کد خبر: ۱۶۸۶۱۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۷     ۰۳ مهر ۱۳۹۲
بازتاب سخنان حجت الاسلام روحانی در رسانه های غربی:
سخنرانی دیشب دکتر روحانی در اولین حضور ایشان در سازمان ملل به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران بازتاب ها و تفاسیر متفاوتی در پی داشت. این سخنرانی که به فاصله 6 ساعت از ایراد سخنان رئیس جمهور ایالات متحده انجام گرفت به دلیل اشاراتی که به ظلم و اقدامات غیرمنصفانه دولت امریکا علیه ملت ایران داشت و با توجه به نرمش مشهود اوباما در سخنان خود، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و نظر بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، سخنرانی دیروز دکتر روحانی در اولین حضور ایشان در سازمان ملل به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران بازتاب ها و تفاسیر متفاوتی در پی داشت. این سخنرانی که به فاصله 6 ساعت از ایراد سخنان رئیس جمهور ایالات متحده انجام گرفت به دلیل اشاراتی که به ظلم و اقدامات غیرمنصفانه دولت امریکا علیه ملت ایران داشت و با توجه به نرمش مشهود اوباما در سخنان خود، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و نظر بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد.

نیویورک تایمز نوشت: ”آقای روحانی تحریم های امریکا علیه ایران را یک خشونت واضح دانست ولی هیچ راهی را برای پایان دادن به تحریم ها ارائه نداد." این ادعای نیویورک تایمز در حالی است که دکتر روحانی پذیرش حق ایران در داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای را راه حل برون رفت از این وضعیت عنوان کرده بود. ولی گویا تنها راه حلی از سوی غرب پذیرفته خواهد شد که مبتنی بر منافع امریکا و اسرائیل باشد و نه ملت ایران!

نکته جالب توجه در ادامه این مطلب، تقبیح مقاومت و عزت ایران در سخنرانی های سالهای پیش بود. نیویورک تایمز که همواره با بغض و حقد و کینه از مواضع احمدی نژاد سخن می گفت با ابراز خوشحالی از روی کار آمدن یک گفتمان با ظاهر سازشکارانه نوشت: ”سخنان روحانی بهترین مجال برای ملت ایران بود تا با [صدق] دیدگاه های وی آشنا شوند. او زمانی در سازمان ملل حاضر شد که دنیا هشت سال شاهد ستیزه گری های احمدی نژاد از جمله زیرسوال بردن هولوکاست بود. این بار برخلاف سالهای پیش شاهد خروج نمایندگان کشورها از سالن حین سخنرانی رئیس جمهور ایرن نبودیم."

البته قطعا چیزی که در دوره های قبل باعث عصبانیت متحدین امریکا و اسرائیل از ما میشد، نقطه قوت سخنرانی های نماینده پیشین ایران بود که آزادگان جهان هیچگاه آن دوران طلایی اقتدار و عزت را فراموش نخواهند کرد. چیزی که نیویورک تایمز در ادامه می نویسد صحت این مدعا را اثبات می کند که سخنان نرم و سازشکارانه هیچ تاثیری در عقب نشینی دشمن از مواضع ضد ایرانی نخواهد داشت. گزارشگر نیویورک تایمز اگرچه به تغییر واضح گفتمان ایران اذعان می کند اما در ادامه می نویسد: ”... هنوز هم سخنان رئیس جمهور ایران تردید و انتقاد را برمی انگیزاند."

البته ناگفته نماند که هنوز هم افرادی معتقدند مواضع روحانی همان مواضع احمدی نژاد است که فقط روکش زیباتری به آن داده اند. گری سامور رئیس جنبش اتحاد برای مخالفت باایران هسته ای در این باره در گفتگو با گزارشگران گفت: ”سخنان روحانی همان چیزی بود که ما پیشتر هم از ایران شنیده بودیم."



ان بی سی نیوز  نیز با بازتاب گسترده سخنان دکتر روحانی نوشت: ”اگرچه لحن وی در مقایسه با احمدی نژادِ تندرو، بسیار ملایم تر بود اما وی نیز در هنگام سخن گفتن از تحریم ها قاطعانه آنها را غیرانسانی خواند و گفت این مردم عادی هستند که قربانی این تحریم ها شده اند.."
این خبرگزاری به نقل از یکی از مقامات برگزارکننده نشست سازمان ملل، با توجه به فضای حاکم، دیدار روحانی با اوباما را بعید دانست و گفت حتی یک دست دادن معمولی این دو، حواشی فراوانی را برای روحانی در بازگشت به ایران فراهم خواهد کرد و به همین دلیل این کار دور از ذهن است. اما در عین حال دیدار جان کری با همتای ایرانی خود برای روز پنجشنبه برنامه ریزی شده است.

گزارشگر ان بی سی نیوز می نویسد کارشناسان امور خارجه بر این باورند که ممکن است اوباما و روحانی در ضیافت ناهار سازمان ملل با هم دست بدهند. آنان می گویند حتی غذا خوردن آن دو در یک اتاق واحد می تواند فضای سرد و سنگین روابط دو کشور را بهبود بخشد.

این درحالی است که طبق موازین شرعی، اگر در ضیافت ناهار سازمان ملل مشروب سرو شود مقامات ایرانی در آن شرکت نخواهند کرد و یا حداقل سر میزی جداگانه از آنان پذیرایی خواهد شد. عجیب است که بار روانی یک دست دادن ساده تا این حد برای امریکا مهم است. عجیب نیست که نیویورک تایمز در مطلب دیگری می نویسد: ”دست دادن اوباما و روحانی چیزی ورای یک دست دادن معمولی است!"

گاردین با پرداختن به نگرانی اسرائیل درخصوص برنامه هسته ای ایران، از بدبینی مقامات این رژیم نسبت به اظهارات روحانی خبر داد. در مطلب این سایت آده است: ”تمام هدف روحانی از گفتگو در سازمان ملل تخفیف تحریم هاست اما هیچ اشاره ای به نگرانی هایی که موجب این تحریم ها شده اند نمی کند." وزیر امور استراتژیک اسرائیل نیز با اشاره به سخنان اوباما که هشدار داده بود گزینه نظامی هنوز بر سر میز است، عنوان کرد چنین تضمینی کافی نیست زیرا ایران فقط شش ماه تا دستیابی به بمب اتمی فاصله دارد!!

وال استریت ژورنال نیز با پوشش سخنان دکتر روحانی نوشت: ”وی تلاش دارد تا چهره ای متعادل و میانه رو از خود نشان دهد."



لس آنجلس تایمز، یکی دیگر از سایت های خبری مهم امریکایی در مطلب خود آورده است: ”اگرچه روحانی اصرار دارد خود را میانه رو نشان دهد اما تفاوت چندانی با روسای پیشین ایران ندارد. مثلا وی وقوع هولوکاست را تایید نکرد... وی اگرچه مانند احمدی نژاد نیست ولی او هم از سیاست خارجی ایران قاطعانه دفاع کرد." روحانی در سخنان خود گفته بود ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اعتدال را انتخاب کردند تا بگویند ایران هیچ تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست.

اما حاشیه ای که  فاکس نیوز به آن پرداخته بود اصرار برخی تبعه های ایرانی-امریکایی برای دیدار با روحانی بود. این خبرگزاری می نویسد ”آزاد کردن تعدادی از زندانیان امنیتی در ایران خانواده برخی ایرانی-امریکایی های زندانی را امیدوار ساخته است تا با دیدار با دکتر روحانی از وی بخواهند زندانیان آنان را نیز آزاد کنند."

کرستین ساینس مانیتور، بی بی سی و نیوزدی ازجمله دیگر خبرگزاری ها و سایت هایی بودند که به پوشش سخنرانی دکتر روحانی و حواشی آن پرداختند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها