که اگر این 200 ریال را ببریم به بازده زمانی 177 ریال ارزش 50 ریال را دارد. و اگر آن 177 ریال سالانه 20 درصد رشد قیمت را شامل می شد در حال حاضر قیمت برق 877 ریال بود .

وی اضافه کرد: این در حالیست که در حال حاضر ما قیمت برق 200 ریال است.یعنی حدود یک چهارم قیمتی است که بایست اضافه می شدو ادامه پیدا می کرد در این فاصله زمانی نرخ تجهیزات نرخ سیم و مس و آهن  حدود 10 برابر شده است.یعنی در حال حاضر ما یک در آمد 200 ریالی داریم و یک قیمت برقی که اگر قرار بود اضافه شود 866 ریال بود، از طرفی یک سری منابع هزینه بر هم در صنعت برق ایجاد شده پس بایستی روی نرخ برق کار کنیم و قیمت ها را واقعی کنیم.و با رعایت کلیه موارد و با در نظر گرفتن نوع مصرف مشترکان و رفاه اجتماعی و با در نظر گرفتن سطوح طبقات مردم باید یک کار کارشناسی و عاجلی روی آن انجام داد.وی پیشنهاد مشخص خود را در زمینه افزایش قیمت تعرفه برق 60 تومان ذکر کرد.

حائری یاد آور شد: در حال حاضر به هیچ وجه درآمد هایی که صنعت برق دارد با هزینه های آن قابل قیاس نیست.برای ما با کم کردن هزینه ها از درآمد برای ما دقیقا تولید هر پر کیلو وات ساعت برق حدود680 ریال هزینه دارد. لذا برای نجات این صنعت و برای اینکه بتواند به خوبی کار خود را ادامه دهد این کارز را بایستی انجام دهیم و قیمت تعرفه های برق را افزایش دهیم .
وی حداقل اعتباری را که برای صنعت برق مورد نیاز است تا به خوبی اداره شود را 12 هزار میلیارد تومان به طور سالانه ذکر کرد، در حالیکه به گفته ی وی تنها 4 میلیارد و 600 میلیون تومان در بهترین شرایط در آمد این صنعت است و اختلاف این یعنی هزینه ها و در حقیقت بدهی این صنعت به شمار خواهد آمد. 
صادرات برق و اتصال شبکه برق کشور به اروپا 
مهندس حائری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شبکه ایران در خصوص صادرات برق و اتصال شبکه برق ایران به اروپا گفت: ما با کلیه کشور هایی که با ما مرز خاکی دارند صادرات و واردات برق را داریم یعنی صنعت برق کشور به عنوان محوریت تبادل انرژی در منطقه است که این به عنوان شاخصه های کیفی صنعت برق ماست و افتخاری است که کشور های همسایه به ما در این خصوص وابستگی دارند لذا دنبال این هستیم که بتوانیم این تبادل را با کشور های حوزه خلیج فارس از طریق کابل زیر دریایی برقرار کنیم همچنین بتوانیم از طریق همسایگان شمالی به اروپا وصل شویم.
وضعیت شبکه برق ما در زمینه کنترل و هدایت شبکه در رده جهانی است و ما به راحتی شاخصه های لازم را داریم که بتوانیم به شبکه برق اروپا متصل شویم.
ارتباط شبکه برق ما بایستی از طریق کشور های واسطه انجام شود مثلا اگر بخواهیم به شبکه برق روسیه وصل شویم قطعا بایستی از طریق آذربایجان و ارمنستان توافق کنیم. وی خاطر نشان کرد،یک موقع حرف از تبادل می زنیم ولی بحث اتصال به صورت سنکروم است یعنی شبکه ما به طور کاملا دو طرفه ، همزمان و با استاندارد های اروپایی به هم وصل شوند، شبکه برق ما ازهر لحاظ استاندارد لازم را دارد که یکی از آنها کنترل فرکانس است . 
وی در بخش دیگر از سخنان خود صادرات برق را در سال ها گذشته حدود 800 900 میلیون دلار ذکر کرد و در عین حال افزود: حدود 400 میلیون دلار آن هنوز وصول نشده و جزو  بدهی محسوب می شود. وی مشکلات بانکی ناشی از تحریم ها را دلیل اصلی بدهی ها خواند وابراز خوشبینی کرد که با لغو تحریم های بانکی این مشکل نیز در حال برطرف شدن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها